Právě dnes je tomu pět let od chvíle, kdy světlo světa spatřil třetí díl herní ságy o Zaklínači a CD Projekt Red se kvalitami i úspěchem hry definitivně katapultoval mezi světovou elitu. V dubnu jsme informovali o tom, že tržní hodnota společnosti dosáhla málem tří desítek miliard zlotých a studio se tím stalo nejhodnotnější firmou Polska. Dopomohl k tomu určitě i úspěch seriálu z produkce Netflixu, který dodatečně nakopl i prodeje všech dílů série. A o příběhu vývoje právě poslední části trilogie se v rozhovoru pro magazín VG247 rozpovídal šéf scenáristů Jakub Szamałek.
O tom jste mohli slyšet již v minulosti v souvislosti s obavami z nedostatečného množství questů ve hře, tentokrát ale vypráví spíše obecně o tom, jak hra vznikala a jaké záludnosti vývoj takto ambiciózního titulu přinášel. Zaklínač 3: Divoký hon byl navíc pro Szamałka vůbec první hrou, pro které pomáhal vytvářet scénář, takže o to náročnější pro něj i jeho tým tato práce byla. Při přípravě takto velkého projektu je dle jeho slov zapotřebí dávat nejprve pozor na nejrůznější nuance a odlišnosti vznikající ve větveném ději a držet všechny proměnné dostatečně v povědomí. S tím souvisí i to, co Szamałek považuje za jednu z největších výtek, kterou vzhledem k odvedené práci má a věc, kterou by zpětně určitě rád změnil – větvení příběhu. Szamałek by rád, kdyby ve hře měli hráči možnost volby s velkým dopadem na další dění a pokud by zkrátka byla implementována série událostí, jejichž existence by se navzájem popírala. V souvislosti s tím lze vzpomenout na druhý díl Zaklínače, kde jedno takové rozhodnutí nedlouho po začátku přišlo, a to přineslo zásadní změnu pro další kapitolu hry. Změnilo se vše – zasazení, děj, postavy i úkoly a modifikována byla dokonce i délky hry.
Szamałek v rozhovoru zmiňuje, kterak ho mrzí fakt, že více neprozkoumali postavu a charakter Ciri.
A když už zmiňujeme to slabší, tak Szamałek si zpětně ještě vyčítá a rád by změnil způsob práce s otevřeným světem hry. S tím se vývojáři a v tomto případě konkrétně scenáristé naučili pracovat až ve druhém rozšíření jménem O víně a krvi. Tehdy teprve dokázali provázat drobné úkoly s fungováním krajiny jako takové. Taková poznámka pak vyloženě vybízí k ještě větší zvědavosti týkající se chystaného Cyberpunk 2077. Za další pak ještě Szamałek v rozhovoru zmiňuje, kterak ho mrzí fakt, že více neprozkoumali postavu a charakter Ciri. Tato osudem zkroušená hrdinka má bohaté příběhové pozadí a v ději prošla náročným a dlouhým vývojem. Něco takového je pro tým scenáristů pochopitelně maximálně zajímavé, ve třetím díle herní série pro ni ale prostor navíc zkrátka nebyl. Szamałek však dodává, že se k Ciri možná ještě někdy vrátí, odmítá ale pochopitelně prozradit cokoli dalšího a nezmiňuje tedy kupříkladu ani to, zda hlavní hrdinkou další hry v sérii může být právě Ciri.
Szamałek, který se k CD Projektu Red připojil v roce 2012, kdy mělo studio zhruba stovku zaměstnanců (dnes už tým atakuje tisícovku), nadále zmínil věci, které se v průběhu vývoje změnily. Tvorba takto velkého projektu je přeci jen alespoň částečně organickou záležitostí a některé nápady přicházejí a jiné zase odcházejí, dle Szamałka se ale nikdy nejednalo o nic kdovíjak zásadního, což je samozřejmě z hlediska případných odkladů žádoucí. Z těch menších věcí tedy například tým sahal v průběhu vývoje ještě do velikosti mapy a později dodali například i možnost průzkumu pod vodou. To už bylo o něco komplikovanější, neboť tuto mechaniku dodali zpětně i do některých už hotových částí a úkolů. Za zmínku stojí navrch i to, že dříve v týmu plánovali přidat možnost měnit koně, ale od toho naštěstí nakonec opustili. Pochopili totiž, že Bílý vlk své Klepny mění jen opravdu nerad.
S tím už souvisí i to, co nakonec tým ze hry vypustil a co se do třetího Zaklínače už nevešlo. Parádně například zní původní myšlenka na zakomponování bojové scény s Ciri, ve které by hrdinka bruslila na zamrzlém jezeře a mečem kosila své nepřátele. Tato na první pohled velmi originální myšlenka jistě znalce knižní předlohy nijak překvapit nemůže, pro vložení do hry se ale něco takového naneštěstí ukázalo být přehnaně ambiciózní. Zde Szamałek zmiňuje, že už jen nahrávání pohybu by bylo problematické až příliš. Ovšem s rostoucími ambicemi studia se dá očekávat, že co nebylo možné včera, to CD Projekt Red do svých titulů dodá již zítra. A pokud tým například pomýšlí na nějakou další hru s Ciri v titulní roli, tak zrovna scéna s bruslemi by mohla být určitě parádním zážitkem.
Szamałovi favorité z řad chyb jsou například husa vcházející do baru a zavírající za sebou dveře, nebo lidé tančící při nevhodných příležitostech, například na pohřbu.
Z dalších střípků z vývoje hry lze ještě zmínit to, že Szamałek a jeho tým si nejvíce užil psaní těch úkolů, které Geralta ukazovaly z jiné a z poněkud lidštější stránky, například když se shledal s přáteli na Kaer Morhen. Scenárista nadále uvádí, že vznik vtípků a internetových meme (jež si navíc často dělají legraci z chyb) kvituje, nejraději má ale komiks vzniklý na základě větičky o zákaznické podpoře, kterou se svým týmem ukryli do jednoho z rozhovorů ve hře. S bugy pak souvisí i to, že se našly i některé oblíbené. Szamałovi favorité z řad chyb jsou například husa vcházející do baru a zavírající za sebou dveře, nebo lidé tančící při nevhodných příležitostech, například na pohřbu. Jinak ale Szamałek spíše vyzýval k tomu, aby jednotliví scenáristé nedávali do hry vtipy, to aby se nikoho případně nedotklo, pokud by náhodou nevyšly. Závěrem lze ještě zmínit, že dle Szamałka byly všechny easter eggy již odhaleny a pokud ještě nějaké zbývají, tak jde už jen o ty, jež jsou určené samotným vývojářům.
A zprávou o objevených a původně ukrytých překvapeních lze příběh jedné povedené herní ságy zakončit a hledět již můžeme do budoucnosti. 17. září vychází Cyberpunk 2077 a již nyní víme, že z tohoto univerza opět uvidíme více než jen jeden projekt. Samotný svět Zaklínače ale ještě také navštívíme, a to například i díky tomu, že CD Projekt Red dodatečně narovnal vztahy s Andrzejem Sapkowským.