Některé tituly se nezapíšou do herní historie zlatým písmem díky svému úspěchu nebo evoluci žánru, ale spíše pro svůj neslavný konec. To byl případ i nechvalně proslulé střílečky Daikatana, za níž stál spoluzakladatel studia id Software John Romero. Daikatana se též měla stát významným titulem, což ovšem nevyšlo, a ačkoli je z dnešního pohledu jistým způsobem též legendou, náležely a dodnes jí náleží spíše negativní recenze. Přes tento neúspěch se však John Romero přenesl, a dokonce na Daikatanu nezanevřel. Navíc se svěřil, že by byl pro remake.
Romero stál v id Software u trojice legendárních FPS, jimiž jsou samozřejmě Wolfenstein 3D, Doom a Quake, v roce 1996 ovšem společnost opustil společně s Tomem Hallem a založili studio Ion Storm, kde posléze vznikl Deus Ex. Romero zde však pracoval právě na Daikataně, která byla oznámena už v roce 1997. Hru ovšem postihl problémový vývoj, což nakonec vedlo k odchodu řady vývojářů a také ke zpoždění vydání, potýkala se ale také s problémovým marketingem, který zahrnoval například slogan „John Romero’s About To Make You His Bitch“. Hra původně vznikala na Quake engine a měla vyjít už v roce 1998, Romero se ovšem rozhodl přejít na Quake II engine, ale přechod byl nakonec náročnější, než se očekávalo. Na E3 1999 bylo konečně představeno demo, jež však trpělo nízkou snímkovou frekvencí a řadou chyb, což už tak pochroumané prezentaci ještě více uškodilo. Hra nakonec vyšla v roce 2000 na PC a Nintendo 64, a aby byla výdělečná, mělo se ji prodat dva a půl milionů kopií. Během prvního roku to však ve skutečnosti bylo jen přibližně 50 tisíc, takže společně s negativními recenzemi, které vytýkaly tehdy už zastaralou grafiku, množství chyb, umělou inteligenci či nedostatek ruchů, se z Daikatany stal propadák.
Taková je tedy historie, ale jak se to má se hrou dnes? Konečně vyšla loni oznámená Romerova autobiografie s názvem Doom Guy: Life in First Person, v níž se věnuje svému dětství, dospívání, začátkům v herním průmyslu, svým titulům, průlomu, slávě a také budoucnosti. V takto obšírném ohlédnutí se pochopitelně objevují již známá fakta a historky, ale kromě toho i zcela nové informace či jejich podrobnější podání. V souvislosti s vydáním se na Redditu konalo „AMA“ – Ask Me Anything – během něhož se mohli zájemci ptát na věci spojené s knihou a jejím obsahem. Daikatana samozřejmě nechyběla a navzdory jejímu osudu Romero zmínil, že by mohlo jít o skvělou hru, kdyby se dočkala nové verze. „Mám pocit, že pokud by se Daikatana předělala, mohla by být ještě zajímavější než původní hra,“ napsal. On osobně by se ovšem do remaku nepustil, jelikož je dle svých vlastních slov příliš zaneprázdněn jinými hrami, ale mohl by působit jako konzultant. „Sám bych Daikatanu nepředělával, ale její remake podporuji,“ doplnil. Je možné, že by tímto povzbudil a našel možné zájemce?
Romero pracuje na nové FPS poháněné Unreal Enginem 5. Informaci zveřejnil sám vývojář v inzerátu. Do projektu je zapojen velký vydavatel https://t.co/SSCjhjjq4q pic.twitter.com/jLTA9XnXWx
— Vortex (@vortexczech) July 19, 2022
Remake Daikatany v tuto chvíli nevzniká, ale už před 20 lety byl uvolněn zdrojový kód hry mezi hráče, tak nelze vyloučit, že se této nové příležitosti někdo nechytí. John Romero pracuje na svém novém velkém titulu, jímž je nečekaně střílečka, která poběží na Unreal Engine 5. O tomto novém počinu toho ovšem zatím stále mnoho nevíme, proto můžete prozatím nahlédnout alespoň do našeho staršího článku.