branding
John Carmack opustil společnost Meta

John Carmack opustil společnost Meta

Vadí mu její směřování, efektivita i metaverse. VR se bude věnovat ve vlastním startupu

Zdroj: Meta, Lex Fridman / koláž, Vortex
18. 12. 2022

Vývojář a programátor John Carmack, jehož známe především jako spoluzakladatele id Software a pro jeho někdejší práci na hrách jako jsou Doom, Wolfenstein 3D, Quake a Commander Keen, po necelých deseti letech opouští společnost Meta. Do té vstoupil, tehdy ještě přesněji řečeno do Oculusu, v roce 2013 po odchodu právě z id Software jako technický ředitel, v roce 2019 svou pozici zredukoval na konzultanta technického ředitele, aby se mohl více zabývat obecnou umělou inteligencí. Nyní společnost zcela opouští a hodlá se věnovat své vlastní. Již v minulosti se opakovaně otevřeně vyjadřoval k některým věcem, které mu v Metě vadí, což nyní doplnil detailním prohlášením o svém odchodu.

Carmackovo prohlášení bylo původně určeno pouze pro interní fórum společnosti, nakonec jej však zveřejnil v plné verzi i na Facebooku, neboť se mezitím dostaly některé úryvky ven, které však nedokázaly pojmout vše, co Carmack napsal. Podle jeho vlastních slov ho už unavuje „boj s Metou“ a že ačkoli by měl mít ve skutečnosti silný hlas a možnost leccos měnit, zřejmě není příliš přesvědčivý. Carmack se v roce 2012 zasloužil o propagaci původního prototypu headsetu pro virtuální realitu Oculus Rift, a to ještě v id Software díky vydání remasteru Doom 3: BFG Edition, který Rift podporoval. Jeho zaujetí virtuální realitou ho nakonec o rok později dovedlo přímo do Oculusu, který v roce 2014 koupil Facebook, dnes tedy společnost Meta. Se situací uvnitř společnosti a jejím současným směřováním však nebyl už delší dobu spokojen, což nakonec vyústilo v jeho odchod.

Problémem je naše efektivita. Máme neuvěřitelné množství lidí a zdrojů, ale neustále se sami sabotujeme a plýtváme úsilím.

Než přešel k samotnému fungování Mety, začal headsetem (Oculus) Quest 2, o němž napsal, že je téměř takový, jaký od počátku chtěl. „Přes všechny výtky, které mám k našemu softwaru, z něj miliony lidí stále mají užitek. Je to dobrý produkt. Je úspěšný a úspěšné produkty dělají svět lepším. Mohlo to být rychleji a jít lépe, kdyby byla učiněna jiná rozhodnutí, ale vybudovali jsme něco, co se docela blíží správné věci. Problémem je naše efektivita. Máme neuvěřitelné množství lidí a zdrojů, ale neustále se sami sabotujeme a plýtváme úsilím,“ popsal Carmack problémy ve společnosti a nemožnost některé věci ovlivnit.

Kroky Mety kritizoval již dříve, dokonce i některé konkrétní osoby, například přímo Marka Zuckerberga nebo současného technického ředitele Andrewa Boswortha, který v této funkci působí od letošního roku. Ten i přesto Carmackovi na Twitteru poděkoval za jeho práci a vytváření hodnot. Přístup Mety k VR kritizoval poměrně nedávno i během své přednášky Meta Connect letos v říjnu. Ta totiž probíhala v metaverse, nicméně Carmack hned v úvodu pronesl, že osamělý avatar není tím, co si představoval, naopak je to značně vzdáleno jeho vizi.

Celkově byl skeptický k samotné metaverse hře Horizon Worlds, ale vadilo mu například i obtížné aktualizování headsetů nebo nedávné zdražení Quest 2 a Quest Pro. V minulosti jej rovněž zklamal osud mobilního Samsung Gear VR, což vnímal jako promarněnou příležitost, a stejně tak Oculus Go. Oba tyto Carmackovy projekty virtuální reality byly ukončeny a již nejsou podporovány. Sám poznamenal, že kdo sledoval jeho přednášky, musel ostatně jeho frustraci zaznamenat. „Je zde [v Metě] vše potřebné pro úspěch, ale není to efektivně propojeno,“ dodal na Twitteru.

VR může přinést užitek mnoha lidem po celém světě a žádná společnost k tomu nemá lepší předpoklady než Meta.

Virtuální realitu a umělou inteligenci ovšem ani zdaleka neopouští. „Dost bylo stěžování. Boj mě unavil a mám vlastní startup, který musím řídit, ale ten boj se pořád dá vyhrát! VR může přinést užitek mnoha lidem po celém světě a žádná společnost k tomu nemá lepší předpoklady než Meta. Možná je skutečně možné se k tomu dopracovat jen tím, že se budeme pachtit vpřed současnými postupy, ale je tu spousta prostoru pro zlepšení,“ zakončil své interní prohlášení Carmack. Jeho zveřejnění pak na Twitteru doplnil ještě o pár dalších poznámek: „Mezi mnou a Markem Zuckerbergem je výrazný rozdíl v některých strategických otázkách, tudíž jsem věděl, že bude mimořádně frustrující interně prosazovat svůj názor.“

Zcela idylický ovšem nebyl ani Carmackův odchod právě z id Software, k němuž oficiálně došlo v listopadu 2013, ačkoli se k Oculusu přidal už v srpnu a poté zde již působil na plný úvazek. Carmack se o VR pokoušel i v id Software, ovšem nedostatek příležitostí na tomto poli ho přimělo k odchodu, jak tehdy sám uvedl. Carmack se dokonce snažil přesvědčit Zenimax, tedy společnost vlastnící id Software, k navázání spolupráce a partnerství právě s Oculusem, k čemuž však nedošlo. Tou dobou byl navíc pozastaven Carmackův startup Armadillo Aerospace, která se pro změnu věnovala letectví, vesmírné turistice a stavbě kosmických lodí.

U příležitosti oficiálního odchodu se vyjádřil, že hodlal zůstat v id alespoň jako poradce, ale kvůli nedosažení dohody se Zenimaxem nevyšlo ani to. Oculus byl později zažalován Zenimaxem kvůli zpronevěření obchodních tajemství v podobě výzkumu a kódu pro vytvoření Oculus Rift, přičemž se tento spor táhl až do roku 2018, kdy se s Facebookem urovnaly. To se přímo dotýkalo i Carmacka, který měl být s dalšími zaměstnanci zdrojem informací, ten však opakovaně tvrdil, že Oculus nevyužívá jedinou řádku kódu, kterou napsal pro id nebo Zenimax.

Carmack se nyní přesunul ke svému již zmíněnému startupu, jímž je společnost Keen Technologies (patrně odkazující na hru Commander Keen), kterou představil letos v létě. Ta se nepřekvapivě zabývá obecnou umělou inteligencí, a tak Carmack dál pokračuje v tom, u čeho skončil v Metě a čemu nejvíce věří. V době oznámení uvedl, že stále (spolu)pracuje s Metou, nicméně tehdy jí měl věnovat už asi jen 20 % svého času. I ten však nyní bude moci věnovat své vlastní práci.

Nahlásit chybu v článku

5

Napsat komentář

Další články
Nahoru