Vývojář a programátor John Carmack, jehož známe především jako spoluzakladatele id Software a pro jeho někdejší práci na hrách jako jsou Doom, Wolfenstein 3D, Quake a Commander Keen, po necelých deseti letech opouští společnost Meta. Do té vstoupil, tehdy ještě přesněji řečeno do Oculusu, v roce 2013 po odchodu právě z id Software jako technický ředitel, v roce 2019 svou pozici zredukoval na konzultanta technického ředitele, aby se mohl více zabývat obecnou umělou inteligencí. Nyní společnost zcela opouští a hodlá se věnovat své vlastní. Již v minulosti se opakovaně otevřeně vyjadřoval k některým věcem, které mu v Metě vadí, což nyní doplnil detailním prohlášením o svém odchodu.
I resigned from Meta, and my internal post got leaked to the press, resulting in some fragmented quotes. Here is the full thing: https://t.co/iUcr8TYMLD
— John Carmack (@ID_AA_Carmack) December 17, 2022
Carmackovo prohlášení bylo původně určeno pouze pro interní fórum společnosti, nakonec jej však zveřejnil v plné verzi i na Facebooku, neboť se mezitím dostaly některé úryvky ven, které však nedokázaly pojmout vše, co Carmack napsal. Podle jeho vlastních slov ho už unavuje „boj s Metou“ a že ačkoli by měl mít ve skutečnosti silný hlas a možnost leccos měnit, zřejmě není příliš přesvědčivý. Carmack se v roce 2012 zasloužil o propagaci původního prototypu headsetu pro virtuální realitu Oculus Rift, a to ještě v id Software díky vydání remasteru Doom 3: BFG Edition, který Rift podporoval. Jeho zaujetí virtuální realitou ho nakonec o rok později dovedlo přímo do Oculusu, který v roce 2014 koupil Facebook, dnes tedy společnost Meta. Se situací uvnitř společnosti a jejím současným směřováním však nebyl už delší dobu spokojen, což nakonec vyústilo v jeho odchod.
Problémem je naše efektivita. Máme neuvěřitelné množství lidí a zdrojů, ale neustále se sami sabotujeme a plýtváme úsilím.
Než přešel k samotnému fungování Mety, začal headsetem (Oculus) Quest 2, o němž napsal, že je téměř takový, jaký od počátku chtěl. „Přes všechny výtky, které mám k našemu softwaru, z něj miliony lidí stále mají užitek. Je to dobrý produkt. Je úspěšný a úspěšné produkty dělají svět lepším. Mohlo to být rychleji a jít lépe, kdyby byla učiněna jiná rozhodnutí, ale vybudovali jsme něco, co se docela blíží správné věci. Problémem je naše efektivita. Máme neuvěřitelné množství lidí a zdrojů, ale neustále se sami sabotujeme a plýtváme úsilím,“ popsal Carmack problémy ve společnosti a nemožnost některé věci ovlivnit.
Kroky Mety kritizoval již dříve, dokonce i některé konkrétní osoby, například přímo Marka Zuckerberga nebo současného technického ředitele Andrewa Boswortha, který v této funkci působí od letošního roku. Ten i přesto Carmackovi na Twitteru poděkoval za jeho práci a vytváření hodnot. Přístup Mety k VR kritizoval poměrně nedávno i během své přednášky Meta Connect letos v říjnu. Ta totiž probíhala v metaverse, nicméně Carmack hned v úvodu pronesl, že osamělý avatar není tím, co si představoval, naopak je to značně vzdáleno jeho vizi.
Celkově byl skeptický k samotné metaverse hře Horizon Worlds, ale vadilo mu například i obtížné aktualizování headsetů nebo nedávné zdražení Quest 2 a Quest Pro. V minulosti jej rovněž zklamal osud mobilního Samsung Gear VR, což vnímal jako promarněnou příležitost, a stejně tak Oculus Go. Oba tyto Carmackovy projekty virtuální reality byly ukončeny a již nejsou podporovány. Sám poznamenal, že kdo sledoval jeho přednášky, musel ostatně jeho frustraci zaznamenat. „Je zde [v Metě] vše potřebné pro úspěch, ale není to efektivně propojeno,“ dodal na Twitteru.
VR může přinést užitek mnoha lidem po celém světě a žádná společnost k tomu nemá lepší předpoklady než Meta.
Virtuální realitu a umělou inteligenci ovšem ani zdaleka neopouští. „Dost bylo stěžování. Boj mě unavil a mám vlastní startup, který musím řídit, ale ten boj se pořád dá vyhrát! VR může přinést užitek mnoha lidem po celém světě a žádná společnost k tomu nemá lepší předpoklady než Meta. Možná je skutečně možné se k tomu dopracovat jen tím, že se budeme pachtit vpřed současnými postupy, ale je tu spousta prostoru pro zlepšení,“ zakončil své interní prohlášení Carmack. Jeho zveřejnění pak na Twitteru doplnil ještě o pár dalších poznámek: „Mezi mnou a Markem Zuckerbergem je výrazný rozdíl v některých strategických otázkách, tudíž jsem věděl, že bude mimořádně frustrující interně prosazovat svůj názor.“
Zcela idylický ovšem nebyl ani Carmackův odchod právě z id Software, k němuž oficiálně došlo v listopadu 2013, ačkoli se k Oculusu přidal už v srpnu a poté zde již působil na plný úvazek. Carmack se o VR pokoušel i v id Software, ovšem nedostatek příležitostí na tomto poli ho přimělo k odchodu, jak tehdy sám uvedl. Carmack se dokonce snažil přesvědčit Zenimax, tedy společnost vlastnící id Software, k navázání spolupráce a partnerství právě s Oculusem, k čemuž však nedošlo. Tou dobou byl navíc pozastaven Carmackův startup Armadillo Aerospace, která se pro změnu věnovala letectví, vesmírné turistice a stavbě kosmických lodí.
U příležitosti oficiálního odchodu se vyjádřil, že hodlal zůstat v id alespoň jako poradce, ale kvůli nedosažení dohody se Zenimaxem nevyšlo ani to. Oculus byl později zažalován Zenimaxem kvůli zpronevěření obchodních tajemství v podobě výzkumu a kódu pro vytvoření Oculus Rift, přičemž se tento spor táhl až do roku 2018, kdy se s Facebookem urovnaly. To se přímo dotýkalo i Carmacka, který měl být s dalšími zaměstnanci zdrojem informací, ten však opakovaně tvrdil, že Oculus nevyužívá jedinou řádku kódu, kterou napsal pro id nebo Zenimax.
I mentioned this in the Lex interview, but it is official now:
Keen Technologies, my new AGI company, has raised a $20M round, led by @natfriedman and @danielgross, with @patrickc, @tobi, @sequoia, @CapitalFactory, and Jim Keller participating.
— John Carmack (@ID_AA_Carmack) August 19, 2022
Carmack se nyní přesunul ke svému již zmíněnému startupu, jímž je společnost Keen Technologies (patrně odkazující na hru Commander Keen), kterou představil letos v létě. Ta se nepřekvapivě zabývá obecnou umělou inteligencí, a tak Carmack dál pokračuje v tom, u čeho skončil v Metě a čemu nejvíce věří. V době oznámení uvedl, že stále (spolu)pracuje s Metou, nicméně tehdy jí měl věnovat už asi jen 20 % svého času. I ten však nyní bude moci věnovat své vlastní práci.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Mimochodem, v podstatě stejný články jako tento vycházeli i v roce 2019 – „John Carmack stepping down as CTO of Oculus to work on AI.“ – https://www.theverge.com/2019/11/13/20963899/john-carmack-stepping-down-cto-of-oculus-work-on-ai