Rok se s rokem sešel a nastal čas, abychom si už počtvrté shrnuli, jaké české a slovenské tituly můžeme letos očekávat. Odklady se nevyhnuly ani zdejším vývojářům, proto jste některé zde zmíněné hry mohli zahlédnout už v některém z minulých souhrnů – 2021, 2022, 2023 – ale nyní již skutečně směřují ke svému vydání. Pár her už si naopak své vydání stihlo odbýt, kupříkladu DLC Last Train Home: Legion Tales nebo slovenská adventura Lost in the Void: Chapter One, ale to hlavní nás teprve čeká. Některé z nich sice ještě nemají stanoveno přesné datum, pár z nich vstupuje teprve do předběžného přístupu a určitě se v průběhu roku objeví i zbrusu nová oznámení. Nicméně už nyní je jisté, že nás čeká velice zajímavý rok. Pojďme si tedy shrnout, na jakou herní tvorbu z českých luhů a hájů se můžeme letos těšit.
Jedním z největších letošních titulů je bezesporu česká taktická střílečka Gray Zone Warfare. Na té pracuje brněnské studio Madfinger Games, které si získalo celosvětový věhlas na poli úspěšných mobilních her, nyní se však pustili do svého největšího projektu mířícího na PC. V Gray Zone Warfare se staneme žoldákem a bývalým příslušníkem speciálních jednotek, který se ocitne na ostrově Lamang. Zde na hráče bude číhat celá řada nebezpečí a výzev, od nástrah přírody po nejrůznější nepřátelské vojáky, přičemž bude nutno pamatovat na strategický postup a nebát se využít prostředí ve svůj prospěch. Hra by měla během letošního roku vstoupit do předběžného přístupu, datum ovšem zatím nemáme. Vývojáři pravidelně zveřejňují nové informace a i my jsme se hře důkladně věnovali.
Slovenské GTA, tak se přezdívá titulu Vivat Slovakia od bratislavského studia Team Vivat. I tomuto velice vyhlíženému titulu, který si získal přízeň hráčů i v crowdfundingové kampani, jsme se opakovaně věnovali a shodou okolností jsme jej měli i v loňském seznamu, původní plány však vývojáři bohužel nestihli. Letos se ovšem už konečně dočkáme, navíc bychom se nové informace měli dozvědět v dohledné době. Vivat Slovakia se odehrává v ulicích fiktivní Bratislavy 90. let, do čehož vstupuje i rozpad Československa a vznik nového státu. Hra láká do slovenského kriminálního podsvětí a nabídne nejrůznější nepěkná překvapení a organizovaný zločin jen kvete. Ve středu toho všeho se nachází mladý taxikář Milan, jehož se ve hře ujmeme a budeme se tím vším prodírat. Titul láká rovněž na profesionální slovenský dabing, přičemž hlavní role se ujal Marián Labuda ml., v těch dalších ho doplní například Kristína Svarinská, Lukáš Frlajs, Rasťo Piško nebo bezpečnostní analytik Milan Žitný.
Další titul, který zde nezmiňujeme poprvé, ale i zde se už opravdu schyluje k vydání, navíc jde o další dosti výrazný kousek. Matcho je unikátní „match-3 FPS“ od FiolaSoft Studio, které má za sebou i oblíbenou hardcore plošinovkou Blackhole z roku 2015. Vývoj protáhl přechod na Unreal Engine 5 a po velkém představení v roce 2022 hra ještě doznala různých změn a vylepšení na základě zpětné vazby. Matcho se bude moci pochlubit kompletní českou lokalizací včetně plnohodnotného českého dabingu, jeho obsazení nicméně vývojáři i nadále drží pod pokličkou. Datum vydání zatím nebylo stanoveno, hra každopádně míří na PC, PlayStation 5 a Xbox Series. Titulu jsme se opakovaně věnovali, už v roce 2022 jsme měli možnost si jej vyzkoušet a také jsme v rozhovoru vyzpovídali Filipa Krauchera, neváhejte proto zamířit do našeho archivu ke starším článkům.
V půlce ledna bylo během Australian Open 2024 oznámeno pokračování oblíbené tenisové série s názvem TopSpin 2K25. Po dlouhých 13 letech se do vývoje znovu vrhlo studio Hangar 13, které pracovalo už na Top Spin 4 z roku 2011 (tehdy ještě jako 2K Czech), a zatímco si zbytek světa lámal hlavu, jaká z poboček Hangaru na něm pracuje a zda byly dřívější spekulace pravdivé, my máme potvrzeno, že na hře skutečně pracují čeští vývojáři. Společnost 2K zatím nebyla příliš sdílná a hodlá hru více představit až později, už v tuto chvíli nicméně tvrdí, že hra „vyjde brzy“. Předpokládá se, že by k němu mohlo vzhledem k názvu dojít ke konci letošního roku. Zatím ale nezbývá než čekat a spokojit se s krátkých oznamovacím teaserem a informací, že hra nabídne české titulky.
Ani slovenská tahová strategie Forgotten but Unbroken by vám zde u nás neměla být neznámá, jelikož jsme se jí důkladně věnovali už od roku 2019. Ve hře se postavíme do čela skupiny odboje za druhé světové války, jíž se budeme muset probít a činit nelehká rozhodnutí ve snaze osvobodit Evropu, to vše ve stylu podobném hratelnosti legendární sérii XCOM. Na hře pracuje nitranské studio Centurion Developments, které loni žádalo o podporu na Kickstarteru, kampaň ale bohužel nebyla úspěšná. To vývoj zkomplikovalo, ale nezastavilo, na podzim jsme se tak dočkali nejen nového traileru, ale také dema. My jsme měli možnost si ji několikrát vyzkoušet, rovněž jsme vám přinesli reportáž z nahrávání českého dabingu, jímž se vývojáři chlubí a oslovili pro něj i Petra Rychlého a Marka Vašuta. Titul nemá v tuto chvíli stanovené datum vydání, ale letos bychom se už skutečně měli dočkat. Více informací naleznete v našem archivu.
Dalším zajímavým slovenským titulem je The House of Tesla od bratislavského studia Blue Brain Games, které stojí i za úspěšnou trilogií The House of Da Vinci. Jak tedy už název napovídá, od příběhu jednoho velikána se přesunuli k dalšímu slavnému vynálezci a blíže k naší době. Na hráče čeká příběh Nikoly Tesly, seznámí se s jeho vynálezy a plány, ale i různými záhadami a hádankami, které se budou točit kolem elektřiny a Teslovy Wardenclyffe Tower. Hra by měla vyjít letos na PC, později zamíří i na konzole a na mobilní zařízení Android a iOS. Předchozí hry obsahovaly kompletní českou lokalizaci, zde zatím uvedena nebyla. Více informací naleznete v samostatném článku.
Polda Pankrác se v prosinci vrátil se svým druhým dílem z roku 1999 prostřednictvím Polda 2 remástr, ale tento příběh ještě není tak úplně u konce. Během crowdfundingové kampaně na Hithitu byl splněn cíl, v němž vývojáři ze Zima Software hráčům slibovali krátkou bonusovou epizodu, jakési intermezzo, které by vyplnilo a vysvětlilo prázdné místo mezi druhým a třetím dílem. Navzdory názvu série není Pankrác od třetího dílu policistou, nýbrž soukromým detektivem, a epilog dvojky vysvětlí, jak k tomu došlo, příběh proto začne hned po konci druhého dílu. Vydání bychom se měli dočkat 1. května 2024 a pro majitele remástru bude bonusová epizoda zdarma.
Jindřich Skeldal, známý především díky Branám Skeldalu, se pustil do dalšího herního projektu. Tím je roguelike real-time strategie nazvaná Tribe Nation, která je zasazena do období galských válek. Hratelnost je pak popsána jako kombinace her FTL: Faster Than Light a Command & Conquer: Rivals, přičemž se hraje na náhodně generovaných hexových bojištích, k vzdorování nepřátelům a dalším okolnostem však bude potřeba se stát schopným náčelníkem a kromě boje i vyrábět, vylepšovat a zbrojit nebo obchodovat. Hra vzniká pod hlavičkou studia Random Worlds a nabídne českou lokalizaci. Více jsme si ji navíc přiblížili nejen v samostatném článku, ale i v rozhovoru přímo s jejím autorem.
Nový projekt oznámil i Petr Kubíček alias KUBI Games, jenž stojí za hrou 1428: Shadows over Silesia, k níž zároveň chystá DLC. Kubikon 3D je ovšem žánrově zcela odlišnou hru, jelikož jde o logický a podstatně menší počin, ovšem neméně nápaditý. Kubikon 3D v sobě snoubí prvky Tetrisu, Arkanoidu, Sokobanu, hýří barvami a pořádně zavaří mozek a povzbudí ke zdravé soutěživosti proti času a časům ostatních hráčů v žebříčku. Sami se ostatně můžete podívat na nedávno zveřejněný svérázný trailer, ale také si rovnou můžete vyzkoušet demo, které je k dispozici na Steamu. Hra míří na PC a vyjít by měla ve druhém čtvrtletí letošního roku.
I slovenské logické plošinovce Artificial od Ondreje Angeloviče jsme se na Vortexu v minulosti několikrát věnovali a po letech práce titul konečně míří ke svému vydání. Měli jsme se dočkat už teď v únoru, ale ještě je potřeba na hře zapracovat, tudíž nakonec dorazí až ke konci roku 2024, ve čtrtém kvartálu. Nedorazí však sama, jelikož se k ní připojí i bezplatné rozšíření Artificial – The Prequel, které bylo odhaleno loni během Czech & Slovak Direct Showcase 2023 prostřednictvím gameplay traileru. Jedná se o vedlejší příběh zasazený do světa Artificialu, v němž se však hráči zhostí úlohy monstra se vším všudy, tedy i včetně kousání, zatímco budou pronásledovat a lovit přeživší. Tohoto rozšíření bychom se dle Steamu měli dočkat už ve 3. kvartálu, tedy ještě před vydáním hlavní hry – ta má navíc i nadále k dispozici demo. Více informací naleznete v našem archivu.
Během Czech & Slovak Direct Showcase 2023, přesněji na úplný závěr, byla oznámena a představena i hra Movies Tycoon od českého studia PixelCraze. Jedná se o filmový simulátor a tycoon, jak koneckonců napovídá samotný název, který během prezentace zaujal řádně svérázným trailerem. Ve hře se hráči pustí do riskantního, ale zároveň lákavého, vzrušujícího i okouzlujícího světa filmu, aby se pokusili vybudovat filmařské impérium a později svými budoucími snímky nadchnout diváky po celém světě. Vše je doslova v režii hráčů – nabízí se tvorba scénářů a scén, najímání dalších tvůrců a herců, kteří zazáří před filmovou kamerou, ale také bude nutné dbát o příjemné pracovní prostředí. Kromě stavby vlastního studia se bude možné pustit i do tvorby postav, a tak nic nebrání vytvoření ideálního herce pomocí propracovaného editoru. Hra zatím nemá přibližné datum vydání, dočkat se ale máme letos. Pro zájemce už je na Steamu demo k vyzkoušení.
Máme tu další již dříve zmiňovaný titul, navíc další slovenský titul, který zpracovává Bratislavu – na rozdíl od Vivat Slovakia ovšem v budoucnosti, a dokonce té kyberpunkové. HeistGeist je kyberpunkové karetní RPG se silným důrazem na příběh od Doublequote Studio. Děj hry je zasazen do roku 2040 a ostatně už v samotném artworku si lze povšimnout Bratislavského hradu. Hrdinkou hry je Alexandra, která se věnuje zlodějně, ovšem jeden z kšeftů se jí příliš nevydaří, a proto se musí dát na útěk. Nechce však utíkat napořád, proto je odhodlána sestavit schopný tým a znovu vyrazit do akce, která zahrnuje loupeže, boj nebo hackování. Kromě příběhu s rozhodováním nebudou podle autorů chybět ani hádanky nebo vylepšování jednotlivých karet. Konkrétní datum vydání zatím vývojáři neoznámili, ale i v tomto případě je k dispozici demo.
Roguelite strategie Coffee Caravan od dvoučlenného jičínského studia Broccoli Games je ideálním titulem pro všechny milovníky kávy. V této hře se pustíme do budování vlastní kavárny v karavanu, přičemž nebudeme kávu jen vařit a podávat, ale zároveň budeme mít možnost objevovat i kávový svět. Obsluhování zákazníků se navíc neobejde bez experimentování ve snaze nabídnout nejrůznější speciality a zaujmout jejich chuťové pohárky, proto se budeme postupně setkávat s novými recepty i příchutěmi. Ty si budeme moci vybírat, na základě toho přizpůsobovat nabídku, ale samozřejmě se provoz neobejde ani bez vylepšování vybavení. Coffee Caravan by mělo vyjít ještě v prvním čtvrtletí letošního roku, obsahuje českou lokalizaci a už nyní si můžete vyzkoušet demo. Hře jsme se rovněž věnovali v samostatném článku.
V létě se můžeme těšit na slovenskou přírodní budovatelskou strategii Preserve, na níž pracuje bratislavské studio Bitmap Galaxy, jež má za sebou například hru YesterMorrow. Preserve si dalo za cíl kombinovat logické uvažování s příjemným a relaxačním zážitkem, přičemž se na rozdíl od běžných budovatelských strategií budeme skutečně věnovat pouze přírodě. Ve hře jde o budování živoucího světa a funkční symbiózy za pomoci fauny a flóry. Hra nabídne různé biomy, a tak se postupně setkáme s různými druhy zeleně a zvířat nebo přírodních výzev. Více o Preserve se můžete dočíst v samostatném článku.
Radek Volf, který před lety spoluzaložil tým Black Element Software a pracoval na hrách Alpha Prime a Shade: Hněv andělů, se po letech vrací do herního průmyslu. Děje se tak prostřednictvím textové point-and-click sci-fi adventury Vesmír nezná vyvolených (Universe Has No Favorites). Za námětem stojí právě Volf, příběh už ovšem vychází z pera spisovatelů Štěpána Kopřivy a Jiřího Walkera Procházky, přičemž s druhým zmíněným spoluzaložil i audioknižní vydavatelství Walker & Volf. Kromě toho se ovšem na hře podílí i umělá inteligence, konkrétně Midjourney a Magnific AI, skrze které vznikají lokace, umělá inteligence je použita i pro anglický dabing. Textovka by měla vyjít v létě na Steamu a Epicu, přičemž na Steamu si lze vyzkoušet demoverzi.
Logická hra Repeat od týmu z brněnského Ateliéru Duchů už zde též v minulosti objevila, ale věříme, že čekání bude stát za to. Prototyp tohoto zajímavého kousku původně vzešel z game jamu Ludum Dare a hra jako taková měla dokonce vyjít již v roce 2021. Nakonec ale i díky tehdy vydanému demu, které odhalilo slabá místa, došlo k téměř kompletnímu přepracování celého projektu a vývoj byl několikrát restartován, jak vývojáři v minulosti uvedli. Zůstala základní mechanika smyček a stejně tak sci-fi žánr, estetika i struktura hry se ovšem výrazně změnily. Krystaly, které hru dříve obklopovaly, se proměnily v beton a vývojáři se odvážili i k proměně level designu a samotného pohybu. Nyní můžeme tedy hovořit o first person plošinovce s parkourem a hádankami. Ačkoli neznáme přesné datum vydání, letos už se snad opravdu konečně dočkáme. I demo této hry si můžete vyzkoušet na Steamu.
Vývojáři z ostravského studia Perun Creative, kteří zaujali bezdomoveckým simulátorem Hobo: Tough Life, loni oznámili práce na novém projektu, jímž je temné akční fantasy RPG Kromlech. Hru tehdy představili pouze skrze hraný trailer, tudíž jsme tou dobou neměli možnost vidět nic přímo ze hry, dnes už máme skrze Steam k dispozici alespoň pár screenshotů z prostředí. Vývojáři slibovali, že Kromlech nebude šetřit krví a brutalitou, inspirace hry pak pochází od Keltů. Hlavním hrdinou je neohrožený šampion Cronach, který se rozhodne všechny přivést zpět ke světlu, zatímco bohové mlčí a zdají se být bezmocní. V boji bude hra odměňovat přesnost, ale ani smrt neznamená konec, jelikož budou zahrnuty i roguelite prvky. Kromlech má namířeno na PC, PlayStation 5 a Xbox Series, přičemž v průběhu letošního roku má vstoupit do předběžného přístupu. Hře jsme se důkladněji věnovali v samostatném článku.
Kolem Vánoc 2024 bychom se měli dočkat i vydání české příběhové adventury Subsequence, na které pracuje studio Zoemi Games, konkrétně pak vývojář Jakub Pilař, pro něhož jde zároveň o prvotinu. Hra vypráví příběh Vicky, jež uvízne v podzemní laboratoři. Naším cílem bude samozřejmě se z ní dostat, to ovšem nebude nebude snadné, jelikož a v cestě nám bude stát celá řada překážek, přičemž půjde dokonce o život. Hra a příběh nemají postrádat ani humor, i když samotná zápletka a obavy o život naší hrdinky neznějí zrovna dvakrát humorně, i proto bude opatrně dávkovaný. Kromě toho nás čekají klasické prvky a nástrahy adventur v podobě hádanek, interakcí s nejrůznějšími předměty, průzkumem a samozřejmě konverzacemi. V této souvislosti může budoucí hráče potěšit, že se Subsequence vedle anglického dabingu dočká i toho českého. Subsequence dorazí na PC prostřednictvím Steamu.
Nesmírně oblíbená strategie Factorio od českých Wube Software se letos v létě dočká už dříve slibovaného masivního rozšíření, které hráče vezme do vesmíru. Samotná hra navíc končí vypuštěním rakety do vesmíru, čili šlo podle autorů o logické a zjevné pokračování. Expanze nazvaná Space Age byla konkrétně představena loni v srpnu, přičemž vývojáři lákají na odhalování nových světů, zkoumání dosud neznámých zdrojů a spravování meziplanetárních platforem. Vývojáři též slibovali, že by rozšíření mělo snad vyjít zhruba rok od oznámení, což by znamenalo, že bychom Factorio: Space Age mohli očekávat kolem srpna 2024. Více o rozšíření si můžete přečíst v našem starším článku.
Studio Charles Games se pustilo do dalšího projektu, který by dokázal dostát myšlence „škola hrou“. Jejich nejnovějším naučným titulem je hra Playing Kafka, která vzniká společně s Goethe-Institut. Titul zpracovává témata Kafkových literárních děl a snaží se hráčům/žákům zábavnou a interaktivní formou představit Kafku jako takového, jeho tvorbu a myšlenky. První část hry je ve skutečnosti k dispozici již od loňského roku, letos v květnu vyjde celá hra pro PC, Android a iOS zcela zdarma. Playing Kafka bude navíc kromě češtiny dostupné i v angličtině a samozřejmě v němčině. Hře jsme se též věnovali v samostatném článku.
V průběhu letošního roku by mělo dojít i na vydání hektické a brutální arénové střílečky Rose s roguelike prvky. Rose je zároveň jméno ztracené dcery, kterou se skrze arény vydáme zachránit a také se dozvědět pravdu, ale na této cestě se objeví celé zástupy nepřátel, kteří se tomu pokusí zabránit. Zdoláváním arén a kosením nepřátel a bossů, ale také umíráním, se pravda bude postupně odhalovat. Nepřátelé přicházejí ve vlnách, přičemž po zneškodnění určitého počtu se objeví obětní oltář, který umožní další postup, arény samotné jsou pak procedurálně generované. Pomocí obětí lze získat nové schopnosti a odemknout nové mechanismy, zároveň tím však dojde ke zvýšení obtížnosti. Hru vyvíjí Miroslav Prokop, zatím ovšem nebylo stanoveno přesné datum vydání.
Tím bychom mohli náš výčet v tuto chvíli ukončit, v žádném případě to však neznamená, že těmito tituly končí veškeré letošní plány na české a slovenské herní scéně. Je zde řada her, které se dočkaly odkladu a nemají určené nové datum vydání, nad některými se vyloženě vznášejí otazníky, o jiných pak víme, že si na ně budeme muset počkat až do roku 2025, což se týká například Phonopolisu od Amanity. Navíc je nutno brát v potaz, že máme teprve začátek února, a proto se potenciálně můžeme dočkat celé řady dalších zajímavých oznámení a vydání. Tak tedy uvidíme, jaký herní rok nás letos čeká.
Vyhlížíte některý ze zmíněných titulů?
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
House of Tesla
Heist Geist
Vesmír nezná vyvolených
Playing Kafka
Coffee Caravan