Není sporu o tom, že největší událostí The Game Awards 2019 bylo odhalení nového Xboxu Series X. Snad i ve snaze odvrátit narůstající neklid z uplynulých týdnů, kdy se na základě nejrůznějších interních informací začalo mluvit o tom, že Microsoft ve smyslu podpory vývojářů zaostává za Sony, se Phil Spencer rozhodl vystoupit na pódiu a představil, co nás čeká příští Vánoce. A i když se objevila vlna pozitivních reakcí, mísících se s překvapením a následným údivem z toho, jak dobře vypadá první oznámená next-gen hra Senua’s Saga: Hellblade 2, začal se po vystřízlivění řešit především vzhled nové konzole. Černý monolit s čtvercovou základnou působí robustně, je navíc prezentován v postavení na výšku a hráči začali spekulovat nad tím, zda se jim vůbec vejde do obývacího pokoje, jak ho dostanou do svých televizních stolků a své rozčarování doplnili řadou vtipných fotomontáží a řečí o tom, že nový Xbox určitě bude fungovat skvěle jako sedátko pro hraní na novém PlayStationu. Ve skutečnosti to ale s velikostí konzole nemusí být tak děsivé, jak se na první pohled zdá, a na základě exkluzivního článku a rozhovoru na Gamespotu – že je konzole přibližně 3 gamepady vysoká a 1 gamepad široká – lze dojít k poměrně uspokojivým číslům.
Předtím, než byste se do matematiky pustili sami, je nutné ještě upozornit, že nový gamepad, který byl součástí prezentačních materiálu Xboxu Series X, má být podle zmiňovaného článku o trochu menší než ovladač pro aktuální Xbox One. I přesto ale berme v úvahu původní rozměr ovladače Xboxu One, tedy 155 × 108 mm, coby jedinou oficiální metriku, ze které lze vycházet. Dále se mnou budete určitě souhlasit, že ačkoliv pořád neznáme velikost konzole, ve smyslu poměrů jednotlivých stran by mělo zařízení na obrázku odpovídat tomu, co v Microsoftu navrhli, a tady je důležité poukázat na malý optický klam. Ačkoliv by se mohlo zdát, že výška konzole je výrazně vyšší, než je dvojnásobek délky strany základny, ve skutečnosti tomu tak je jen o pouhých několik milimetrů, čímž bychom se dostali přibližně k 32 centimetrům výšky. Moje měření pak v podstatě odpovídá tomu, s jakým závěrem přišli redaktoři magazínu VentureBeat, resp. redaktoři Windows Central, kde pro výpočet využili poměr USB portu, takže ke slovu tak může přijít srovnání s dalšími herními systémy.
Pokud byste tedy konzoli chtěli umístit horizontálně, budete si muset přeměřit, jestli vaše poličky či televizní stolky oněm přibližně 15 centimetrům odpovídají.
V první řadě je zajímavé poukázat na skutečnost, že co se nejdelší strany konzole týče, původní Xbox One chystanému Series X značně konkuruje. První revize, která byla později výrazně zredukována, byla dlouhá 33,3 centimetrů. U PlayStationu 4 přitom paradoxně došlo ke zvětšení rozměrů a nejvýkonnější PS4 Pro je nyní se svými 32,7 centimetry také potenciálně ještě o fous delší než probíraný Series X. Větším problémem tak zůstává již několikrát zmíněná čtvercová základna, která zaběhnutý placatý tvar mění na robustní hranol. Pokud byste tedy konzoli chtěli umístit horizontálně – což je podle Microsoftu možné a nemělo by to provozu jakkoliv překážet – budete si muset přeměřit, jestli vaše poličky či televizní stolky oněm přibližně 15 centimetrům odpovídají. Pro někoho to může být poměrně vážný problém a Spencerova slova o tom, že by konzole měla doslova splynout s prostorem i díky výkonnému, leč tichému větráčku, jsou takřka k ničemu. Na druhou stranu by neměl být problém umístit Xbox Series X vertikálně takřka na jakýkoliv televizní stolek, který alespoň o několik centimetrů přesahuje rozměry televize na ní posazené.
Samotný design konzole navíc vychází z požadavků hráčů, kteří budou vždycky volat po co nejvyšším výkonu a je vcelku pochopitelné, že od určité velikosti použitých komponent je zkrátka efektivnější nakládat s jejich rozmístěním konvenčněji. Také odvod tepla „komínem“ se zdá jako perfektní řešení aktuálních problémů s přehříváním, resp. výrazným hlukem sestavy menších větráčků a osobně Microsoftu v této iniciativě fandím. Bez ohledu na to, že teď už Xbox připomíná počítač i svým vzhledem…