Letošní The Game Awards nabídlo nejedno překvapení, jedno z největších se ale nepochybně pojí s odhalením prvního traileru pro hru Zaklínač 4. Ačkoliv je vydání ještě roky vzdálené, vývojáři se rozhodli potěšit fanoušky a přinesli jim filmově laděný trailer, ve kterém se Ciri coby zaklínačka snaží pomoci obyvatelům prokleté vesnice Stromford. Už roky ji terorizuje monstrum žijící v nedaleké jeskyni, což vesničané řeší pravidelnými oběťmi ze svého středu. Ciri má však podle traileru moc a schopnosti cyklus přerušit tím, že monstrum odstraní, což s sebou ale ve finále beztak přináší kruté následky, podtrhující bezútěšnost celého světa, který pro Zaklínače vytvořil spisovatel Andzrej Sapkowski. Víc než to ale hráče trápí otázka, jak se mohla z Ciri stát zaklínačka, a to s odvoláním na lore a pravidla tzv. zkoušky trav, kterou by žena neměla přežít. Jak ale game director Sebastian Kalemba prozradil v rozhovoru pro IGN, Ciri rituálem úspěšně prošla, což vyvolalo v řadách hráčů pobouření a obavy o překroucení loru a pravidel, podle kterých svět Zaklínače funguje. Teď se to vývojáři snaží vysvětlit.
Dear, if you’re wondering how Ciri may be on the path as a witcher, well, there’s the story of the Witcher IV to tell that tale. A huge thank you for the respect and love for the lore created by Andrzej Sapkowski. Hugs!🖤 pic.twitter.com/514FAvXcfu
— Adam Badowski⚡️ (@AdamBadowski) December 13, 2024
Jak je zřejmé z vyjádření ředitele studia CD Projekt RED Adama Badowského, hráči by měli vývojářům důvěřovat a hlavně nečinit ukvapené závěry. V první řadě je nutné poukázat na to, že neznáme časové ukotvení událostí, které předkládá trailer. V diskuzích se často zapomíná na to, že touto scénou nemusí Zaklínač 4 začínat a že cesta k Ciri-zaklínačce může být náplní značné části hry. Potvrzuje to právě Badowski, který fanouškům vzkázal, že právě příběh Zaklínače 4 vysvětlí všechny okolnosti, včetně toho, jak se Ciri dostala na dráhu zaklínače. „Velké díky za váš respekt a lásku pro lore, který vytvořil Andrzej Sapkowski,“ dodal pak Badowski, což lze skutečně chápat jako potvrzení, že vývojáři vědí, co dělají. Nechci se osobně pouštět do vysvětlování toho, co se mohlo odehrát po konci třetího dílu – ostatně, konců hra nabídla víc a my v tuto chvíli nevíme, který z nich budou vývojáři považovat za kanonický – ale možností, jak se z Ciri stala zaklínačka, případně proč, když sama má (nebo snad měla?) magických schopností na rozdávání, je nepřeberné množství.
A pak je tu samotný trailer, který může i nemusí představovat scénu, která se objeví ve hře, případně předkládá jen jedno možné vyústění celé situace. V novém videu to naznačil Sebastina Kalemba, který detailně rozebral jednotlivé scény a vnesl do nich trochu světla. Vysvětlil například, že úvod má sloužit jako dvojí pohled na přípravu před tím, než budou obě ženy – vesničanka a Ciri – čelit svému osudu. Kalemba dále vyjádřil své potěšení, že po letech práce může konečně spolu se svým týmem otevřeně mluvit o tom, že Ciri je hlavní protagonistkou Zaklínače 4 a že se z ní nakonec stala zaklínačka, což je prý velmi osvobozující a samozřejmě náležitě cool. Říká také, že šlo o logické vyústění vzhledem k tomu, že se Ciri doopravdy šťastná cítila téměř výhradně jen ve společnosti zaklínačů, zejména pak během svého dospívání na Kaer Morhen. „Ona se chce stát zaklínačkou a ve slově „stát“ se promítá celá ta cesta a přeji si, aby si hráči tenhle zážitek prožili,“ doplňuje game director a znovu naráží na to, že hráči ve čtvrtém díle nepochybně zjistí všechny detaily.
Pak už se Kalemba věnuje monstru – Baukovi – a souboji s Ciri, která se v jednu chvíli dostane do úzkých a nevypadá to s ní dobře. V tuto chvíli ale uplatní jedno ze svých mocných kouzel, kterými zřejmě převyšuje obyčejné zaklínače využívajících jen svá znamená a pomůže si díky tomu v boji. Bere navíc do ruky řetěz – podobně jako Geralt ve slavném filmečku o boji se Strigou – jenže na rozdíl od něj umí řetěz ještě očarovat a zvýšit tak své šance na úspěch v boji proti Baukovi. Pak už vše probíhá hladce, nepočítáme-li závěrečnou scénu zpět ve vesnici, kde Ciri nachází mladou ženu Mioni s dýkou v hrudi. „Pokud ale znáte naše hry, stojí na rozhodnutích a následcích, takže tady bude možnost, jak ji zachránit,“ říká pak v závěru trochu tajemně Kalemba a předkládá tím další možnost, jak by mohla celá scéna dopadnout. Jak je tedy vidět, vývojáři jsou takřka jistě o krok či dva před fanoušky a nezdá se tudíž, že by bylo na místě podezřívat je z ukvapených kroků a rozhodnutí, která by byla v přímém rozporu s lorem. Nakonec, byl to sám Andrzej Sapkowski, který posvětil vizi vývojářů, což by – doufejme – mělo stačit jako finální uklidnění. Alespoň tedy v tuto chvíli.