Válka na Ukrajině se nevyhnula ani světu videoher. Až dosud jsme vás ale informovali zejména o finanční pomoci proudící ze zahraničí od vývojářů a vydavatelů nebo o místních studiích, která se podobně jako zbytek země potýkají s důsledky ruské invaze. Konflikt se ale nepochybně dříve či později stane také námětem samotných videoher, i když se to nyní může jevit jako necitlivá či předčasná myšlenka. Jaroslav Janovský a Jan Pafel se tímto tématem už zabývají, ale nevidí v něm v první řadě komerční potenciál. Rádi by vytvořili charitativní titul Battle of Ukraine, jehož výtěžek by putoval na obnovu Ukrajiny po válce.
„Vypracoval jsem koncept a udělal krátká videa, která lépe vysvětlí moji myšlenku,“ říká Janovský s tím, že hledá někoho, kdo by mu pomohl celý nápad realizovat.
“Asi jako každého mě zasáhla válka na Ukrajině,” řekl Vortexu Jaroslav Janovský. Proto podle svých slov začal přemýšlet, jak by se dalo pomoci lidem na Ukrajině a zda by to šlo prostřednictvím hry. Nakonec zvolil žánr tower defense, titul by ale přirozeně vycházel z reálných událostí. “Vypracoval jsem koncept a udělal krátká videa, která lépe vysvětlí moji myšlenku,” říká Janovský s tím, že hledá někoho, kdo by mu pomohl celý nápad realizovat.
“Máme vymyšlenou koncepci a herní mechanizmy. Odehrává se na mapě části předměstí Kyjeva a každé herní kolo představuje jeden den invaze. Do hry se budou promítat skutečné události, jako je například cesta premiérů do Kyjeva. Ta zprostředkuje moderní zbraně, což zvýší efektivitu pěchoty proti mechanizovaným jednotkám,” vysvětlují Jaroslav Janovský a Jan Pafel. Ruské jednotky mají podle nich přicházet koridory, v jejichž okolí budou lokace, kam půjde umístit různé jednotky.
“Na mapu jsme umístili skutečná místa, kde došlo ke zdokumentovaným střetům. Záběry z těchto míst půjde zobrazit při kliknutí na příslušný bod, jak je vidět ve videu. Tím chceme navodit atmosféru reality. Chtěli bychom také, aby u těchto videí či fotografií byly hráči v případě zájmu k dispozici i dodatečné informace o události, jednotkách, zbraních a podobně,” vysvětluje dvojice, která za nápadem stojí. “Cílem je ubránit velitelské centrum, kde sídlí prezident Zelenskyj,” dodávají.
Souboje jednotek mají fungovat na principu Kámen, nůžky, papír. Kolik jednotek bude mít hráč k dispozici, má záležet i na tom, zda vyhlásí všeobecnou mobilizaci nebo dá pokyn k vytvoření cizineckých legií. “Každá jednotka bude mít vlastní talentový strom, který změní její bojové vlastnosti a specializaci. Body do stromu budou jednotky získávat ničením nepřátel,” říkají autoři. Hráč musí velet vojenským operacím, ale mít na paměti také ekonomickou stránku. Aktivní jednotky stojí peníze a je třeba mít dostatek financí na jejich udržení.
„Chtěli bychom, aby se studia nebála ztvárnit tento konflikt. Aby se nebála v něm hledat inspiraci.“
“Rozpočet ovlivňují talenty v ekonomickém stromu velitelského centra. To opět zrcadlí reálné události. Zahraniční vlády vám mohou poslat finanční příspěvky nebo lze zefektivnit domácí příjem přechodem na válečnou ekonomiku,” popisují Jaroslav Janovský a Jan Pafel. Tyto talentové stromy mají být tři – ekonomika, logistika a diplomacie. “Každý den zvládne prezident Zelenskyj vylepšit jeden až tři body. Neutrpí-li velitelské centrum žádné či minimální škody, dostaneme tři body. Při větším poškození dva či jeden bod, neboť spoustu práce zabere odklízení sutin,” vysvětluje dvojice.
Jednotky se přemisťují před dalším kolem i během noci. Když někde jednotka stráví delší čas, je možné místo vylepšit třeba o další volnou pozici pro nové vojáky. “To otevírá možnosti pro dlouhodobou strategii, kdy rozvíjíme určitá místa na mapě,” věří autoři. Zabývají se také myšlenkou zapojit do hry hrdiny, jimiž by mohli být například bratři Kličkové.
Ještě jednou pro jistotu zdůrazním, že v tuto chvíli se jedná o koncept, nikoli hru v pravém slova smyslu. Ta teprve může vzniknout. Autoři hledají tým, který by pomohl jejich nápad realizovat. Jak už bylo řečeno, výtěžek z prodeje by Jaroslav Janovský a Jan Pafel rádi věnovali na obnovu Ukrajiny. Tento rozměr je pro dvojici klíčový. “Za nás je toto projekt primárně charitativního rázu,” říkají. Současně ale apelují na vývojáře, aby se tématu neobávali. “Chtěli bychom, aby se studia nebála ztvárnit tento konflikt. Aby se nebála v něm hledat inspiraci,” dodávají.
Sluší se dodat, že nejsou nepochybně jediní, kdo se podobnou myšlenkou zabývá. Nicméně zdrženlivost vývojářů je pochopitelná a na místě. Dokud je konflikt aktivní, mohl by někdo na videohru jím inspirovanou pohlížet s pochopitelnou nelibostí. V horším případě obvinit autory z přiživování se na naštěstí. Pro hry je obecně zejména pohledem nehráčů stále trochu problematické vyprávět náročná témata, především ta aktuální, a u války, která stále probíhá, je to o to větší potíž. Právě charitativní rozměr konceptu by ale přeci jen mohl pomoci myšlenku prosadit. Když ne dnes, tak třeba po skončení války, kdy by mohli hráči tímto způsobem ochotně přispět na obnovu Ukrajiny.