Minulý pátek vydali vývojáři ze studia Guerrilla Games očekávanou PC verzi své dosud poslední hry Horizon Zero Dawn. Dáme-li stranou kontroverzi, která zavládla po zjištění, že končí dosavadní exkluzivita titulu pro konzoli PlayStation 4, hráči se nedočkali zcela uspokojivého výsledku. Nikoliv po herní či obsahové stránce – tam je Horizon identickou kopií svého přes tři roky starého předobrazu, ale zejména ve smyslu technického zpracování. Dobrodružství hrdinky Aloy má daleko k označení „povedený port“ a hráči mluví na sociálních sítích a diskuzích o množství bugů a hlavně častých pádech hry, zamezujících pohodlné hraní. Trpí také optimalizace, kdy není ani na výkonnějších počítačích možné hrát s vyšším grafickým nastavením a tohle všechno jednoduše nepůsobí dobře, byť je situace neustále vyvažována dobrým dojmem ze samotné hry. Objevují se nicméně názory, že důvodem je pravděpodobné chybné vydání tzv. debug verze hry, která je určená vývojářům k postupnému odstraňování chyb.
S touto teorií přišel uživatel Redditu s přezdívkou nothingtoseehr, který v již smazaném příspěvku coby programátor popisoval některé detaily kódu aktuální verze hry. Výsledek označil za nepříliš slibný a následně rozebral, co je možné vyčíst z logu, zapisující okolnosti posledního pádu hry. Jednoduše řečeno, programátor narazil na chybu spojenou se zápisem dat do operační paměti, která však neměla uvedenou správnou adresu a hra si s tím nedokázala poradit. Sám prý následně kód hry mírně upravil, čímž ji učinil podle svých slov stabilnější, ale dál už neřešil problémy spojené s grafickým výkonem. Postup vývojářů z Guerrilla Games označil za amatérský a celý port za nedodělek, kvůli čemuž byl zřejmě jeho příspěvek z příslušného Redditu smazán.
Je zcela normální, když se ve hře nachází kód, odkazující k vývojářským nástrojům, případně celé debug menu, které je pouze znepřístupněno.
Důvodů ale může být víc, což naznačuje další programátor Frans Bouma, který se baví tím, že do her přidává neoficiální fotomódy. Podle jeho zjištění o žádnou debug verzi hry nejde, což prý indikuje jednak velikost spouštěcího souboru a jednak skutečnost, že prý sám tuto vývojářskou verzi hry má k dispozici už delší čas. Uvádí také, že je zcela normální, když se ve hře nachází kód, odkazující k vývojářským nástrojům, případně celé debug menu, které je pouze znepřístupněno. Tímto způsobem prý „odemknul“ nové možnosti ve stovkách her na Unreal Enginu a nepovažuje to za amatérský, nýbrž zcela standardní postup. Přiznává nicméně, že nějaké chyby očividně v kódu jsou a je pravděpodobné, že budou brzy odstraněny.
To ostatně předznamenávali vývojáři ještě před uvedením hry a hráče dopředu varovali před řadou nedostatků. Postup je to poměrně zvláštní, uvážíme-li, že port nevznikal na poslední chvíli a vydání šlo za cenu dalších nákladů odložit, hráči ale na druhou stranu dostali potvrzeno, že se na hře stále usilovně pracuje a stav se výhledově zlepší. Konkrétně se nedostatky týkají frekvence snímků v cutscénách, uzamčených na hodnotu 30 fps, absence anizotropního filtrování, doskakování některých textur nebo problémů s využíváním více jader procesorů. Zástupci Guerrilla Games proto ubezpečují hráče, že oprava chyb je nejvyšší prioritou a snaží se být aktivní na sociálních sítích v odpovědích rozčarovaným hráčům.
Pokud jste se těšili, až si budete moci jednu z nejlepších her pro PlayStation 4 zahrát i bez konzole, doporučujeme vám proto počkat do chvíle, než dorazí první patche. Do té doby vás zcela komfortní zážitek nečeká, což by byla vzhledem ke kvalitám hry škoda.