Jednou z her, která nám byla na Gamescomu blíže představena, je sci-fi akční horor The Callisto Protocol od původního autora Dead Space Glena Schofielda. Hru jsme si sice nemohli zahrát, přesto si z prezentace odnesl Jirka pozitivní dojmy a jen zvýšil očekávání, které ve spojitosti se hrou máme v podstatě od jejího oznámení. Nyní navíc vyplouvají na povrch další zajímavé detaily, ať už technického či designérského rázu, a naznačují, že ve výsledku může být rozdílů oproti přiznávané předloze přeci jen dostatek. Glen Schofield a technický ředitel studia Striking Distance Mark James mluvili o novinkách hned v několika rozhovorech a detaily by vás zřejmě mohly potěšit. Co vás už ale potěšit nemusí je Schofieldovo vyjádření ke způsobu práce ve Striking Distance, které způsobilo poměrně solidní víkendový poprask.
Začněme tím, co může být pro veterány série Dead Space překvapením. Ačkoliv vývojáři mluvili o příběhovém pozadí The Callisto Protocol, takže už víme o věznici Black Iron i nutnosti utéct z ní za blíže neupřesněných okolností, pořád se zdálo, že příběhem projde hlavní hrdina Jacob Lee úplně sám. Schofield nicméně v rozhovoru pro magazín The Gamer potvrdil, že sám rozhodně nebude a vedle několika vedlejších postav, na které během hraní narazíme, prý bude Jacoba někdo doprovázet. „Je tu několik podobností [s Dead Space], tady a támhle, jednoduše proto, že jsem to já. Způsob, jakým vyprávíme příběh, je ale ukotven ve filmečcích a animacích, které plynule přechází do hry. Hlavní hrdina hodně mluví, má společníka a jsou tam další postavy, takže by to mělo působit odlišně,“ řekl autor hry.
Na konkrétnější dotaz, jakého společníka má na mysli, Schofield pouze vyhýbavě uvedl, že se mu budou věnovat v dalších trailerech, mezi hráči se už ale rozběhla spekulace, že by mohlo jít o Jacobovu spoluvězenkyni, které svůj vzhled a hlas propůjčila herečka Karen Fukuhara. O jejím zapojení se mluvilo už v červnu letošního roku, a i když na ní zatím dosud žádný trailer ze hry nebyl přímo zaměřen, zapojení známé televizní herečky dává vytušit, že ji chtějí vývojáři více využít. Nad rámec identity Jacobova společníka nebo společnice je nicméně nutné znát také odpovědi na otázky, kdy se do hry zapojí, na jak dlouho, jak často a poslouží i přímo ve hře, nebo snad půjde převážně o přítele na telefonu? Nevíme a něco nám říká, že se to ani do vydání s určitostí nedozvíme.
To ovšem není všechno, co se kolem The Callisto Protocol v posledních hodinách probíralo. Dalším tématem je budoucnost hry jako takové ve smyslu její nadcházející podpory, která by se měla podle vyjádření Marka Jamese pro TrueTrophies protáhnout na období čtyř let. Během toho chtějí vývojáři rozšiřovat hru ve smyslu příběhu, postav, ale také herních módů a investovat do DLC. „Svět můžeme rozšiřovat. Vytvořili jsme jej tak, aby mohl vyprávět různé příběhy, takže se k nim můžeme dostat buďto prostřednictvím DLC nebo je nabídnout skrze další produkty,“ uvedl technický ředitel. Zmínka o DLC nicméně není nikterak šokující, vzhledem k předobjednávkám, resp. rozšířeným edicím her, které zahrnují Season Pass.
A nakonec tu z obsahu máme ještě zmínky o ray tracingu, ať už ve smyslu tvorby odrazů nebo stínů. I o nich mluvil Mark James – konkrétně v rozhovoru pro IGN – a potvrdil, že vývojáři technologii využijí. Zachází prý tak daleko, že ray tracing aplikují na oči všech postav, hádáme ale, že zrovna takových detailů si snad vyjma fotomódu všímat zřejmě nebudeme. Hra by nicméně mohla kromě ray tracingu zahrnovat také podporu pro AMD FSR 2.0 nebo Nvidia DLSS 2.0, na potvrzení si ale v tomto případě budeme muset počkat.
V závěru článku se ale přeci jen dostáváme k něčemu, co rozhodně nijak pozitivně vnímáno nebylo. Ačkoliv kolem hry panuje velmi pozitivní nálada a hráčům se podle ohlasů v komentářích podoba i hratelnost The Callisto Protocol zamlouvá, dokončení hry zřejmě bude vyžadovat oběti. A jak už asi tušíte, řeč je o jednotlivých zaměstnancích. Podle nyní již smazaného tweetu Glena Schofielda – podotýkáme, nejen game directora, ale také zakladatele studia Striking Distance a jeho generálního ředitele – totiž tým v těchto dnech pracuje 6-7 dní v týdnu po dobu 12-15 hodin denně, aniž by je kdokoliv nutil, protože tuhle práci prostě musíte milovat. V prostředí, které je poslední dobou velmi citlivé na jakékoliv zmínky o přesčasech či obligátnímu crunchi, tak působil tweet jako rozbuška a kritika na sebe nenechala dlouho čekat. Schofield nicméně tweet smazal a přišel s omluvou, v níž se snažil vysvětlit, co ho k původnímu tweetu vedlo.
This, from a studio head, is crunch culture defined. Of course nobody is “forced” to work insane hours. But imagine the reduced bonuses and lack of promotion opportunities if you don’t? “You do it because you love it.” Weaponized passion. This is why people burn out of gaming pic.twitter.com/seyE7tkPuf
— Jason Schreier (@jasonschreier) September 3, 2022
„Každý, kdo mě zná, ví, jak vřelý vztah mám k lidem, s nimiž pracuji. Tweetoval jsem o tom, jak jsem hrdý na úsilí a odpracované hodiny, které tým [do hry] vkládá. Byla to chyba. Ceníme si vášně a kreativity víc než přesčasů. Omlouvám se týmu za to, že jsem se takto vyjádřil,“ napsal Schofield. S omluvou však nepochodil například u Jasona Schreiera, který dlouhodobě vystupuje proti kultuře přesčasů a je si podle svých závěrů jist, že Striking Distance patří k dalším problematickým studiím, když o způsobu práce píše CEO tímto způsobem. Vyzval rovněž zaměstnance studia, aby se s ním anonymně spojili, je tudíž možné očekávat v nadcházejících týdnech – ale lépe, v den vydání The Callisto Protocol – další šťavnatou, leč patrně opět velmi jednostrannou sondu do způsobu práce dalšího vývojářského studia. Že je situace nesnadná, stejně jako hodnocení přístupu k práci v týmech, které se snaží dokončit ambiciózní produkt, vám ale asi nemusíme připomínat.
Anyone who knows me knows how passionate I am about the people I work with. Earlier I tweeted how proud I was of the effort and hours the team was putting in. That was wrong. We value passion and creativity, not long hours. I’m sorry to the team for coming across like this.
— Glen A. Schofield (@GlenSchofield) September 3, 2022
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Lineup na Q1 a Q2 je full, tam nemá kdy vyjít, to by byla obrovská chyba, takže mu maximálně rozumím on potřebuje aby tým dosáhl maximálního výkonu a doufám a myslím si, že to nejsou přesčasy zdarma, popřípadě ty platy musí být uspokojivé.
A Jason Schreier at se jde třeba vycpat, ví jak se vůbec pracuje a za kolik v zemích třetího světa? Proti tomu dev co fasuje tisíce dolarů v klimatizovaným kanclů a u toho si žerou na klíně KFC je velkej joke.