Historik, profesor dějepisu na Collin College a moderátor podcastu History Respawned Bob Whitaker pro magazín Time vybral 5 her z druhé světové války, které podle něj zasluhují pozornost. Doufá přitom, že víc jeho kolegů v dalších letech ocení hodnotu videoher v této rovině. Věří, že hry budou v jedenadvacátém století nakonec stejně respektovaným médiem jako filmy, které si také musely už dříve vydobýt stávající uznání. Ale pojďme se podívat na Whitakerův výběr, protože ten je vyznamenáním i pro české vývojáře.
Rok vydání: 2020
Platformy: Windows, Mac, PS4, Xbox One, Switch, iOS, Android
Vývojář: Paintbucket Games
Žánr: strategie
Německé studio Paintbucket Games vytvořilo hru Through the Darkest of Times, která je zasazena do Berlína. V této strategii se hráč postaví Třetí říši a vede protinacistický odboj. I když hráč ovládá fiktivní postavu a skupinu, titul je inspirovaný skutečnými protinacistickými spolky a organizacemi jako Bílá růže. Právě na tuto souvislosti upozorňuje Bob Whitaker s tím, že ve hrách obvykle disponujeme značnou mocí, zatímco tady se musíme spoléhat zbraně slabých, jako je třeba rozšiřování protirežimních letáčků. Whitaker chválí, že titul hráčům představuje téma, které je většině lidí neznámé, přičemž herní mechanismy dobře ilustrují, jak těžké bylo pro obyčejné lidi povstat proti nacistům.
Rok vydání: 2017
Platformy: Windows, Mac, Linux, iOS, Android
Vývojář: Univerzita Karlova, Charles Games
Žánr: adventura
Historik Bob Whitaker doporučuje také českou hru Attentat 1942 a upozorňuje, že titul vznikl na půdě Univerzity Karlovy. Podotýká, že adventuru pojednávající o událostech krátce po atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha lze dokončit za dvě až tři hodiny, takže je možné ji klidně dohrát na jeden zátah. Chválí, že titul vznikl s pomocí historiků a prodává se na nízkou cenu. Attentat 1942 ale podle jeho názoru není jen autentický, pokud jde o samotnou historii, ale současně jde o povedenou hru z hlediska mechanismů.
Rok vydání: 2017
Platformy: Windows, PS4, Xbox One
Vývojář: Sledgehammer Games
Žánr: first person akce
V případě first person akce Call of Duty: WWII od Activisionu, kterou možná část hráčů nepovažuje za bůhvíjak autentickou, Whitaker vypichuje, že většina her z druhé světové války se vyhýbá velkým tragédiím nebo holokaustu. Ačkoli ani Call of Duty: WWII se nevyhne klišé a velkolepým scénám, vývojáři si prý zaslouží pochvalu za obsažení téma systematického pronásledování a hromadného vyvražďování lidí jen na základě odlišné rasy. To je podle něj u AAA her zcela výjimečné. Výslovně pak zmiňuje osvobození koncentračního tábora, který hráč navštíví v závěru hry.
Rok vydání: 2014
Platformy: Windows, PS4, PS4, Xbox 360, Xbox One
Vývojář: MachineGames
Žánr: first person akce
Překvapení? Dost možná ano. Navzdory tomu, že Wolfenstein: The New Order se rozhodně ani nechce prezentovat jako historická hra, i v tomto případě Whitaker oceňuje přítomnost tábora, kde nacisté v alternativní minulosti vězní a likvidují nepohodlné osoby, ať už z ideologických, politických nebo rasových důvodů. Whitaker zdůrazňuje, že jak se obecně vzdalujeme druhé světové válce, rychle ubývají pamětníci a očití svědci těchto strašných událostí. Zatímco se tak musíme stále častěji spoléhat na svědectví z druhé ruky, je podle něj důležité připomínat i hráčům, jakých zločinů se nacisté dopustili. I když se tak děje třeba prostřednictvím podobného smyšleného a pseudohistorického příběhu.
Rok vydání: 2016
Platformy: Windows, Mac, Linux
Vývojář: Paradox Development Studio
Žánr: strategie
Strategie Hearts of Iron IV z roku 2016 se podle historika úspěšně snaží přesně zreplikovat situaci z pohledu různých stran na konci třicátých let 20. století. Můžete se tak pokusit zopakovat historii, anebo naopak zkusit pootočit kormidlem dějin. Lidé podle Whitakera vytvářejí historicky ještě přesnější scénáře než samotní autoři, ale může tak vznikat i potenciálně kontroverzní obsah, varuje. Na tomto místě znovu zdůrazňuje, že hry jsou díky své interaktivní povaze jiné než knihy nebo film, protože jejich publikum obsah nejen přijímá, ale může jej ovlivnit a dokonce pozměnit.
Za pozornost jinak stojí celý článek, jehož dalším motivem je přesvědčení, že videohry mohou pomoci uchovat vzpomínky na druhou světovou válku stále v živé paměti dalších generací. Tyto příběhy nemusí vyprávět jen knihy, dokumenty nebo filmy. V budoucnu je může tlumočit i digitální kultura, a stanou se tak stravitelnější pro mladší publikum. Není žádný div, že z her stále častěji lidé čerpají své poznatky o historii, a proto musejí být spolehlivým a důvěryhodným zdrojem informací. Nejde jen o to, aby byly realistické po stránce grafiky, ale také obsahu. Samotný Whitaker prozradil, že mnohokrát diskutoval se svými studenty i kolegy, jak hry jako Battlefield 1 či Valiant Hearts: The Great War vyobrazují pro změnu první světovou válku. Toto se podle něj bude opakovat v případě druhé světové války. Time pak výslovně zmiňuje hru Medal of Honor: Above and Beyond, která se včera znovu připomněla na akci Opening Night Live. Ta má kromě jiného obsahovat krátké dokumenty a rozhovory s veterány.