Emperor: Battle for Dune, Electronic Arts, Historie her podle Duny, část čtvrtá

Historie her podle Duny, část čtvrtá

Emperor: Battle for Dune nedokázal vystoupit ze stínu Duny II. Vzal nás na další planety

Zdroj: Westwood Studios
24. 10. 2021
Název: Emperor: Battle for Dune Vývojář: , Vydavatel: Platformy: Žánr: Datum vydání: 12. 6. 2001

Real-time strategie Dune 2000 sice neudělala takovou díru do světa jako její předobraz Dune II, ale dokázala něco svým způsobem podobně důležitého – otevřela cestu k plnohodnotnému nástupci. Emperor: Battle for Dune vyšel v červnu 2001 a jednalo se o přímé pokračování Duny 2000. Hra znovu lákala na filmové sekvence, ale na rozdíl od Duny 2000 pro PC vsadila na plně trojrozměrnou grafiku, s níž koketovala už předchozí hra ve verzi pro PlayStation.

Pod Emperorem jsou podepsány týmy Intelligent Games a Westwood Studios. Hra nás opět láká na zápolení tří známých rodů, ale přichází s řadou novinek a inovací na poli designu i hratelnosti. Třetí real-time strategie z vesmíru Duny nabídla nové jednotky, nelineární příběhovou kampaň a na svou dobu skvělou 3D grafiku. I když, pravda, ani ta nepadla do oka úplně všem. Zrovna na poli strategií se v té době ještě stále lámal chleba, pokud jde o přijetí 3D.

Začátek hry Emperor: Battle for Dune také přímo navazuje na konec Dune 2000 z pohledu rodu Ordos. Bylo to poprvé, kdy hra od Westwoodu učinila z vítězství “zlé” strany kánon.

Kromě tří hlavních rodů tu hrály důležitou roli rovněž menší frakce a vypravili jsme se hned na několik různých světů. Najednou vedle Arrakis nezněly planety jako Caladan nebo Giedi Prime jen jako vzdálená ozvěna. Pestřejší byla také taktika, pokud jde o útok i obranu vlastních teritorií, a podobně měly i ovládané jednotky různé módy fungování.

Prostřednictvím Emperora jsme se ostatně dozvěděli, že domovský svět rodu Ordos se jmenuje Draconis IV. Začátek hry Emperor: Battle for Dune také přímo navazuje na konec Dune 2000 z pohledu rodu Ordos. Bylo to poprvé, kdy hra od Westwoodu učinila z vítězství “zlé” strany kánon. Normálně pokračování a datadisky jejich titulů pohlížely na konflikty tak, jakoby předchozí hra skončila vítězstvím těch “hodných”.

Hra původně nenabízela editor map, ale na četné žádosti fanoušků jej nakonec autoři zpřístupnili. Westwood také vydal několik balíčků vlastních map. Docela mě překvapila rovněž informace, že už v této době autoři přichystali pro předobjednávající zvláštní bonus. Ten, kdo si Emperora objednal v předstihu, obdržel kód, který odemkl tři speciální jednotky pro multiplayer, což je potenciálně dost nebezpečný benefit. A skutečně byl. Jak si asi dokážete představit, už ve své době to vzbudilo velké pozdvižení a média autory pořádně tepala.

Hráči si opět stěžovali na umělou inteligenci, ale v zásadě se hra celkem líbila, i když verdikty kolísaly od absolutních známek až po velmi nízké. Mohl bych vám citovat z různých recenzí, ale za zmínku stojí třeba ta z tehdy velmi populárního a respektovaného webu Adrenaline Vault, která patří mezi ty kritické. Její autor podotýká, že fanoušci předlohy a filmu hru ocení, ale jinak se mu moc nelíbí a udělil jen 50 %. “Není pochyb o tom, že Emperor: Battle for Dune nastaví nový standard v grafice real-time strategií, ale nic víc. Není to špatná hra, ale RTS od Westwoodu začínají trpět prokletím Lary Croft – stárnou. Není tu nic nového kromě nádherné podoby,” dodává s tím, že autoři se sice snaží, ale ani změna enginu hru nezachrání před pocitem, že už jsme ji vlastně hráli.

Nezbývá než pokrčit rameny, co by za takový “recyklát” dnes asi fanoušci dali. Ale pochvalu si zasloužila nejen grafika, ale také hudební doprovod. Na soundtracku se nepodílel jen dvorní skladatel Westwoodu Frank Klepacki, který zkomponoval už muziku pro Dunu II nebo sérii Command & Conquer. Ruku k notám přiložili i Jarrid Mendelson a David Arkenstone. Smyslem této trojkolejnosti bylo, aby každý rod ve hře měl svůj jedinečný zvuk.

Za pozornost opět stojí herecké obsazení. Asi nejznámějšími hvězdami byli Michael Dorn (Worf ze Star Treku) coby vévoda Achillus Atreides, Michael McShane jako baron Rakan Harkonnen a Vincent Schiavelli coby Yanich Kobal. Několik herců se dokonce vrátilo a objevili se ve svých rolích z Duny 2000. Třeba Adrian Sparks coby imperátor Frederick IV. Corrino nebo Musetta Vander coby Lady Elara.

Zdroj: koláž/Vortex

Filmové scény jsou ale zajímavé i z pohledu celkové stylizace, architektury, módy a designu. Výpravu, kostýmy a kulisy totiž výrazně inspiroval film režiséra Davida Lynche z roku 1984. A když už se přímo nabídla tahle paralela, je docela zajímavé, že spojnic mezi hrou, filmem a Star Trekem je ještě víc. Michael Dorn coby Achillus Atreides není prvním startrekovým hercem v tomto universu. Už v Duně z roku 1984 hrál Patrick Stewart, který sloužil rodu Atreidů jako Gurney Halleck. Později se stal kapitánem Picardem a ve Star Treku se ve vedlejších rolích objevili i další herci z Emperora – Musetta Vander, Vincent Schiavelli, Nicholas Worth, Jack Orend a Adrian Sparks.

Pokud byste snad měli pocit, že Duna v pojetí Emperora nenaplnila očekávání, musím vás varovat, že ten pravý sešup nás teprve čeká. V příštím díle se podíváme na hru Frank Herbert’s Dune podle minisérie, která se natáčela i v Česku. Ve hře z roku 2001 se k této značce vrátila společnost Cryo, ale nebyl to comeback podle jejích představ. Podíváme se na ni v příští části našeho seriálu.

Hry z vesmíru Duny

Historie her podle Duny, část první
Cryo hru dokončili, přestože vydavatel úkol svěřil Westwoodu. A rázem tu byly dvě Duny

Historie her podle Duny, část druhá
Real-time strategii Dune II zrodilo přesvědčení, že tahové válečné hry jsou nudné a pomalé

Historie her podle Duny, část třetí
Remake Dune 2000 hráči moc nechtěli, ale přesto ho dostali. Otevřel cestu k pokračování

Historie her podle Duny, část čtvrtá
Emperor: Battle for Dune nedokázal vystoupit ze stínu Duny II. Vzal nás na další planety

Historie her podle Duny, část pátá
Druhá Duna od Crya byla kratší než její televizní předloha. Začíná v půli a popletla jméno autora

Historie her podle Duny, část šestá
MMO Dune Generations od Crya před 20 lety slibovalo ambiciózní on-line real-time strategii

Historie her podle Duny, část sedmá
Zrušenou Dunu pro Game Boy Advance si můžete hned zahrát. Po 20 letech vyjde i oficiálně

Historie her podle Duny, část osmá
Behind The Dune je erotický remake první Duny od Crya. Bezplatná hra je překvapivě povedená

Hrajeme živě klasiku Dune (1992)
Vydejte se společně s námi na planetu Arrakis v první hře z vesmíru Franka Herbert

Hrajeme živě klasiku Dune II (1992)
Vracíme se na Arrakis ve slavné real-time strategii od Westwoodu, která zastínila Cryo

Hrajeme živě klasiku: Dune 2000
Na populární real-time strategii se ale podíváme v jedné z nejzvláštnějších verzí vůbec

Hrajeme živě neoficiální remaster Duny 2000
Vracíme se na planetu Arrakis v bezplatném komunitním projektu s novými prvky i funkcemi

Nečekejte na EA, zahrajte si remaster Duny 2000 hned
Díky komunitnímu projektu OpenRA si můžete zkusit moderní verzi se spoustou novinek

Nahlásit chybu v článku

5

Napsat komentář

Další články
Nahoru