V poslední době se stále více nejen digitálních umělců ohrazuje vůči umělé inteligenci, respektive jejímu využívání pro tvorbu digitálního umění. Tímto způsobem generovaná výtvarná díla, která jsou navíc derivátem toho, co bylo někým vytvořeno ručně, pak končí například v nejrůznějších databankách nebo na portálu ArtStation, a tak se umělci obávají o svou práci. Vývojáři ze studia Squanch Games však umělou inteligenci využili během vývoje hry High on Life a mluví o tom, že jim tento přístup pomohl přijít k některým zajímavým nápadům. Domněnky hráčů, kteří si všimli náznaků práce umělé inteligence, potvrdil jeden z autorů hry Justin Roiland. Netýká se to nicméně pouze grafiky, ale dokonce i dabingu.
Playing High on Life and… is this AI art? Or is my brain just busted? pic.twitter.com/as0SGOQA7E
— Jesse Guarascia (@Guarascia) December 13, 2022
Právě v souvislosti s aktuální situací kolem umělecké tvorby a AI vnímá řada lidí a především umělců přístup vývojářů jako alarmující. Autoři hry použili umělou inteligenci pro tvorbu plakátů ve hře, konkrétně známý generátor Midjourney AI. Samotná technologie je samozřejmě složitá, nicméně princip jejího využívání je poměrně prostý – umělá inteligence na základě klíčových slov vygeneruje nový obraz, jenž je založen na datech sesbíraných z mnoha obrazových zdrojů. Je pravdou, že za přispění AI vzniká řada působivých scén, což se projevuje zejména ve fantaskní oblasti, jelikož snaha o zachycení realismu ještě není bezchybná. Objevují se nejrůznější artefakty, nepřesnosti, zjednodušení a neúplnosti. Lidé mají často mrtvý pohled, jindy nejsou správně vykresleny části těla, problémovým bývá i text. A právě podle toho odhalili umělou inteligenci v High on Life i sami hráči.
Nevím, co přinese budoucnost, ale umělá inteligence bude nástrojem, který má potenciál neuvěřitelně zpřístupnit tvorbu obsahu.
High on Life z hlavy Justina Roilanda, autora oblíbeného seriálu Rick a Morty, se vyznačuje zajímavou výtvarnou stylizací a zasazením do bizarního mimozemského světa, ve kterém navíc hráče provázejí mluvící zbraně. To si pochopitelně říká o specifický přístup k tvorbě světa a grafické stránky, na čemž se mohou vývojáři ve studiu dostatečně vyřádit. Některé části hry však byly přenechány raději umělé inteligenci. „Svět díky tomu působí jako zvláštní alternativní vesmír našeho světa a my jsme [AI] využili k vymýšlení podivných a vtipných nápadů. Nevím, co přinese budoucnost, ale umělá inteligence bude nástrojem, který má potenciál neuvěřitelně zpřístupnit tvorbu obsahu,“ uvedl Roiland v rozhovoru pro Sky News. To se ovšem spoustě lidí nezamlouvá právě kvůli tomu, že takový obsah mohli vytvořit i sami umělci, a vnímají to jako etický problém. Studiu to však nepochybně ušetřilo čas i finance, když nechali stěny zaplnit generovaným uměním, namísto placení grafiků.
Ačkoli se teď nejvíce řeší právě výtvarné umění, nejedná se jen o něj. Umělá inteligence už dokáže psát eseje nebo scénáře na základě přečtení textů nebo zhlédnutí filmů a seriálů. Výsledky zatím samozřejmě nejsou plně uspokojivé, ale lze očekávat, že se budou tyto nástroje dále vyvíjet. Nemůže vás proto překvapit, že další oblastí, v níž probíhají podobné pokusy, je dabing, když je například ve filmech a seriálech nutné simulovat něčí hlas. I zde technologie pokročila a dávno už nejde pouze o syntézu, z čehož začínají mít obavu i dabéři, kteří ale zatím jsou stále potřeba pro samotný výkon a následnou úpravu hlasu do jiné podoby. Hlas umělé inteligence každopádně také našel uplatnění v High on Life a jedna postava je tímto způsobem vyloženě „nadabována“. Hlavní designér Erich Meyr navíc uvedl, že byla využita i pro prototypy některých dalších hlasů.
we’re entering a new era in AI-first game creation ☀️
up to now AAA games like Red Dead Redemption 2 cost $500M and took over 3,000 people 8 years to make
with generative AI, small teams can ship at near AAA quality but at a fraction of the cost & time
a few thoughts 👇 pic.twitter.com/hEad6rjCSo
— Jon Lai (@Tocelot) December 12, 2022
Řada tvůrců a vývojářů si uvědomuje, že umělá inteligence je již ve fázi, kdy ji lze stále více využívat a usnadňovat si tak práci, případně tak vymýšlet to, s čím by člověk sám nedokázal přijít. Na Twitteru se k tomu vyjádřil například i bývalý producent Riot Games Jonathan Lai, podle něhož vstupujeme do nové éry vývoje her. „S generující AI mohou malé týmy vytvářet hry v kvalitě přibližující se AAA, ale za zlomek nákladů a času,“ napsal Lai. Jeho tvrzení si vysloužilo velké množství kritiky, nelze však zpochybnit některé z jeho dalších bodů, například možnost vytvářet assety a moci se zaměřit na důležitější věci, přičemž hry stejně už dlouho využívají procedurální generování i jako součást herních mechanismů. Umělá inteligence by mohla skutečně mnohé změnit, ale vzhledem k nemožnosti regulování „umělého umění“ jsou obavy tvůrců a umělců patrně namístě…
Celá tato záležitost však nic nemění na velkém úspěchu hry. Velké množství hráčů ji hraje prostřednictvím předplatného Game Pass, jehož je součástí, přesto se High on Life může chlubit i skvělými prodeji na Steamu. V žebříčků dokonce během prvního týdne zaujala druhé místo hned za Steam Deckem a drží se tak před Call of Duty: Modern Warfare II a FIFA 23, což je vzhledem k přítomnosti hry v již zmíněném Game Passu, kde je navíc momentálně nejoblíbenějším titulem, poměrně překvapivé. Zároveň je v tuto chvíli i čtvrtou nejhranější hrou na Xboxu hned za Call of Duty: Modern Warfare II, Fortnite a GTA V. Jak vidno, hráče netradiční bláznivá střílečka rozhodně zaujala a úspěch hry nepřekazily ani zdi plné plakátů, pod nimiž je podepsána umělé inteligence.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.