array(52) { ["_edit_lock"]=> array(1) { [0]=> string(12) "1742198743:3" } ["_edit_last"]=> array(1) { [0]=> string(1) "3" } ["onesignal_meta_box_present"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["onesignal_send_notification"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["onesignal_modify_title_and_content"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["onesignal_notification_custom_heading"]=> array(1) { [0]=> NULL } ["onesignal_notification_custom_content"]=> array(1) { [0]=> NULL } ["nadpis"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_nadpis"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b768e4aaf081" } ["podnadpis"]=> array(1) { [0]=> string(104) "Unikátní nejen divadelní zážitek má posouvat i stírat hranice médií. Hráči budou spoluviníky" } ["_podnadpis"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b768e50af082" } ["alternativni_vypis"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_alternativni_vypis"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5c87e33428d16" } ["youtube"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_youtube"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b88296e59a70" } ["sipka"]=> array(1) { [0]=> string(6) "yellow" } ["_sipka"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b8ef4780759d" } ["seznam_rss"]=> array(1) { [0]=> string(1) "0" } ["_seznam_rss"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5e00ae3f6f092" } ["karta"]=> array(1) { [0]=> string(6) "226621" } ["_karta"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76921533353" } ["recenzovana_verze"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_recenzovana_verze"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76931623120" } ["skore"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_skore"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b7698f3f97ee" } ["testovana_verze"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_testovana_verze"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b852d98f5dc9" } ["plusy"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_plusy"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76966215002" } ["minusy"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_minusy"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76968715004" } ["hodnoceni"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_hodnoceni"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76987c0f80b" } ["galerie"]=> array(1) { [0]=> string(91) "a:5:{i:0;s:6:"226624";i:1;s:6:"226623";i:2;s:6:"226625";i:3;s:6:"226620";i:4;s:6:"226622";}" } ["_galerie"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76944bc8b60" } ["galerie2"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_galerie2"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b88191610d51" } ["galerie3"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_galerie3"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b88192210d52" } ["boxy"]=> array(1) { [0]=> string(1) "1" } ["_boxy"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b853d1b80254" } ["_pageview_20250316"]=> array(1) { [0]=> string(1) "8" } ["_thumbnail_id"]=> array(1) { [0]=> string(6) "226626" } ["_pageview_20250317"]=> array(1) { [0]=> string(3) "152" } ["boxy_0_nazev"]=> array(1) { [0]=> string(26) "Děj hry ve stručnosti..." } ["_boxy_0_nazev"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b853d4880255" } ["boxy_0_text"]=> array(1) { [0]=> string(1030) "Macbeth, thén z Glamisu, thén z Cawdoru, se společně s přítelem Banquem setká se třemi čarodějnicemi, od nichž si vyslechne proroctví – jednoho dne se stane skotským králem. Macbeth je hnán i sžírán svou ctižádostí, čemuž napomáhá i podněcování k násilí a závažným činům ze strany jeho ženy Lady Macbeth. Nakonec zavraždí krále Duncana a následně usedá na skotský trůn sám. Tím ovšem násilí a krveprolití nekončí, jelikož jím zmítá paranoia a pocit viny, načež páchá další vraždy, aby se ochránil před nepřáteli a podezřeními. Nedlouho poté se Macbeth stává tragickou figurkou a nelítostným tyranem, vina a šílenství dohání i blouznící Lady Macbeth, kterou to nakonec stojí život. V souvislosti se smrtí své ženy pronáší Macbeth slavný monolog Zítra a zítra, stále však zůstává přesvědčen o svém osudu, dokud proti němu nevyrazí princ Malcolm, Duncanův syn, a nekonfrontuje jej Macduff, který ho nakonec i hrdinně zabije. " } ["_boxy_0_text"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b853d5080256" } ["boxy_0_obrazek"]=> array(1) { [0]=> string(6) "226634" } ["_boxy_0_obrazek"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b853d5480257" } ["response_body"]=> array(1) { [0]=> string(337) "{"id":"f91f66f7-bdc5-42b1-927f-f27c7f53b382","external_id":"c888e4c2-d1f4-1c93-8075-0c1014fedcdf","warnings":["You must configure iOS notifications in your OneSignal settings if you wish to send messages to iOS users.","You must configure Android notifications in your OneSignal settings if you wish to send messages to Android users."]}" } ["status"]=> array(1) { [0]=> string(3) "200" } }
Hail Macbeth, Hail Macbeth je herním zpracováním Shakespearovy hry

Hail Macbeth je herním zpracováním Shakespearovy hry

Unikátní nejen divadelní zážitek má posouvat i stírat hranice médií. Hráči budou spoluviníky

Zdroj: Specto Studio
17. 3. 2025
Název: Hail Macbeth Vývojář: Platformy: , , Žánr:
Hail Macbeth

Roky tvrdím, že divadlo a videohry mají leccos společného, a to nejen skrze slova nebo význam pojmů „hra“ a „hraní“, ale to by bylo na delší povídání. Obě umělecké oblasti si k sobě každopádně už mnohokrát našly cestu a propojily se skrze různé principy či přímo adaptace, ale některé projekty zkrátka vztah mezi divadelním a videoherním světem prohlubují více než jiné počiny. Ideálním příkladem je i právě vznikající příběhová hra Hail Macbeth, jež je nejen netradiční adaptací a interaktivní inscenací jednoho z nejslavnějších Shakespaerových divadelních kusů, ale také pokusem o prozkoumání videoher coby média, posouvání hranic vyprávění, ovšem naopak i o stírání hranic mezi hráčem, postavou a osudem. Samotný název hry pak nepochybně odkazuje na jednu z klíčových scén hry, konkrétně na zvolání čarodějnic „All hail, Macbeth!“, v českém překladu pak „Buď zdráv, Macbethe!“

Brzo budeš král…

Na hře Hail Macbeth pracuje milánské nezávislé kreativní studio Specto, jež se v rámci svého videoherního debutu rozhodlo pro odvážný formát a neobvyklý přístup k oběma uměleckým formách, k divadlu i hrám. Studio založil italský divadelní režisér a tvůrce Paolo Sacerdoti, který k podobným tématům a interaktivním divadelním počinům přičichl už prostřednictvím interaktivního představení či možná performance projektu s názvem Rosaline, který realizoval v roce 2018. Po dalších různých kreativních i studijních odbočkách se nakonec vydal na dráhu herního designéra a v roce 2024 začal pracovat na Hail Macbeth, a to za přispění zkušených herních vývojářů. Ve Specto Studio a u projektu mají působit výtvarníci, designéři, skladatelé nebo mocap technici, kteří se podíleli na hrách jako Detroit: Become Human, Horizon Forbidden West, Senua’s Saga: Hellblade II, Alan Wake 2 a The Last of Us. Společně zacházejí se hrou jako s uměleckým dílem a mají v úmysl vytvořit narativně i emocionálně bohatý pohlcující zážitek. V samotném Macbethovi pak Sacerdoti vidí příležitost, jak milovníkům Shakespeara dát možnost objevit sílu interaktivního vyprávění a hráčům zase nový způsob, jak se stát součástí jednoho z největších příběhů, jaký kdy byl vyprávěn.

Macbeth, Shakespearova nejkratší tragédie spadající do jeho vrcholného tvůrčího obdobím, z roku 1606 sice vypráví o skutečném skotském králi toho jména vládnoucího v 11. století, mezi řádky však odráží tehdejší alžbětinskou dobu. Ještě více je to však hra o boji o moc, ctižádostivosti, válce na povrchu zemském i uvnitř samotných postav, rozháranosti a šílenství. Téma a text hry nabízejí nespočet možností interpretace i inscenování, čehož divadelní tvůrci často využívají a u zdejších vývojářů tomu též nebude jinak. Hra Hail Macbeth je zasazena v alternativních surových a surrealistických 90. letech, ve městě s brutalistickou architekturou, korporátními budovami i ruinami v zanedbávaných průmyslových oblastech, které obklopují ambice i odcizení. Vývojáři se rozhodli pro hyperrealismus pro oživení celého světa a ukotvení hráčů v něm. Z toho důvodu pro hru skenují skutečné kostýmy a rekvizity, jež slouží jako nástroj vyprávění díky vykreslování reality okolo hráčů. Hail Macbeth není jen prostorem pro designování, ale také samotnou scénou, ba přímo jevištěm. Sacerdoti vysvětluje, že coby divadelník ke všemu přistupuje s divadelním citem a že je Macbeth ideálním průsečíkem akce a introspekce, zatímco hráči se stanou spoluviníky známého příběhu, který nemohou změnit.

Hail Macbeth, Hail Macbeth je herním zpracováním Shakespearovy hry

Děj hry ve stručnosti...

Macbeth, thén z Glamisu, thén z Cawdoru, se společně s přítelem Banquem setká se třemi čarodějnicemi, od nichž si vyslechne proroctví – jednoho dne se stane skotským králem. Macbeth je hnán i sžírán svou ctižádostí, čemuž napomáhá i podněcování k násilí a závažným činům ze strany jeho ženy Lady Macbeth. Nakonec zavraždí krále Duncana a následně usedá na skotský trůn sám. Tím ovšem násilí a krveprolití nekončí, jelikož jím zmítá paranoia a pocit viny, načež páchá další vraždy, aby se ochránil před nepřáteli a podezřeními. Nedlouho poté se Macbeth stává tragickou figurkou a nelítostným tyranem, vina a šílenství dohání i blouznící Lady Macbeth, kterou to nakonec stojí život. V souvislosti se smrtí své ženy pronáší Macbeth slavný monolog Zítra a zítra, stále však zůstává přesvědčen o svém osudu, dokud proti němu nevyrazí princ Malcolm, Duncanův syn, a nekonfrontuje jej Macduff, který ho nakonec i hrdinně zabije.

Videohra jako Hail Macbeth může potenciálně nabídnout mnohem více a hlubší ponoření než filmové adaptace, ale i klasické divadelní inscenace, ačkoli je divák též jejich částečným účastníkem. V tomto případě totiž nemají být hráči jen pozorovateli, jelikož se sami do dění zapletou. „Hra je koncipována na základě průzkumu a psychologického napětí a staví hráče do role neviditelné síly, která utváří Macbethův osud. Hail Macbeth se odehrává z pohledu třetí osoby ve všech klíčových momentech hry, ale interakce jsou strukturovány tak, aby odrážely váhu volby – nejen toho, co hráči udělají, ale i toho, ohledně čeho váhají,“ vysvětlují vývojáři. I když se pustili do úprav a přeuspořádání textů, v jádru má jít klasického Macbetha i Shakespeare. Každá replika má být vzata přímo z původního textu hry, čímž je zachován typický Shakespearův jazyk a jeho práce s rytmem a hudebností slov. Zatím není zcela jasné, jak přesně se bude Hail Macbeth hrát, za zmínku však stojí, že si hra bude vědoma přítomností hráčů. To souvisí například se třemi čarodějnicemi, které Macbeth ve hře potkává – ve videohře jsou v podstatě součástí uživatelského rozhraní a různě manipulují s některými informacemi nebo zkreslují realitu, aby hráče uvedli v pochyby. Děj byl však už dán a konec je nevyhnutelný. Otázkou však bude, jak se k němu v této podobě dobereme.

Hail Macbeth má namířeno na PC a konzole, s největší pravděpodobností tedy PlayStation 5 a Xbox Series, a dorazit má v prvním čtvrtletí roku 2026. Další podrobnosti o hře budou vývojáři a autoři teprve odhalovat v nadcházejících měsících, postupně se tedy dozvíme více o hratelnosti a klíčových prvcích. A osobně předpokládám, že důležitým tématem bude i přístup k herectví a ztvárnění postav. Hra má zatím k dispozici jen oficiální stránku, která je však v tuto chvíli skoupá na jakékoli další informace nad rámec tiskové zprávy.

# adaptace # divadlo # interaktivní film # umělecká

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru