Vývojáři z ukrajinského studia GSC Game World, kteří připravují k vydání očekávanou akci S.T.A.L.K.E.R. 2, byli terčem hackerského útoku. Na sociální síti VKontakte se k ní hlásí ruská komunitní stránka Věstník „Toho jediného Stalkera“ (přes Reddit), konkrétně pak fanoušek s přezdívkou Nick Frost. Ve svém příspěvku stránka uvádí, že získala desítky gigabajtů dat týkajících se zmiňované hry a hrozí jejich zveřejněním, pokud nebudou splněny stanovené podmínky. Ty spočívají v přehodnocení rozhodnutí nevydat S.T.A.L.K.E.R. 2 v Rusku a Bělorusku, znovu zahrnout vyškrtnutou ruskou lokalizaci a zrušit ban zmíněnému Nickovi Frostovi na oficiálním Discordu hry. Vývojáři však odmítli vyjednávat a tvrdí, že sami v uplynulém roce zažili mnohem horší věci, než je nějaké vydírání a nehodlají jakkoliv spolupracovat.
„Jako jedna z nejlépe zavedených komunitních skupin kolem hry S.T.A.L.K.E.R., a rozhodně ta nejunikátnější, jsme se rozhodli, že bychom měli zasáhnout do současné situace,“ uvádí Věstník. Ačkoliv blíže nepopisuje, jak se k datům ze hry dostal, disponuje údajně kompletním příběhem, popisem cutscén, artworky, mapami a dalším materiálem. „Velikost počítáme na desítky gigabajtů,“ napsal Nick Frost a část z nich zveřejnil pod příspěvkem. „Nechceme se o to všechno dělit před vydáním hry, protože by to zřejmě znamenalo její zrušení nebo odklad,“ píše pak fanoušek a klade si výše vypsané podmínky. Dává také „přátelské“ ultimátum do 15. března, po kterém by v případě nesplnění požadavků změnil názor a materiály uvolnil. „Skutečnost, že jsme nezveřejnili všechny materiály, vypovídá o našem přátelském postoji, po všech vašich nepřátelských akcích. Nenechte S.T.A.L.K.E.R. 2 umřít kvůli vašemu politikaření,“ uzavírá Nick Frost.
Připomeňme nicméně, že se vývojářů z kyjevského studia přímo dotýká válka na Ukrajině, kvůli které se rozhodli necelý měsíc po ruské invazi a přerušení vývoje změnit podtitul. Součástí této zprávy byla i informace o zrušení vydání v Rusku a Bělorusku, na což následně navazovaly znepokojující informace o situaci na Ukrajině z pohledu vývojářů. Začalo se rovněž mluvit o stěhování do Prahy, které bylo oficiálně potvrzeno až na konci letošního ledna, ale informace o přesunu části týmu jsme vám přinášeli v průběhu loňského roku opakovaně. Společensky nejsilnější dopad mělo nicméně video z června loňského roku, ve kterém vývojáři prostřednictvím vlastních záběrů ukázali světu, jak vypadá herní vývoj během války. Postoj vůči Rusku či Bělorusku, které invazi podporuje, tak byl očekávaný a nezdá se, že by na tom lidé z GSC Game World chtěli cokoliv měnit. A to ani na základě výhružek.
— S.T.A.L.K.E.R. OFFICIAL (@stalker_thegame) March 12, 2023
Na sociálních sítích vydali prohlášení, ve kterém vnáší trochu světla do toho, jak k úniku došlo, ale zcela vylučují, že by chtěli s hackery spolupracovat. „Bez ohledu na pokusy, které se nás snaží zlomit, zůstáváme silní a odhodlaní,“ uvedli vývojáři. Doplnili, také, že v uplynulých měsících čelili závažnějším věcem, jako jsou zničené domy i ztráty bližních, takže se všechny snahy o vydírání či zastrašování zcela míjí účinkem. Potvrzují nicméně, že terčem útoků byli v průběhu celého roku opakovaně a nejednou hrozilo, že uniknou buďto informace o hře nebo osobní údaje zaměstnanců. Zdůrazňují proto, že se jejich postoj nijak nemění a za žádných okolností nepřehodnotí svůj postoj k podpoře Ukrajiny. I z toho důvodu, že GSC Game World nebude reagovat na středeční ultimátum, varují však hráče, aby si dávali pozor na spoilery, a pokud možno informace dále nikam nešířili. „Zastaralá a rozpracovaná data mohou vytvořit mylnou představu o finální myšlence hry, kterou jsme vložili do hry. Buďte trpěliví a čekejte na oficiální vydání, abyste měli ze hry ten nejlepší zážitek,“ vzkazují na závěr vývojáři.
Reakce přišla v neděli odpoledne a Věstník na to už zareagoval dalšími příspěvky, v nichž se postupně objevují získané materiály.
Dobře jim tak. Proč se nechat vydírat a podvolovat se straně, která napadá jejich zemi a jejíž občané jim vyhrožují. Stejně tak není jisté, že by se k nim vůbec nějaká koruna z prodejů dostala. A vzhledem k tomu, že každá smysluplná a trochu čestná firma na ruském trhu končí, není divu, že tak učinil GSC Game World. A to že není 144 milionu obyvatel ruska Putin? Ale je, sami si ho vytvořili a velkou většinou podporují. Ať si zametou na vlastním prahu a pak jej překročí směrem k civilizovanému světu….
Krasna ukazka agresivni mentality – kdyz se mi neco nelibi, tak si to vynutim silou.
„Nechceme se o to všechno dělit před vydáním hry.“ – Jsou to borci, opravdu se premahaji, aby to nezverejnili, ale vyvojari je k tomu donutili, ze? To je jak zavrit holku do sklepa za to, ze se s vama rozesla. A jeste tvrdit, ze vas k tomu vlastne donutila.
„Skutečnost, že jsme nezveřejnili všechny materiály, vypovídá o našem přátelském postoji.“ – Ti jsou tak hodni, vylozeni kamaradi, kazdy by si takove pral.
Vyvojari maji pravo delat si se svoji hrou co chteji, i kdyby to bylo ciste z politickych duvodu. Ostatni maji pravo na to nadavat, ale nikdo nema pravo je nejakym vydiranim nutit. Lehce mi to pripomina jine soucasne udalosti. I ta retorika. Jak pres kopirak.
v tomto som plne na strane hackerov to že ľudia v Rusku a Bielorusko chcú hrať túto hru a podporiť vývojárov….veď čo je na tom zlé? máme tu opäť kolektívnu vinu a zázračne to pricitlivým ľudom neprekáža…
Áno súhlasím navyše nemyslím si ze je šťastné do všetkého miešať politiku hru mam pred objednanú ja sa veľmi teším ale naozaj nevidím dôvod vynechať ruský trh spolu s bieloruským
Uvědomuješ si, že v Rusku a Bělorusku by ta hra musela vyjít pod distributorem, co by pak část výdělků té hry odváděl skrz daně přímo ruské vládě? Samozřejmě že nikdo soudný by nepodporoval svého nepřítele.
Část o kolektivní vině ani nekomentuju – myslím si, že nemožnost si zahrát oficiálně jednu hru je úplný prd v porovnání s tím čelit bombardování a každodenním obavám o tom, že někdo z blízkých může zemřít, a zároveň z oficiálních ruských prostředků nonstop slyšet, jak je tvoje kultura podřadná a degenerátní. Ukrajinci maj plný právo Rusy nesnášet, byť s tím nemusíme souhlasit a v žádným případě bychom to neměli aktivně podporovat, ale tak to prostě je.
Politiku tu rozoberať nebudem toto je web o videohrach nie o politike nemám problém si kúpiť ci už Rusku hru alebo čínsku ukrajinskú. To co sa deje je veľmi smutné pre obe strany no nepriateľ v žiadnom prípade nie je Rus nepriateľ je okolo nás ale bohužiaľ veľa ľudí to stále nevidí a o politike sa tu baviť nebudem keďže ako som písal toto je web o videohrach
Ty si Slovák, ale vývojáři jsou Ukrajinci a mají právo tak jako každý prodat tomu komu chtějí. Rusko provádí genocidu Ukrajinského národa. Důvod tedy mají.
Když mě bude soused chrápat s manželkou, tak mu prostě ty brambory neprodám.
A to že píšeš ze rus není nepřítel a že nepřátele jsou kolem nás. Co to je zas za nesmysl? O politice se opravdu nemůžeš bavit jak píšeš a to je dobře.
Že by nikdo soudný nepodporoval svého nepřítele? Realita je mnohem divnější. Například Ukrajina stále nakupuje z Ruska ropu a plyn. Akorát to od roku 2014 dělá přes překupníky. Těch pár drobných ze Stalkera by se v tom utopilo. Ale jinak samozřejmě mají plné právo rozhodnout na které trhy to půjde nehledě na důvody.
Já si to uvědomuju, proto říkám, že bychom tu nenávist neměli podporovat, ale zároveň mi přijde neskutečně privilegovaný z pozice někoho, koho se ta válka přímo netýká/neohrožuje, říkat Ukrajincům, jaký mají mít na Rusy názor. Mám ve svém okruhu lidi, jejichž přátelé byli zavražděni, jejichž příbuzní museli rodit ve strachu, že pokud tentokrát ta bomba dopadne o kilometr jinam, tak je to zabije. Jaký právo já nebo ty máme na to jim říkat, jak se vůči Rusům mají cítit?
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
„Nechceme se o to všechno dělit před vydáním hry.“ – Jsou to borci, opravdu se premahaji, aby to nezverejnili, ale vyvojari je k tomu donutili, ze? To je jak zavrit holku do sklepa za to, ze se s vama rozesla. A jeste tvrdit, ze vas k tomu vlastne donutila.
„Skutečnost, že jsme nezveřejnili všechny materiály, vypovídá o našem přátelském postoji.“ – Ti jsou tak hodni, vylozeni kamaradi, kazdy by si takove pral.
Vyvojari maji pravo delat si se svoji hrou co chteji, i kdyby to bylo ciste z politickych duvodu. Ostatni maji pravo na to nadavat, ale nikdo nema pravo je nejakym vydiranim nutit. Lehce mi to pripomina jine soucasne udalosti. I ta retorika. Jak pres kopirak.
Část o kolektivní vině ani nekomentuju – myslím si, že nemožnost si zahrát oficiálně jednu hru je úplný prd v porovnání s tím čelit bombardování a každodenním obavám o tom, že někdo z blízkých může zemřít, a zároveň z oficiálních ruských prostředků nonstop slyšet, jak je tvoje kultura podřadná a degenerátní. Ukrajinci maj plný právo Rusy nesnášet, byť s tím nemusíme souhlasit a v žádným případě bychom to neměli aktivně podporovat, ale tak to prostě je.
Když mě bude soused chrápat s manželkou, tak mu prostě ty brambory neprodám.