Vývojáři z ukrajinského studia GSC Game World, kteří připravují k vydání očekávanou akci S.T.A.L.K.E.R. 2, byli terčem hackerského útoku. Na sociální síti VKontakte se k ní hlásí ruská komunitní stránka Věstník „Toho jediného Stalkera“ (přes Reddit), konkrétně pak fanoušek s přezdívkou Nick Frost. Ve svém příspěvku stránka uvádí, že získala desítky gigabajtů dat týkajících se zmiňované hry a hrozí jejich zveřejněním, pokud nebudou splněny stanovené podmínky. Ty spočívají v přehodnocení rozhodnutí nevydat S.T.A.L.K.E.R. 2 v Rusku a Bělorusku, znovu zahrnout vyškrtnutou ruskou lokalizaci a zrušit ban zmíněnému Nickovi Frostovi na oficiálním Discordu hry. Vývojáři však odmítli vyjednávat a tvrdí, že sami v uplynulém roce zažili mnohem horší věci, než je nějaké vydírání a nehodlají jakkoliv spolupracovat.
„Jako jedna z nejlépe zavedených komunitních skupin kolem hry S.T.A.L.K.E.R., a rozhodně ta nejunikátnější, jsme se rozhodli, že bychom měli zasáhnout do současné situace,“ uvádí Věstník. Ačkoliv blíže nepopisuje, jak se k datům ze hry dostal, disponuje údajně kompletním příběhem, popisem cutscén, artworky, mapami a dalším materiálem. „Velikost počítáme na desítky gigabajtů,“ napsal Nick Frost a část z nich zveřejnil pod příspěvkem. „Nechceme se o to všechno dělit před vydáním hry, protože by to zřejmě znamenalo její zrušení nebo odklad,“ píše pak fanoušek a klade si výše vypsané podmínky. Dává také „přátelské“ ultimátum do 15. března, po kterém by v případě nesplnění požadavků změnil názor a materiály uvolnil. „Skutečnost, že jsme nezveřejnili všechny materiály, vypovídá o našem přátelském postoji, po všech vašich nepřátelských akcích. Nenechte S.T.A.L.K.E.R. 2 umřít kvůli vašemu politikaření,“ uzavírá Nick Frost.
Připomeňme nicméně, že se vývojářů z kyjevského studia přímo dotýká válka na Ukrajině, kvůli které se rozhodli necelý měsíc po ruské invazi a přerušení vývoje změnit podtitul. Součástí této zprávy byla i informace o zrušení vydání v Rusku a Bělorusku, na což následně navazovaly znepokojující informace o situaci na Ukrajině z pohledu vývojářů. Začalo se rovněž mluvit o stěhování do Prahy, které bylo oficiálně potvrzeno až na konci letošního ledna, ale informace o přesunu části týmu jsme vám přinášeli v průběhu loňského roku opakovaně. Společensky nejsilnější dopad mělo nicméně video z června loňského roku, ve kterém vývojáři prostřednictvím vlastních záběrů ukázali světu, jak vypadá herní vývoj během války. Postoj vůči Rusku či Bělorusku, které invazi podporuje, tak byl očekávaný a nezdá se, že by na tom lidé z GSC Game World chtěli cokoliv měnit. A to ani na základě výhružek.
A message from GSC Game World team pic.twitter.com/rqRM0tFZmO
— S.T.A.L.K.E.R. OFFICIAL (@stalker_thegame) March 12, 2023
Na sociálních sítích vydali prohlášení, ve kterém vnáší trochu světla do toho, jak k úniku došlo, ale zcela vylučují, že by chtěli s hackery spolupracovat. „Bez ohledu na pokusy, které se nás snaží zlomit, zůstáváme silní a odhodlaní,“ uvedli vývojáři. Doplnili, také, že v uplynulých měsících čelili závažnějším věcem, jako jsou zničené domy i ztráty bližních, takže se všechny snahy o vydírání či zastrašování zcela míjí účinkem. Potvrzují nicméně, že terčem útoků byli v průběhu celého roku opakovaně a nejednou hrozilo, že uniknou buďto informace o hře nebo osobní údaje zaměstnanců. Zdůrazňují proto, že se jejich postoj nijak nemění a za žádných okolností nepřehodnotí svůj postoj k podpoře Ukrajiny. I z toho důvodu, že GSC Game World nebude reagovat na středeční ultimátum, varují však hráče, aby si dávali pozor na spoilery, a pokud možno informace dále nikam nešířili. „Zastaralá a rozpracovaná data mohou vytvořit mylnou představu o finální myšlence hry, kterou jsme vložili do hry. Buďte trpěliví a čekejte na oficiální vydání, abyste měli ze hry ten nejlepší zážitek,“ vzkazují na závěr vývojáři.
Reakce přišla v neděli odpoledne a Věstník na to už zareagoval dalšími příspěvky, v nichž se postupně objevují získané materiály.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
„Nechceme se o to všechno dělit před vydáním hry.“ – Jsou to borci, opravdu se premahaji, aby to nezverejnili, ale vyvojari je k tomu donutili, ze? To je jak zavrit holku do sklepa za to, ze se s vama rozesla. A jeste tvrdit, ze vas k tomu vlastne donutila.
„Skutečnost, že jsme nezveřejnili všechny materiály, vypovídá o našem přátelském postoji.“ – Ti jsou tak hodni, vylozeni kamaradi, kazdy by si takove pral.
Vyvojari maji pravo delat si se svoji hrou co chteji, i kdyby to bylo ciste z politickych duvodu. Ostatni maji pravo na to nadavat, ale nikdo nema pravo je nejakym vydiranim nutit. Lehce mi to pripomina jine soucasne udalosti. I ta retorika. Jak pres kopirak.
Část o kolektivní vině ani nekomentuju – myslím si, že nemožnost si zahrát oficiálně jednu hru je úplný prd v porovnání s tím čelit bombardování a každodenním obavám o tom, že někdo z blízkých může zemřít, a zároveň z oficiálních ruských prostředků nonstop slyšet, jak je tvoje kultura podřadná a degenerátní. Ukrajinci maj plný právo Rusy nesnášet, byť s tím nemusíme souhlasit a v žádným případě bychom to neměli aktivně podporovat, ale tak to prostě je.
Když mě bude soused chrápat s manželkou, tak mu prostě ty brambory neprodám.