Pokud vývojáři ze studia Guerrilla Games nenarazí na nečekané problémy, 19. dubna vyjde očekávané DLC Burning Shores pro Horizon Forbidden West. Rozšíření bylo oznámeno během loňského udílení The Game Awards, ovšem nadšení fanoušků trochu přibrzdila informace, že nedorazí na PlayStation 4. Vývojáři se rozhodli, že jinak poměrně dobře zoptimalizovanou verzi pro konzoli předchozí generace novým obsahem neobohatí, aby se mohli soustředit na co nejvyšší možnou kvalitu a možná i posunuli dílčí zážitek z původní hry o stupínek výše. Nyní game director Horizonu Mathijs de Jonge na blogu PlayStationu tohle rozhodnutí vysvětluje a vcelku otevřeně přiznává, že právě nutnost vydat Forbidden West i na PS4 přeci jen ovlivnila podobu hry na PS5.
In just over a month Aloy’s adventure continues in Horizon Forbidden West: Burning Shores.
Find out how Guerrilla is leveraging PS5’s power for the expansion: https://t.co/SChRzrnZiE pic.twitter.com/7wcQhi8rW8
— PlayStation (@PlayStation) March 14, 2023
Horizon Forbidden West vyšlo před rokem a po technologické stránce jde o jednu z nejvyspělejších her, které si můžete na novém PlayStationu zahrát. Skutečnost, že jde o titul s otevřeným světem, celkový dojem ještě umocňuje, protože na pohled je druhý Horizon opravdu krásný, velmi detailní a například obličejové animace působí vážně skvěle. Protože se ale na hře začalo pracovat už kolem roku 2018 a bylo jasné, že dorazí přibližně v době, kdy se bude lámat konzolová generace, lidé z Guerrilly se ji rozhodli vydat i na PlayStationu 4, aby potěšili velkou hráčskou základnu a nepřipravili Sony o tržby, které by o mnoho menší komunita hráčů s PS5 nedokázala dohnat. Jak ovšem vývojáři vysvětlovali v době vydání, na podobu a fungování hry to nemělo mít žádný velký dopad, protože jak vysvětloval technický ředitel Michiel van der Leeuw například v rozhovoru s redaktory magazínu Engadget, verze pro PS4 si jde svou vlastní cestou a přináší třeba úplně jiné modely postav, než jaké sledují hráči na PS5. Jinými slovy řečeno, vývojáři se snažili vyvrátit představy hráčů, že nutnost vydat hru i na výkonnostně mnohem pomalejším zařízení nevstoupilo do vývoje té lepší verze, což jsme jim mohli i nemuseli věřit.
Teprve nyní se může studio skutečně posunout vpřed a hráči tak mohou očekávat ještě víc, než kolik dostali v původní hře.
Zpátky ale k DLC Burning Shores a rozhodnutí vydat jej pouze pro PS5. Už v téhle informaci leží sdělení, které naznačuje vcelku logický předpoklad, že nutnost optimalizovat původní hru na PS4 ovlivnila celkovou podobu, design i funkce a vývojáři tak nemohli plně využít potenciál nové konzole. To se teď změní a game director Mathijs de Jonge je za to rád. „V případě hry Horizon Forbidden West jsme museli mít plán, jak přidat nebo vylepšit [prvky ve hře], abychom vše zvládli optimalizovat i pro systém PS4,“ opakuje skutečný stav věcí de Jonge. Dodává pak, že teprve nyní se může studio skutečně posunout vpřed a hráči tak mohou očekávat ještě víc, než kolik dostali v původní hře. „Ruiny měst Los Angeles a jeho okolí jsou velmi detailní a pro správný běh vyžadují velký výpočetní výkon i rychlé streamování dat. Abychom dosáhli této velkolepé vize po technické i tvůrčí stránce, byli jsme rozhodně vděční za mnohé výhody, které přináší hardware PS5,“ doplňuje game director.
Co to ve výsledku znamená pro hráče? V případě Horizonu, resp. chystaného DLC, budou mít možnost nahlédnout na to, jak vypadá hra plně využívající potenciál PlayStationu 5. Z obecnějšího hlediska by pak mohlo jít o náznak, že Sony je připravená i svým týmům dovolit, aby nechali PS4 minulosti a soustředili se jen na to, co mají k dispozici dnes. Zvlášť, když se užuž začíná šuškat o vylepšené verzi konzole, která by mohla nést označení PlayStation 5 Pro a dorazit už příští rok. Pokud jste tedy na tenhle okamžik čekali i vy, můžeme opatrně mluvit o tom, že konečně přichází.