Na začátku loňského prosince zveřejnil Rockstar první trailer z připravovaného Grand Theft Auto VI. Očekávání dalšího dílu jedné z nejslavnějších herních sérií tak rázem vyskočilo do oblak, a i když jsme se od té doby nedočkali ničeho dalšího, obrovské množství hráčů s napětím čeká, co nakonec sjede z výrobních linek Rockstaru. Bude to ta nejlepší videohra všech dob? Zaznamená tak obrovský pokrok proti GTA V, že si z toho všichni sednou na zadek? Svět se zastaví a dlouhou dobu nepřijde nic, co by GTA VI v jakémkoliv ohledu překonalo? Asi chápete, že záměrně trochu přeháníme, faktem ovšem je, že na GTA VI se i podle reakcí hráčů kladou ty nejvyšší nároky a v tomto ohledu by mohli být někteří lidé zklamaní. Myslí si to bývalý dlouholetý technický ředitel série Oobe Vermeij, který v Rockstaru pracoval mezi lety 1995 a 2009, tedy přesněji u dílů GTA III, GTA: Vice City, GTA: San Andreas a GTA IV.
Své obavy vyjádřil v rozhovoru s youtuberem vystupujícím pod přezdívkou SanInPlay (přes VG247) a snažil se promítnout očekávání zejména do technologických možností dnešní doby, resp. pokroku, který přišel od vydání GTA V. Podle jeho slov může Rockstar čelit opravdu velké výzvě v tom, aby splnil očekávání hráčů, která mohou být až nerealisticky postavená. „Nemyslím si, že se to bude nějak divoce lišit od GTA V. Myslím, že na začátku mohou být lidé trochu zklamaní, ale pořád to bude nejlepší hra na trhu,“ řekl Vermeij. Ne snad proto, že by svým bývalým kolegům nevěřil, ale jednoduše proto, že podle jeho fundovaného názoru nelze v dnešní době přijít s tak výrazným krokem kupředu, jako to šlo dříve. Vzpomněl například na obrovské rozdíly mezi tím, co dokázal PlayStation 2 v porovnání s původním PlayStationem, což se ale už v případě rozdílu mezi PS4 a PS5 nestalo. Tím pádem ani podle Vermieje neexistuje tehcnologické pozadí, které by takový skok učinilo, a právě proto nemusí hráči dostat to, co možná očekávají.
Vermeij nicméně nevylučuje, že by to Rockstar nakonec přeci jen nedokázal. Ostatně i v našich diskuzích padlo, že největší rozdíly budou ve zdánlivých detailech, za kterými ovšem stojí obrovské úsilí a „neviditelná“ práce, podobně jako tomu bylo například u Red Dead Redemption 2. Vermeij konkrétně mluvil o scéně z traileru, která zachycuje dění na pláži – každá postava dělá něco jiného, každá má jiné animace, a to je něco, co GTA V nenabízí. Ne všichni ale mohou právě na tyto věci reagovat, čímž se Vermeij vrátil jen k holému konstatování, že neočekává tak velký skok jako byl například mezi GTA 2 a GTA III, resp. GTA III a GTA IV. Kromě scény na pláži se nicméně Vermiejovi líbí také atmosféra, kterou se podle něj podařilo vývojářům zachytit minimálně na ploše traileru skvěle. „Myslím že téma „člověka z Miami“, kde lidé dělají blbosti, všichni ti aligátoři nebo lidé sedící na střechách aut, to sedí GTA opravdu skvěle,“ uzavřel bývalý technický ředitel.
Pokud dojde na review bombing, může to být problém
Ačkoliv spolu obě zprávy nesouvisí přímo, tématem přijetí GTA VI se v obecné rovině zabývali také zástupci Take-Two. Jak vypíchnul novinář Stephen Totilo na svém blogu Game File, společnost ve svém vyjádření skrze dokument 10-K ohledně výsledků minulého finančního období uvedla, že tzv. review bombing může výrazně ovlivnit reputaci, ale také faktor objevení konkrétních titulů vydavatele dostatečným množstvím hráčů. „Pokud se hodnocení některé z našich her propadne nebo pokud obdržíme velké množství negativních recenzí, které ke snížení hodnocení povedou, pro hráče může být těžší naše tituly objevit nebo jim je doporučovat,“ uvádí Take-Two. Zároveň společnost varuje, že produkty z jejího portfolia mohou být i součástí řízených kampaní, které mají za úkol poškodit hodnocení, což může vést ke zmenšení hráčské základny a samozřejmě i propadu příjmů. Z druhé strany pak může společnost tratit na nutnosti zvýšit rozpočet na další reklamu a marketing, který by měl tyto negativní vlivy vyrovnávat, spolu se snahou narovnat i vlastní reputaci, pokud k takovým incidentům dojde. Nemusí jít tedy o snahu připravit si půdu pro ne tak vřelé přijetí GTA VI, je ale víc než jasné, že s rostoucí chutí hráčů i skutečností, že od vydání GTA V uběhne letos 11 let, může být očekávání skutečně nerealistické a hráči pak mohou svou frustraci ventilovat jakkoliv. Uvidíme někdy v příštím roce.
Vermeij dělal v R* před patnácti lety (z hlediska rychlosti vývoje jak sw, tak hw z dnešního pohledu pravěk) a o šestce toho ví tolik, kolik všichni ostatní mimo vývojáře, tj. dojmy z traileru. Plus čerpání ze zkušenosti práce v R*, která se ovšem váže k úplně jiné době a její přenositelnost do současnosti je diskutabilní.
Asi by měl zůstat u psaní blogu a vytahování zajímavého zákulisního intelu z dřevních dob dění v R* (za který dostane od R* zase přes prsty:-)), než se pouštět do úvah o tom, jak malý/velký skok mezi pětkou a šestkou proběhne. Protože R* nikdy (a to ani v době, kdy tam Vermeij pracoval) nestavěl na state-of-the-art audiovizuálu, ale na tom, že dotahoval své hry do maximálního detailu. Od herních mechanik, přes komplexitu světa až po technický stav (animace pro sebemenší činnosti, minimum zásadních bugů, atd.).
A s čím nelze souhlasit? Samozřejmě, že lidi budou mít obrovské očekávání. Co bude jako vždy vylepšeno, jsou grafická stránka hry a rozloha mapy. Jinak očekávám, že to bude víceménně ten samý sandbox jako pětka. Ono asi není ani dost dobře možné udělat nějakou větší interaktivitu, aby to město bylo doopravdy živoucí. Vozidlům se dá rutina, panáčkům taky a do obojího půjde střílet, plus nějaké aktivity mimo mise. Vždyť v pětce dokonce snížili rozmanistost budov, do kterých se dalo vejít. A nějaká větší nenaskriptovaná interakce s panáčky? Dialogy? Nějaký větší vliv na město mimo mise? To zřejmě nehrozí. Ano, hra bude určitě technicky zvládnutá, ale žádná revoluce se konat nebude. Bude to opět „jen“ sandbox s pocitem, že se kolem něco děje, ale v podstatě se nic dít nebude kromě nalajnovaných misí. A i to samozřejmě bude stačit. Už jen to vytvořit tak obrovskou mapu, aby se to nehemžilo chybami, je úspěch.
nic neočekávám, stejně jako u GTA 3, VC, SA, 4, 5 a RDR 2… a i když jsem nic neočekával, v mých očích jsou to stále masterpiecy… a jsem ten typ co si jde hru zahrát a chillovat, takže jestli nepojede na 10K a 999 FPS, tak mi to vůbec vadit nebude. I na Bloodborne jsem si zvykl.
Ak tie prezentované zábery v traileri boli naozaj in-game ako tvrdil Rockstar, tak tomu ja hovorím veľký skok. Takže nechápem, prečo niekto niečo také tvrdí, že to nič extra nebude. RDR 2 je doteraz naj open-world aký som hral. Okrem grafiky, ktorá už je trochu zastaralá.
I grafika RDR2 je stále špičková. Žádná open world hra ji nemá lepší, max. na stejné úrovni, takové hry už samozřejmě jsou. Pokud mluvíme celkově o prostředí. Překonané jsou asi už trochu obličeje. Pojem „zastaralá grafika“ mi u RDR2 přijde přehnaný trochu.
@Jimmy1990 Ideální přístup = neočekávat nic nebo méně a být příjemně překvapený než naopak.
@Lukáš Kotrus Na tom není vůbec nic k nepochopení. Tvůrce hry ví jak hra vypadá (bude vypadat) a protože ví že spousta hráčů má přemrštěné nároky/představy, tak minimalizuje případné škody (kritiku hráčů). Ač může být hra v den vydání technicky kvalitní a graficky hezká (lepší), tvůrce raději připravuje hráče na realitu než aby tvrdil že to bude AAAA hra.
Chápem. Ja mám si myslím realistické očakávania. To znamená, že sa nenahnevám ak to bude trochu horšie vyzerať, ako v traileri. Pretože tam to vyzeralo až príliš dobre. Až sa mi chce ťažko veriť, že to je in-game grafika na PS5. No uvidíme.
Očekávat od GTA6 technologický zázrak by nebylo nereálné, kdyby hra nemusela vycházet na konzole, které prostě technologický pokrok šíleně brzdí. Už tak se budou muset vývojáři sakra snažit, aby to na PS5 udrželo těch 30 fps.
Hovoríš, ako keby to bolo až tak dramatické. GTA 5 pri predstavení vyzerala o niečo horšie ako reálne po spustení na PS 3. Na PC bežala potom ešte krajšie. A dobre vedela bežať aj na slabších zostavách. Tvoje obavy a maľovanie čerta na stenu je predčasné a irelevantné.
A neviem o tom, že by konzole nejak extra niečo brzdili. Pozri sa na Series S a o tom môžeš hovoriť, že je s ňou problém 😀
Já si myslím že viditelný grafický pokrok bude až vyjde GTA6, na nové generaci konzolí. S GTA6 očekávám o něco lepší grafiku ale největší posun bude podle mě ve fyzice postav a dalších věcí viz RDR2, kde se věci chovají zdánlivě tak jak byste čekali v reálném světě. Tyhle mikro detaily dělají podle mého názoru hry od R$ tak uvěřitelné.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Asi by měl zůstat u psaní blogu a vytahování zajímavého zákulisního intelu z dřevních dob dění v R* (za který dostane od R* zase přes prsty:-)), než se pouštět do úvah o tom, jak malý/velký skok mezi pětkou a šestkou proběhne. Protože R* nikdy (a to ani v době, kdy tam Vermeij pracoval) nestavěl na state-of-the-art audiovizuálu, ale na tom, že dotahoval své hry do maximálního detailu. Od herních mechanik, přes komplexitu světa až po technický stav (animace pro sebemenší činnosti, minimum zásadních bugů, atd.).
@Lukáš Kotrus Na tom není vůbec nic k nepochopení. Tvůrce hry ví jak hra vypadá (bude vypadat) a protože ví že spousta hráčů má přemrštěné nároky/představy, tak minimalizuje případné škody (kritiku hráčů). Ač může být hra v den vydání technicky kvalitní a graficky hezká (lepší), tvůrce raději připravuje hráče na realitu než aby tvrdil že to bude AAAA hra.
A neviem o tom, že by konzole nejak extra niečo brzdili. Pozri sa na Series S a o tom môžeš hovoriť, že je s ňou problém 😀