Francouzské studio Spiders se specializuje na akční RPG a už 11 let pro Focus Home Interactive vytváří relativně slušné, ale víceméně průměrné hry, jimž se stále nepodařilo prorazit mezi absolutní špičku – Of Orcs and Men (2012, ve spolupráci se Cyanide), Mars: War Logs (2013), Bound by Flame (2014), The Technomancer (2016). Letos v září by toto prokletí vývojáři chtěli prorazit. Snad podobně jako jiný francouzský tým, který nedávno zaznamenal velký průlom. Asobo Studio ohromilo hráče středověkým dobrodružstvím A Plague Tale: Innocence, které rovněž vydával Focus Home Interactive. A já bych rád na podzim znovu konstatoval, že jsem se nemýlil, když jsem i v této novince spatřoval velký potenciál.
Už teď si můžete lámat hlavu otázkou, zda zůstanete věrní kolonistům, anebo se připojíte k domorodcům v jejich boji za svobodu.
Už 10. září zamíří na PC, PlayStation 4 a a Xbox One akční RPG GreedFall a zatím se zdá, že má “papírově” nejlepší předpoklady pomoci autorům vyšvihnout se minimálně o stupínek výš. O GreedFall je relativně často slyšet a světová média ochotně publikují nové trailery z fotogenické hry. Ale jen skuteční fanoušci žánru se o titul zajímají podrobněji, a tak se zdá, jakoby většina hráčů vlastně moc netušila, co od hry může čekat, nebo proč by se o ni vůbec měli zajímat. Pojďme si proto slibnou novinku představit a třeba zjistíte, že se ve vašem hledáčku objevil další potenciální podzimní cíl.
Ve hře se vypravíme na neprobádaný ostrov Teer Fradee, protože starý svět umírá a jeho vyčerpané obyvatele decimuje zdánlivě nezastavitelná choroba. A brzy jí podlehne i matka hlavního hrdiny. Záblesk naděje však představuje právě zmíněný ostrov, kde by se podle pověstí mohl nacházet lék. Společně s dalšími dobrodruhy se vydáváte na cestu do nového světa, kde na vás čeká velké dobrodružství. Základními stavebními kameny GreedFall mají být svoboda, volby, rozhodnutí a jejich důsledky. Už teď si můžete lámat hlavu otázkou, zda zůstanete věrní kolonistům, anebo se připojíte k domorodcům v jejich boji za svobodu. Máme budovat vztahy s dalšími postavami, navazovat a rušit spojenectví a utvářet budoucnost celého ostrova.
Vývojáři tvrdí, že se chtějí vrátit ke kořenům žánru RPG a kladou důraz na průzkum nového světa. Ten přitom překypuje neznámými živočišnými druhy. K dispozici nám však nebudou jen tradiční zbraně, ale i hbitý jazyk, plížení, diplomacie, klam nebo přátelé ve zbrani. Na ostrově na vás ostatně nečekají pouze tajemství a poklady, ale číhá tu i spousta nebezpečí. A napětí mezi osadníky a místními přitom neustále roste podobně, jako to známe z kolonizování Ameriky. Nechybí tu přitom ani kouzla a nadpřirozené bytosti, které stojí na straně domorodců.
Autoři slibují propracované postavy, hluboké vztahy, velkou volnost i možnost splnit úkoly různou cestou v závislosti na zvolené strategii, rozhodnutích a orientaci postavy. Zdejší svět se neustále vyvíjí, proměňuje a reaguje na vaše akce. Podobnou svobodu vám chtějí vývojáři dopřát i při tvorbě a rozvoji postavy. Můžete hrát za ženu i muže, upravíte vzhled svého hrdiny i jeho schopnosti. Zdejší systém nepočítá s tradičními třídami a namísto nich nabídne více než stovku skillů, z nichž si budeme moci sami svobodně vybírat různé talenty. Co se týče zbraní a vybavení, slibuje tým tisíce možných kombinací.
To vše samo o sobě možná může působit jen jako další variace na známé téma. Ale GreedFall se odlišuje kupříkladu unikátní stylizací. Tohle není řadový fantasy svět, významně se totiž inspiroval evropským 17. stoletím, barokní hudbou, módou, architekturou i výtvarným uměním. To přitom rozhodně není tradiční pojetí fantastických her, které nejčastěji sklouzávají k variacím na temný středověk s příšerami. GreedFall má unikátní identitu, která je ve skutečnosti na poli videoher velmi originální. Vývoji proto předcházela i důkladná historická sonda.
Spiders se ale rozhodně nechtěli striktně držet historie. Posloužila jim především jako zdroj inspirace pro zrození nového prostředí. A jeho nedílnou součástí je právě i fantasy poloha. Díky tomu má mít ostrov sám o sobě osobnost, není to prý jen kulisa, ale místo, o němž dokážete uvěřit, že by mohlo opravdu existovat navzdory jeho nadpřirozené povaze. Ostrov má proto propracovanou geografii i historii, každý kmen i každý tvor má nějaký příběh a důvod existence. Autoři jim všem měli podle svých slov vytvořit jakési pozadí a racionální původ.
Podobně jako skuteční cestovatelé a objevitelé se máme těšit na to, že budeme ohromeni tím, co spatříme a zažijeme. Spiders si přejí, aby hráči experimentovali, zažili totéž, co cítili dobrodruzi své doby, a proto se museli ujistit, že i ti nejzvědavější najdou za každou vesnicí i rodinou nějaký příběh. Na tajuplném ostrově na nás čekají rozmanitá monstra, různorodé osady, záhady i bohatství. Zdejší svět obývají mnohé frakce a každá má vlastní území, přesvědčení, cíle, spojence i nepřátele. Záleží jen na vás, ke komu se připojíte a koho naopak zradíte. Vaše reputace vás ale bude předcházet. Každým rozhodnutím někoho potenciálně potěšíte, nebo naopak naštvete.
Zápletka o umírajícím starém světě, který je přelidněný, znečištěný a sužovaný nevyléčitelnou smrtelnou nemocí, je sama o sobě atraktivní premisou. Ostrov na druhé straně představuje oázu života, která byla ušetřena hrozivé nákazy, divoký a nezkrocený kout světa. Hráč má přímo i nepřímo ovlivňovat geopolitiku celého území. Hru už pár let sleduji a jsem upřímně přesvědčený, že tahle látka skýtá obrovský potenciál a příležitost. Byla by velká škoda jej promarnit. Neříkám, že výsledkem musí automaticky být další příjemné překvapení, jaké se vyklubalo ze zmíněného A Plague Tale: Innocence, ale velmi bych si to přál. Nevím, zda autorům skutečně věřím, anebo jim “jen” držím palce, ale konečně podle mě mají v rukou skutečně atraktivní námět i látku, jejíž naléhavost by mohla navzdory všem fantastickým prvkům překonat téma dobývání skutečného nového světa a osidlování Ameriky.