Oceňovaná česká hra Attentat 1942, která unikátním způsobem přibližuje dějiny druhé světové války a seznamuje hráče s osudy obyčejných lidí v době nacistické okupace, čelí nepochopení ze strany společnosti Google. Bez ohledu na to, že hra vyšla už před necelými třemi lety, vývojáři ze studia Charles Games na ní nepřestali pracovat a souběžně s přechodem na engine Unity – vycházející z použití této technologie u dalšího projektu Svoboda 1945 – se pustili také do přípravy mobilní verze. Hotovo mělo být už na jaře, což pravděpodobně i vinou pandemické krize nedopadlo, jenže nyní, kdy je všechno konečně připraveno, naráží vývojáři na schvalovací proces digitálního obchodu Google Play. Podle zveřejněné mailové komunikace vychází najevo, že Google vyhodnotil Attentat 1942 kvůli zmínkám o nacismu jako závadný a zakázal jeho distribuci v Německu, Rakousku, Rusku a Francii.
Google rejected Attentat 1942 due to Nazi references. After all the hard work, multiple e-mails, approval by German regulators, we’re frustrated. How we’re supposed to make an historically-accurate game about WW2 horrors without Nazis? We don’t know. A thread. #indiegame #gamedev pic.twitter.com/iurQOzpvZd
— Charles Games (@CharlesGames_cz) July 17, 2020
„První zamítnutí jsme obdrželi 7. července po šesti měsících portování [na mobilní platformy]. Byli jsme překvapení a podali jsme námitku. Zmínili jsme jednak povahu naší hry a skutečnost, že jsme na ni pracovali s historiky z Akademie věd a jednak rating od USK (německý regulatorní úřad, pozn. red.),“ píší vývojáři na Twitteru. Ani s námitkou, kterou se po automatické kontrole zabýval člověk, však Charles Games neuspěli a došlo k potvrzení, že odkazy na nacismus jsou v daných zemích závadné. „Jak máme vytvářet historicky věrné hry o hrůzách druhé světové války bez zmínek o nacistech? Vážně nevíme,“ vyjadřují pak autoři hry svou frustraci. Skutečnost je ovšem taková, že dosud neobdrželi žádnou další odpověď a nyní se zdá, že Attentat 1942 opravdu nebude moci vyjít všude, kde vývojáři původně zamýšleli.
Vzhledem k tomu, kolik toho museli vývojáři v souvislosti se zmínkami o nacistech překonat v případě původní PC verze, jsme už před časem oslovili Ondřeje Trhoně z Charles Games, aby nás se situací blíže seznámil. Ve svém expertním blogu rozebírá komunikaci zejména s německým regulatorním úřadem USK a popisuje strastiplnou cestu za ziskem věkového ratingu, a tím pádem i povolení vydat hru u našich západních sousedů.
S žádostí o vyjádření jsme oslovili zástupce Charles Games a ptali se jich na další postup, možné ekonomické dopady a také na přístup společnosti Apple, která v uplynulých dnech mobilní verzi Attentatu 1942 rovněž hodnotila. „Po zaslání hry k posouzení nám z obou obchodů přišla zpráva o nedovoleném obsahu a omezení prodeje. U obou platforem je možné podat námitku proti rozhodnutí a situaci vysvětlit, což jsme udělali. Po tomto odvolání naši aplikaci App Store přijal a hra vyjde ve všech zemích. Google si však stále trvá na svém,“ sdělil Vortexu Lukáš Kolek z Charles Games. Potvrdil také, že v pátek odeslali vývojáři do Googlu ještě jedno odvolání s odkazy na další zdroje, o čem hra je, referencemi a nesouhlasným tvrzením, že Attentat 1942 obsahuje pro dané země závadná témata. „Jinou možnost, jak oficiálně s Googlem tuhle situaci vyřešit už ale nemáme,“ dodává Kolek.
Výkonný ředitel Cahrles Games Jakub Gemrot navíc za důležitou zemi považuje i Francii a připouští tak možnost, že by vydání hry pozdrželi, dokud se celá kauza nevyjasní
Co se týče dopadu na obchodní stránku věci, vývojáři se odvolávají na popularitu hry ve Spojených státech, a právě v Německu, kde by mobilní hra ve verzi pro Android nemohla vyjít. „Podle letošních prodejů Attentatu 1942 na Steamu jsou hráči z Německa spolu s hráči z USA naprosto klíčoví pro prodeje naší hry v zahraničí. Pokud hru nebudeme moci uvést v den vydání na německém Google Play, celý launch mobilní verze to zkomplikuje,“ vysvětluje Lukáš Kolek. Jeho kolega a výkonný ředitel Cahrles Games Jakub Gemrot navíc za důležitou zemi považuje i Francii a připouští tak možnost, že by vydání hry pozdrželi, dokud se celá kauza nevyjasní. Co je však nejdůležitější, nikdo v Charles Games si podle Kolka nemyslel, že budou muset situaci kolem domnělé závadnosti zvoleného tématu řešit znovu, když už se jim podařilo vše řádně vysvětlit v případě verzí pro PC a Mac.
Pokud vás zajímají další detaily o vývoji této unikátní hry, určitě zamiřte do našeho archivu vidcastů. V nich jsme jako hosty přivítali hlavního designéra hry Víta Šislera, resp. vedoucího programátora Jakuba Gemrota. V obou případech se z různých úhlů dozvíte, jak hra vznikala, jaká úskalí museli vývojáři překonat a co nás čeká v blízké budoucnosti.
Není přitom vyloučeno, že něco podobného nečeká vývojáře také u zmiňovaného projektu Svoboda 1945, který by měl vyjít na podzim letošního roku, byť Lukáš Kolek zůstává optimistou. Podle svého vyjádření věří, že se s velkými společnostmi studio dohodne, případně doufá v pomoc českého zastoupení Googlu a dále vyjadřuje své přesvědčení, že situace kolem Svobody 1945 nebude tak komplikovaná. „Každopádně bez ohledu na stav schvalovacích procesů na daných platformách, obsah Svobody nijak upravovat nebudeme, stejně jako jsme to neudělali u Attentatu,“ uzavírá Kolek.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.