Ne zrovna ohromující spuštění Google Stadia jsme probírali minulý týden v novinkovém souhrnu. Odborná kritika i hráči si stěžovali na neuspokojující technický stav, ovšem nejen ve smyslu očekávaného zpoždění ovládání, ale také vlastní kvality obrazu. Jednou z hlavních přednostní streamovací služby měla být možnost hrát hardwarově velmi náročné tituly ve vysokém rozlišení a při stabilní frekvenci snímků za vteřinu, což ale ve většině případů nefunguje podle očekávání. Tituly jako Red Dead Redemption 2 či Destiny 2 do rozlišení 4K obraz pouze zvětšují a v případě RDR 2 se hra nedostane přes 30 fps. To vše navzdory slibům, které se objevovaly nejen v propagačních materiálech Google Stadia, ale také na twitterovém účtu viceprezidenta společnosti Phila Harrisona. V odpovědi na dotaz jednoho z fanoušků začátkem října explicitně slíbil, že všechny hry poběží v rozlišení 4K, připustil však, že ne vždycky může být dosaženo 60 fps, když si vývojáři z uměleckých důvodů tuto frekvenci pro svou hru nevybrali. Po spuštění už ovšem hráči vědí, že splněn nebyl ani první ze slibů a vybudili Google k oficiální reakci, ani ta však není příliš uspokojivá.
Yes, all games at launch support 4K. We designed Stadia to enable 4K/60 (with appropriate TV and bandwidth). We want all games to play 4K/60 but sometimes for artistic reasons a game is 4K/30 so Stadia always streams at 4K/60 via 2x encode.
— Phil Harrison (@MrPhilHarrison) October 9, 2019
„Stadia streamuje ve 4K a 60 fps – to zahrnuje všechny aspekty grafiky mezi hrou a obrazovkou – GPU, enkodér a Chromecast Ultra, vysílající s požadovaným internetovým připojením 4K signál do 4K televizí. Dáváme vývojářům volnost, jakým způsobem chtějí dosáhnout toho nejlepšího obrazu a snímkovací frekvence a jsme ohromeni, že to zvládají od dne 1,“ píše se v prohlášení. Zároveň pak Google uvádí, že očekává od vývojářů další snahu a postupné vylepšování her, což by mělo být díky skutečnosti, že tituly „žijí“ v datacentrech Googlu, mnohem rychlejší než na jakékoliv jiné platformě. Jinými slovy – Google sice vývojáře chválí, ale dává ruce pryč od případných závazků, které podle svého spuštěním Stadie společnost splnila. Že RDR 2 ani v kancelářích Rockstaru neběží ve vyšším než 1440p rozlišení pak zřejmě v Googlu neberou na zřetel a hráči se právem cítí podvedeni.
Mnohým diskutujícím se rovněž nelíbí, že Google výše uvedeným prohlášením svaluje vinu na samotné vývojáře a přenáší na ně veškerou zodpovědnost.
Za tímto účelem vzniklo na Redditu vlákno, které má k dnešnímu dni přes 1300 upvotů a necelých 800 komentářů – hráči v něm rozebírají rozdíly mezi sliby Googlu a realitou spuštěné služby. Zmiňuje se v něm také již probíraný fakt, že Destiny 2 ani neběží s nejvyšším grafickým nastavením, a spoustu hráčů naráží alespoň na to, že by se výměnou za nižší rozlišení raději spokojili se stabilními 60 fps. Ani k tomu se ale Google zvlášť nevyjadřuje a zdá se, že hodlá alespoň prozatím kritickou situaci ignorovat. Mnohým diskutujícím se rovněž nelíbí, že Google výše uvedeným prohlášením svaluje vinu na samotné vývojáře a přenáší na ně veškerou zodpovědnost, což v kombinaci s dalšími problémy – jako je přehřívající se Chromecast Ultra, nebo nedostatečně rychle odbavené předobjednávky speciální zakladatelské a prémiové edice – působí přinejmenším alibisticky. Není se proto čemu divit, že se Stadia v podporovaných regionech nehodnotí nikterak kladně a mnozí jí neprorokují příliš dlouhou budoucnost.
U nás by měla být služba spuštěna až v některé z dalších vln, žádné – tedy ani přibližné datum – nastíněno nebylo.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Google, listopad 2019: „Vývojáři své hry nedostatečně upravují pro systém na kterém Google Stadia běží.“