branding
Google: Pokud vám funguje YouTube, poběží i Stadia

Google: Pokud vám funguje YouTube, poběží i Stadia

Šéf pro herní byznys v Googlu naznačuje, kdo si užije streamované hraní ve 4K

21. 3. 2019

Už během představení platformy Google Stadia pro streamované hraní až v rozlišení 4K padaly otázky ohledně rychlosti internetu a konektivity obecně, vzhledem k tomu, jak špatné zkušenosti hráči měli u podobných pokusů v minulosti. Doba ale pokročila, takřka nefunkční hraní skzre OnLive je dávno zapomenuto a Google Stadia nebude první službou, která má ambice pozměnit pohled na to, jakým dnes hrajeme hry, o to se už úspěšně snaží Sony se svým PlayStaiton Now a také NVIDIA skrze GeForce Now. Přesto má Stadia podle šéfa rozvoje herního byznysu v Googlu Jacka Busera mnohem vyšší ambice, ačkoliv se zatím nepochlubil žádnými konkrétními specifikacemi, týkajícími se právě konektivity.

„Pár věcí už o streamování víme, máme ostatně zkušenosti s platformou YouTube. Navíc tady jsou záležitosti, nad kterými mnoho lidí ani neuvažuje, třeba jak doopravdy velká je síť našich datacenter,“ říká Buser v rozhovoru pro magazín Gamasutra. Dodává také, že neexistuje mnoho dalších společností, které by měly podobnou infrastrukturu a rozhodně se netají, že službě Stadia věří. Byli to nakonec jeho kolegové, kteří na tiskové konference mluvili o budoucnosti hraní, která není spojená s žádnou „krabičkou“ a Buser dodává, že jsou připraveni překonat jakékoliv překážky.

„YouTube je dobrým příkladem – pokud si užíváte sledování videí ve vysokém rozlišení, jste velmi dobře připraveni na příchod služby Stadia. Pokud jste schopní na YouTube sledovat streamovaná videa v 4K, pak to ve 4K zvládnete i se Stadií,“ poskytl Buser praktický návod, jak pohlížet na budoucí požadavky. A i když o nich dále nemluvil, je možné přinést alespoň závěry redaktorů Digital Foundry, kteří se po vlastním testování a rozhovorech se zaměstnanci Googlu domnívají, že standardem pro hraní v 1080p bude rychlost kolem 25 mbps.

V porovnání s GeForce Now to je podstatně méně, vzhledem k tomu, že na základě našich zkušeností hlásí služba od Nvidie možné problémy i na připojení o rychlosti 40 mbps a skutečně plynule běží i podle vlastních specifikací až na lince s rychlostí 50 mbps a víc. Nutno také dodat, že podle měření skupiny Akamai byla průměrná rychlost internetu v Česku na začátku roku 2017 pouhých 16,9 mbps, na přelomu roku 2017 a 2018 pak podle zprávy britského providera Cable 23,71 mbps.

Nutně to tedy z pohledu Googlu musí znamenat, že společnost podnikla dostatečné kroky k tomu, aby služba fungovala jen s očekávaným kompromisy na straně kvality obrazu.

I za účelem zjistit, jak v obvyklém prostředí služba funguje, proběhl v loňském roce test uvedené platformy, v té době ještě označované jako Project Stream, a Jack Buser si ho pochvaluje. „Betatest dopadl fantasticky a neujistil o funkčnosti jenom nás, ale také hráče,“ tvrdí v rozhovoru sebevědomě. Nutně to tedy z pohledu Googlu musí znamenat, že společnost podnikla dostatečné kroky k tomu, aby služba fungovala jen s očekávaným kompromisy na straně kvality obrazu, ale nečinila hraní nemožné kvůli zpomalenému ovládání. Rozhodnost Googlu pak podtrhuje i Phil Harisson, který redaktorům Gamespotu potvrdil, že žádnou hru nebude možné stáhnout pro hraní offline, jako tomu je v případě hudby na Spotify nebo u seriálu na Netflixu. Prý to nebude technicky možné a bylo by to v rozporu s vizí, kterou pro Google Stadia připravili.

Vrátíme-li se k Buserovi, ani další otázky v rozhovoru pro Gamasutru nebyly zodpovězeny konkrétně, přesto můžeme alespoň z náznaků vyčíst, kolik bude služba stát. „Cena bude přijatelná, resp. musí být, chceme-li eventuálně oslovit miliardy lidí. Musíme přijít s modelem, který funguje pro všechny,“ říká Buser. A nemyslí tím pouze koncové zákazníky, ale z druhé strany samozřejmě i vývojáře, se kterými Google jedná a snaží se jim vytvořit takové podmínky, aby i za cenu předplatného své hry službě poskytli. „Jsme opravdu obezřetní v tom, aby byl celý byznys výhodný pro hráče i komunitu vývojářů, detaily ale sdílíme pouze s nimi. Každopádně už nyní vidíme ze strany tvůrců videoher značný zájem […] a to i ve smyslu reklamy a prodeje her. Pokud chci „vydat“ hru prostřednictvím tweetu, klidně to můžu udělat. Nebo to může proběhnout na YouTube, případně na vlastním webu. Opravdu, celý internet se vlastně stane velkou příležitostí a pokud jedna z jeho částí není pro vás, coby vývojáře či vydavatele vhodná, je tu spoustu dalších cest,“ uzavírá aktuální téma Buser.

Nahlásit chybu v článku

2

Napsat komentář

Další články
Nahoru