Společnost Sony před krátkou chvílí zveřejnila na blogu PlayStationu rozhovor s prezidentem PlayStation Studios Hermenem Hulstem. Týká se nejbližší budoucnosti připravovaných titulů, kam – mimo jiné – spadají dvě jasně zářící hvězdy – Horizon Forbidden West od vývojářů z Guerrilla Games a pokračování God of War s pravděpodobným podtitulem Ragnarök od Sony Santa Monica. Obě hry však nemají podle Hulsta na růžích ustláno a jejich vývoj byl ovlivněn pandemií koronaviru. Výsledkem je odklad God of War až na rok 2022 a jen trochu lepší situace u Horizonu, který by mohl letošní rok stihnout, ale jisté to v tuto chvíli není.
„Ve vývoji máme dvě opravdu velké a na příběh značně orientované hry – Horizon Forbidden West a nový God of War. Obě ale byly zasaženy nemožností natáčet performance capture a nedostatkem vývojářů,“ vysvětluje Hermen Hulst. Co se týče hry Horizon Forbidden West, Hulst žhaví naději, že tým stihne vydání během letošní vánoční sezóny, ale s termínem si ještě nemůže být stoprocentně jistý a jeho potvrzení teprve přijde. V případě God of War je už ale rozhodnuto o odkladu na rok 2022, také z toho důvodu, že vývoj v porovnání s Forbidden West začal o trochu později. „Odsunuli jsme vydání na příští rok, abychom zaručili týmu v Santa Monice prostor k vytvoření skvělé hry, kterou si všichni chceme zahrát,“ dodává prezident PlayStation Studios.
Nemůžete vybudovat komunitu čítající přes 110 milionů majitelů PS4 a pak ji jen tak opustit. Byla by to špatná zpráva pro fanoušky PS4 a nebyla by dobrá ani pro byznys.
Tím ale výčet novinek ani zdaleka nekončí. Společnost Sony také ústy Hulsta potvrdila, že nový God of War a Gran Turismo 7, tedy tituly dosud avizované jen pro PlayStation 5, vyjdou také na PS4. Japonský gigant tak následuje příkladu konkurenčního Microsoftu a jeho Xboxu. „Nemůžete vybudovat komunitu čítající přes 110 milionů majitelů PS4, a pak ji jen tak opustit. Byla by to špatná zpráva pro fanoušky PS4 a nebyla by dobrá ani pro byznys,“ uvedl Hulst. „Tam, kde dává smysl vydat titul pro PS4 i PS5 – Horizon Forbidden West, příští God of War, GT7 – budeme pokračovat. A pokud chtějí majitelé PS4 hrát takovou hru, mohou. Pokud chtějí pokračovat a hrát PS5 verzi, hra tu pro ně bude připravená,“ dodal.
Pokud jde o PS5, Hulst zdůrazňuje, že je také velmi důležité mít výstavní kusy pro nový systém, proto jsou tu hry jako Returnal nebo nový Ratchet, které jsou exkluzivní pro PlayStation 5. Téma nového God of War na PS4 přišlo na přetřes opakovaně už v minulosti, ale až dosud Sony odmítala tuto možnost komentovat. Naposledy to byl třeba šéf PlayStationu Jim Ryan loni v listopadu. Gran Turismo 7 také vyjde až v roce 2022, jak jsme se dozvěděli letos v únoru.
— Santa Monica Studio Is Hiring (@SonySantaMonica) June 2, 2021
Znovu se také objevila informace, že Sony má ve vývoji 25 vlastních titulů a skoro polovinu z nich tvoří nové značky. „Nové IP jsou pro nás neuvěřitelně důležité,“ řekl Hulst. „Nové IP jsou čerstvá krev videoher. Ale je to jen jeden aspekt naší strategie,“ doplnil s tím, že chce, aby studia PlayStationu byla odvážná a riskovala. Aby stále posouvala hranice videoher a dělala tituly, na kterých záleží. Takové hry, které by třeba podle Hulsta jinde nevznikly. „Bend Studio pracuje na velmi vzrušující značce a jsou z ní nadšení. Staví na komplexních open world systémech, které vytvořili pro Days Gone,“ odhaluje prezident PlayStation Studios.
Hulst se dotkl také portů pro PC. Horizon Zero Dawn byl podle něj velmi úspěšný. „Ukazuje se, že je tu poptávka od hráčů mimo ekosystém PlayStationu vyzkoušet si úžasné portfolio her, které si užívají fanoušci PlayStationu celé roky. Ale chci zdůraznit, že PlayStation zůstane tím nejlepším místem, kde hrát tituly od PlayStation Studios při jejich uvedení, i když si hráčů na PC ceníme,“ řekl Hulst. O tom, kdy a jak budou další porty pro počítače vydávat, budou mluvit později, připomněl ale, že Days Gone vyšlo na PC asi dva roky po vydání PS4 verze. Cílem je oslovit nové hráče, ale vydání na PC nemají být na úkor budování portfolia titulů pro konzole.
Rozhovor se točil také okolo dalších témat, z nichž mnohá by vydala na samostatné články. Alespoň telegraficky stojí za zmínku, že singleplayerové příběhové hry považuje Hulst za DNA PlayStationu. Mají být tím nejdůležitějším, co značku definuje. Ale cílem je samozřejmě současně pestrost. Nabídnout zavedené značky, nové IP, velké hry, malé hry, inovativní tituly, singlové i multiplayerové. I v multiplayeru se podle Hulsta mohou skrývat skvělé příběhy, takže se jim budou studia Sony věnovat.
Zdůraznil rovněž důležitost partnerství s novými cizími studii, jako jsou Haven nebo Firewalk, ale také těmi, s nimiž už spolupracovali v minulosti – Kojima Productions nebo FromSoftware. Zjevně přitom nechce dělat velké rozdíly mezi nimi a vlastními týmy Sony. Podobně jako jeho kolegové z vedení v posledních měsících i Hulst zdůraznil, že japonské hry a jejich autoři jsou stále pro PlayStation extrémně důležití už jen proto, že se tam zrodila velká spousta slavných značek. V Japonsku a v Asii obecně vidí obří tvůrčí potenciál a jsou tu podle něj někteří z největších světových talentů, na což chce Sony dál navazovat.
Hulst vypichuje studia Polyphony Digital a Team Asobi jako ta klíčová a chce navazovat spolupráci či ji udržovat i s externími týmy. Hulst věří, že budoucnost japonských a asijských her pro PlayStation je růžová a jen tak mimochodem dodává, že doufá, že jsme neviděli Astro Bota naposledy, vzhledem k tomu, jak moc ho miluje.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Na jednu stranu je to v podstatě výborná zpráva pro stávající nebo nové hráče (na rozvojových trzích) na ps4, kteří si na své v některých případech až téměř 10 let staré konzoli budou moci zahrát současné, resp. připravované pecky v obstojné kvalitě (o optimalizaci bych se v případě 1p her nebál) a nebo si je zahrají v lepším technickém provedení na ps5 (pokud ji vlastní), tj. mají možnost volby, což je fajn. Na druhou stranu samozřejmě budou někdy více někdy méně dané hry v určitých ohledech trpět na nutnost podpory old genu a obecně se technologický standard (nebo řekněme „pokrok“) bude posouvat pomaleji, než by mohl. Věřím tomu, že kdyby takový Ratchet&Clank nestál a nepadal na přítomnosti ssd, nebo přesněji řečeno nevznikl jako benchmark možností ps5, vydala by jej Sony i na ps4.
Předpokládám, že si Sony bude vybírat, které hry budou cross gen (drahé zajeté značky s velkými tržbami, které mají na old genu početnou komunitu) a které budou určeny čistě pro ps5 (méně nákladné projekty, hry okrajových žánrů, dosud „neodzkoušené“ nové ip) do té doby, než podporu ps4 definitivně ukončí a všechny hry zamíří už čistě na ps5.
Doplati na to samozrejme hrac co PS5 vlastni, nakolko sa hry musia prisposobit aj starej generacii a to zdaleka nemam na mysli iba grafiku ,ale skor herne mechanizmi naviazane na rychly SSD disk. Co uz.
Na druhej strane ten co ma PS4 doma a PS5 v nedohladne asi nadavat nebude.
Dark Soul Remaster pojde isto na PC. Ten vyvoj sa nemohol zaplatit.
Aj PS2 sa predaval lepsie ako PS1.Aj PS 3 sa predaval lepsie ako PS2.Aj PS4 sa predaval lepsie ako PS3.
Trh rastie.
Trh roste, ale teď enormně díky covidu, který je pro herní průmysl významný. PS5 by bez něj mohla mít prodeje na úrovni PS4, místo aktuálního stavu.
Takže není to nějakým pravidlem, jde o to, že PS5 se vyrábí rekordní množství, prodává se rekordní množství, takže svádět vydávání her na PS4 kvůli Covidu je naprostý nesmysl, protože díky Covidu je o PS5 zájem takový, jaký je.
Je to hrozně zvláštní a rozporuplné rozhodnutí vydat takhle velké hry i na starou generaci. Přece jenom jestli výše zmiňované tituly vyjdou až v roce 2022 a dál, těžko říct co to s 7/8 let starým hardwarem udělám. Osobně (ačkoliv zatím nevlastním PS5) bych radši, aby hry vyšly exclusive na PS5. Rozhodně je to debaty hodné.
Navíc tohle rozhodnutí vydat takové hry na PS4 muselo být už dávno a ne teď.
Nebo mi chceš říct, že kdyby se PS5 prodávala stejně jako PS4 = bylo by méně prodaných kusů, byly by ty hry jen na PS5? Vždyť to nedává žádný smysl 😀