Když jsme o Gobliiins 5 psali poprvé, byli jsme sami překvapení, že hra vůbec vzniká a za jakých okolností se o tomto nenápadném projektu člověk mohl dozvědět. A tahle zvláštní odysea pokračuje – vydáním plné verze, která je stejně neviditelná, jako bylo pokračování slavné adventurní série při jeho oznámení. To je takový shadow drop, že si ho vůbec nevšimnete… Autorem novinky je přitom Pierre Gilhodes, který stál u zrodu celé značky.
Gobliiins 5 jsou k dispozici na platformě itch.io a prodávají se tu za 11 dolarů. V tuto chvíli se podle autora nechystají na Steam ani GOG. Leda by našel v budoucnu nějakého partnera. Marně byste čekali také na krabicovou edici. Existuje jen digitální verze pro Windows, ale zkusit můžete rovněž bezplatné demo. Gilhodes láká na 16 velkých úrovní plných hádanek. V tuto chvíli hra nabízí anglickou a francouzskou lokalizaci, ale časem může přibýt také němčina, španělština a ruština. Autor přitom říká, že udělal chybu a ve hře je moc textu, což učinilo překlad příliš drahý.
Poměrně bizarní, ale naneštěstí tak nějak typické pro celou hru je, že Pierre Gilhodes na ni stále láká jediným a tím samým víc než rok starým videem, což popravdě řečeno opravdu nechápu.
Titul je přitom netradičně rozdělen na čtyři části po čtyřech úrovních, z nichž každá se spouští samostatně. Na vině jsou podle Gilhodese problémy se softwarem, který při tvorbě využil. Hru pohání Adventure Game Studio a Gilhodese si vše programoval sám. Poměrně bizarní, ale naneštěstí tak nějak typické pro celou hru je, že Pierre Gilhodes na ni stále láká jediným a tím samým víc než rok starým videem, což popravdě řečeno opravdu nechápu. Podobně se to má se screenshoty. Navzdory tomu, že velmi lajdácky byla připravená i loňská kampaň na Kickstarteru, u hráčů projekt naštěstí uspěl. Pierre Gilhodes na něj vybral skoro 8 tisíc eur od 450 lidí. Žádal přitom jen 3 tisíce a ani se nijak netajil tím, že hlavním cílem je především zaplatit hudebníky, kteří skládají soundtrack.
Jak už jsme psali dříve, původní komediální série proslula i některými bizarními hádankami, ale obtížnost pokračování prý není příliš vysoká, aby se hráč nezasekl nadlouho v jedné scéně. Pierre Gilhodes říká, že trojrozměrný čtvrtý díl se skalním fanouškům nemusel trefit do vkusu, a proto se vrátil ke klasickému 2D a archaickému rozlišení 640×480 bodů. Ale scenérie mají být mnohem větší a pohybují se s postavou. Tři hrdinové tu mají s pomocí hráče zachránit krále. Gilhodes se podle svých slov chtěl také vrátit k trojici postav jako v prvním dílu – jedná se o stejné hrdiny jako v Gobliiins z roku 1991.
Ačkoli mám upřímnou radost, že se Gobliiins vrací, projekt uspěl na Kickstarteru a vyšla plná verze, současně cítím rozpaky z toho, jak se celá věc prezentuje. O to zvědavější jsem ale na výsledek, který bych rozhodně rád vyzkoušel.
Adventurní série Gobliiins debutovala už v roce 1991. Stálo za ní francouzské studio Coktel Vision. Pierre Gilhodes je podepsaný pod původními hrami a i podobně svéráznou adventurou Woodruff and the Schnibble of Azimuth.
Nejde o jediný adventurní comeback. Chystá se také Simon the Sorcerer Origins.