Legendární Garry’s Mod, bláznivé pískoviště pro všechny, kdo si chtějí zablbnout s postavami a situacemi z her od Valve a zdaleka nejen s tímto obsahem, se opět potýká s problémy vztahujícími se k neoprávněnému nakládání s cizím duševním vlastnictvím. Situace se opakuje krátce po podobném incidentu z února letošního roku, kdy několik modifikací, nacházejících se ve Workshopu na Steamu, muselo být z katalogu odstraněno s odvoláním na DMCA a porušení ochranných známek Nintenda. Záhy se však ukázalo, že žádost o stažení neposlala slavná japonská společnost, ale nechvalně proslulý podvodník známý jako Aaron Peters, který podobné kroky, zdánlivě na popud Nintenda či v jeho jméně, činí na mnoha místech a neznalé situace nutí ke stažení jejich práce, i když by třeba trnem oku Nintendu vůbec nebyla. Nyní se s Garry’s Modem děje něco podobného, autoři „hry“ ze studia Facepunch tvrdí, že příslušné modifikace chce z Workshopu smazat samo Nintendo, ale komunita hráčů o tom není zcela přesvědčená a tipuje, že by za problémem mohl opět stát Peters.
Kauzu rozebírá například magazín Rock Paper Shotgun, který cituje oficiální žádost zástupců studia Facepunch, aby autoři modifikací s neoprávněně využitým obsahem z her od Nintenda spolupracovali a pomohli věci aktivním smazáním vlastních výtvorů. „Někteří z vás jste si už všimli, že některé výtvory odkazující se na Nintendo byly z Workshopu smazány. To není chyba, žádosti o stažení přichází od Nintenda,“ uvedli autoři Garry’s Modu ve svém prohlášení na Steamu. Doplnili, že postup je ze strany japonské společnosti zcela pochopitelný a sama si může určovat pravidla, kdy práci se svým duševním vlastnictvím dovolí a kdy už ne. „Nechtějí, abyste si s jejich obsahem hráli v Garry’s Modu, to je jejich rozhodnutí, my jej musíme respektovat a odstranit tolik věcí, kolik najdeme,“ dodávají pak lidé z Facepunch. Snaží se ovšem vysvětlit, že není tak snadné identifikovat vše, protože katalog výtvorů na Steamu se plnil téměř dvě desetiletí (technicky vzato do roku 2011, kdy byl Steam Workshop spuštěn, pozn. red.), a právě proto žádají autory modifikací o součinnost.
Tím se ale dostáváme k problému naznačeném v úvodu, kdy hráči ve světle dřívějších událostí jednoduše nevěří, že zrovna teď si Nintendo vybralo Garry’s Mod za svůj další cíl v honbě za zárukou, že nikdo nebude bez licence a vědomí společnosti zacházet s jejím obsahem, a vinu opět svalují na Aarona Peterse. Nejlépe stanovisko části komunity shrnuje příspěvek uživatele Steamu s přezdívkou TysonM098, který přichází se čtyřmi hlavními teoriemi. Hned první bod operuje s myšlenou, že za příkazy s odkazy na DMCA nevydává Nintendo. Zadruhé uživatel připouští, že Nintendo něco takového mohlo odeslat, ale šlo o chybu. Zatřetí, že stačil jediný e-mail a vývojáři Garry’s Modu se nechali napálit. A konečně začtvrté, Nintendo chce doopravdy vyčistit Garry’s Mod od „svého obsahu“, což ale Tysonovi nedává smysl.
Tolik let se totiž v oblíbeném sandboxu nachází postavička Maria, že by bylo z jeho hlediska jednoduše zvláštní, kdyby Nintendo udeřilo až nyní. Přitakávají mu další, byť se samozřejmě objevují názory, že kdyby Nintendo chtělo zasáhnout, nikdo by se nemohl ničemu divit. Nezbývá tedy než počkat, jestli vývojáři ze studia Facepunch přinesou nějaké bližší vysvětlení a budou mít pro autory konkrétních modů lepší zprávy. Podle Tysona tento zásah postihne některé přední autory modifikací a tvůrců obsahu, stejně jako zhruba 250 dalších, méně známých lidí, všichni ale musí počkat. Na co? Na vyšetřování, které autoři Garry’s Modu momentálně rozbíhají. Z krátké zprávy na Twitteru přímo od hlavního autora sandboxu Garryho Newmana vyplývá, že si tým vývojářů všimnul poznámek komunity i soukromých zpráv a bude se blíže zabývat tím, kdo za žádostmi o stažení příslušného obsahu vlastně stojí. „Musíme brát takové věci opravdu vážně (zvlášť, když jsou od Nintenda), ale z druhé strany také nemůžeme nechat lidi, aby zneužívali DMCA,“ napsal Newman. Víc ale v tuto chvíli pro své fanoušky nemá.
Yes, we have got your emails and dms, we have seen your theads, we're doing our own investigations. We need to take these things seriously (particularly from Nintendo), but we also can't let people misuse DMCA takedowns.
— garry (@garrynewman) April 25, 2024
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.