Naposledy jsme se kauzou kolem hry Fortnite a obecně sporu mezi společnostmi Epic Games a Apple zabývali začátkem září. Tehdy podal Apple na autory hry protižalobu, aby reagoval na jejich postup v souvislosti s porušením pravidel App Storu, resp. vzájemné smlouvy a následné zavedení přímých plateb ve Fortnite. Rétorika Applu byla poměrně příkrá, v 67stránkovém dokumentu padala slova jako chladnokrevná loupež či nezákonné drzé požadavky a zdálo se, že všechno další se již bude řešit během soudního řízení. Už koncem minulého týdne ale vydali vývojáři z Epic Games na svých stránkách upozornění, které se týká Fortnitu ve verzi pro Mac a rozdmýchali další plamen sváru. Tvrdí totiž, že jim Apple zabraňuje, aby mohli aktualizovat část Save the World a naznačují, že problémy již brzy na Macu potká i battle royale.
Vzhledem k tomu, že i složka Save the World obsahuje mikrotransakce, vysvětlují zástupci Epic Games, že každý z hráčů bude mít nárok na vrácení peněz.
„Apple znemožňuje Epicu vydávat patche na Macu, čímž končí naše možnost vyvíjet a obecně poskytovat Fortnite: Save the World na této platformě,“ zní podstata celého sdělení. Vývojáři dále vysvětlují, že problém nastal ve verzi 13.40, která mnohým hráčům způsobuje problémy, ovšem aktualizovaná verze 14.20 se k nim již z uvedených důvodů nemůže dostat. „Protože už nemůžeme vydávat opravy, od 23. září nebude Fortnite: Save the World na operačním systému macOS hratelný,“ říká tým vývojářů. Vzhledem k tomu, že i složka Save the World obsahuje mikrotransakce, vysvětlují zástupci Epic Games, že každý z hráčů bude mít nárok na vrácení peněz. Týká se to tzv. Founder’s packů a Starter packů, jediným omezením však je, že nárok vzniká pouze tehdy, pokud daný hráč v rozmezí 17. 9. 2019 – 17.9. 2020 hru alespoň jednou spustil. Peníze se budou rovněž vracet za nakoupenou prémiovou měnu.
Jak ovšem uvádí redaktoři britského Eurogameru, podobný osud může potkat na macOS i battle royale část, protože ani tu už nemůže Epic žádným způsobem aktualizovat. Platí tedy, že pokud nastanou ve verzi 13.40 nějaké problémy, budou vývojáři nuceni přistoupit k podobnému kroku a odstřihnout další, byť v tomto případě méně početnou skupinu hráčů, nežli tomu bylo v případě iOSu. Důvodem je pochopitelně snaha zachovat všechny běžící verze na stejné funkční i obsahové úrovni a bude zřejmě až na soudu, aby určil, jestli se Fortnite na zařízení Applu vrátí, případně kdy a za jakých podmínek. Dá se však očekávat, že řízení bude probíhat poměrně tvrdě, což ostatně naznačují i pokračující slovní útoky Applu, který naznačuje, že celá akce je jen velkou marketingovou kampaní.
Pokud sledujete dění na poli mobilních aplikací pečlivěji, nemohla vám ujít kauza kolem možného zabanování TikToku na území Spojených států. Ačkoliv k rozhodnutí ještě nedošlo, tamější rada ministerstva vnitra posuzuje také společnosti Riot Games a Epic Games kvůli jejich navázání na čínský Tencent. Podle Bloombergu je prý nasnadě, že se bude vláda USA zabývat tím, jak Tencent ovlivňuje nakládání s osobními údaji a není vyloučeno, že se produkty zmiňovaných herních společností objeví na seznamech nežádoucích aplikací. Na druhou stranu by bylo přehnané mluvit o tom, že hry jako League of Legends nebo právě Fortnite dostanou na území Spojených států stopku a šlo by spíše o další kolo jednání a dokazování, zda je vše v souladu s nařízeními a zákony.
„Z důvodů, které nemají co dočinění s nařčeními Epicu vůči Applu, popularita Fortnitu uvadá. V porovnání s říjnem 2019 poklesla k letošnímu červenci o 70 procent. Celá žaloba (spolu s titulky v médiích) proto působí jako část marketingové kampaně, která má opět zažehnout zájem o Fortnite,“ uvádí Apple. Odpověď od šéfa Epic Games ale toto přesvědčení vyvrací a na základě vlastních dat uvádí, že skutečnost je opačná. „Opravdová čísla ohledně hráčů, kteří hrají Fortnite (a ne výsledky z Googlu) potvrzují, že Apple se ve svém tvrzení o úpadku zájmu mýlí. Během období, které si Apple pečlivě vybral pro své porovnání [v popularitě vyhledávání slova Fortnite na Googlu] narostla denní statistika hráčů Fortnitu o více než 39 procent,“ říká Tim Sweeney. Za připomínku pak stojí, že vyjádření Applu nebyla v souvislosti s tímto případem přesná ani v minulosti, když bylo uvedeno, že si Epic chce vynutit speciální dohodu o přímých platbách jen pro sebe. Tehdy Tim Sweeney díky zveřejněné mailové komunikaci dosvědčil, že alespoň na papíře hájil zájmy všech vývojářů distribuujících na App Storu.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.