Vývojáři ze studia Asobo vystoupili na letošním FlightSim Expo s nůší detailů o chystaném Microsoft Flight Simulatoru 2024. Pokud se vám už předchozí verze z roku 2020 zdála v mnoha ohledech dokonalá, vězte, že hranice lze neustále posouvat, a pokud se splní alespoň polovina z toho, o čem vývojáři během víkendu mluvili, hráči patrně nebudou vycházet z údivu. Generální ředitel studia Asobo Sebastian Wloch a šéf vývoje Flight Simulatoru Jörg Neumann mluvili například o kompletním zpracování Země ve 3D, interaktivní vegetaci, lidech na letištích nebo detailnějších letadel řízených umělou inteligencí. Odhalili ale také detaily ohledně ray tracingu, technického zpracování a potvrdili například, že jednou z mnoha nových funkcí budou i obchůzky letadel v rámci předletové kontroly.
Vystoupení vývojářů Flight Simulatoru trvalo přibližně hodinu a půl, a pokud se řadíte k fanouškům, neměli byste si prezentaci nechat ujít. Pokud nemáte tolik času, ale zajímá vás, čím se může pokročilý letecký simulátor lišit už od tak povedené předchozí verze, nabízíme vám zhuštěný soupis zajímavostí, které nás zaujaly a které mohou celý zážitek posunout ještě dál. Začít můžeme zpracováním země, nebo lépe řečeno Země, protože v tomto ohledu už sice předchozí Flight Simulator učinil obrovský pokrok, ale jak přiznal Neumann, týkalo se to převážně měst a vesnic. Zřejmě víte, že díky jejich věrnému zpracování i za použití umělé inteligence, která byla schopná z leteckých fotek měst „vytahovat“ trojrozměrné budovy, bylo možné uplatnit pravidla pro let za vidu (VFR), nad rámec toho, že hra opravdu skvěle vypadala. Tentokrát ale vývojáři dali sbohem zmiňovaným 2D plackám a zpracovávají vše na povrchu naší planety ve 3D.
To znamená nejen budovy ve městech, ale také například všechny lesy, trávu, kameny a další prvky v přírodě. Procedurální generování vychází ze satelitních dat a v kombinaci s ray tracingem a detailními textury má vytvořit realistickou scenérii s náležitou atmosférou podle denní doby či ročního období. Vývojáři okomentovali několik záběrů z posledního traileru a během rozpravy nad kvalitou zpracování terénu otevřeli také téma pokročilého fyzikálního systému látek. Protože ve hře budou zastoupeny horkovzdušné balóny, mohli fyziku aplikovat také například na brány určené pro letecké závody typu Red Bull Air Race. Pokud branou neproletíte přesně a zasáhnete ji křídlem, praskne jako ve skutečnosti, horní část se rozletí na kusy a oba pylony splasknou. A když už je ve hře právě tento fyzikální systém, potvrdili vývojáři, že se bude vztahovat například i na visačky u krytů nejrůznějších částí letadel, které je nutné sejmout během předletové prohlídky.
Tím se dostáváme ke zmíněným obchůzkám letadel, které budou ve Flight Simulatoru zastoupeny vůbec poprvé. Váže se k ním vlastní předletový checklist a možnost či nutnost kontrolovat vizuálně stav letadla před tím, než začnete s přípravou ke startu přímo v kabině. Kryty motorů, pitotových trubic a patrně i nejrůznější popruhy u menších letadel bude možné sejmout a dále skrze ovladatelnou postavu pilota kontrolovat další věci. Odsud pak už nebylo daleko k masovějšímu zpracování lidí na letištích, ať už se jedná o pracovníky a jejich techniku nebo cestující pohybující se po terminálu i v letadlech. Hra by měla být v tomto ohledu mnohem živější než tomu bylo v případě předchozího dílu, čemuž následně sekundují i další zajímavé systémy. Jak odhalil Neumann, hra přijde s inovovaným zpracováním mraků a už naznačeným osvětlením, což se netýká například jen mnoha realisticky vykreslených stínů v pilotní kabině, ale právě i světla které dopadá na oblaka, případně se od nich odráží.
Dále mluvili zástupci studia o mnoha partnerství, která uzavírají s výrobci letadel, letišť i scenérií, potvrdili, že ve hře bude zastoupen letoun Boeing 737 Max v nejdetailnějším zpracování, které kdy Flight Simulator údajně nabídl, a chybět nebude pokročilý systém pro pořizování záznamů nebo podrobný plánovač letů. Samozřejmě padla řeč o samotném létání, detailněji zpracované aerodynamice nebo větším počtu bodů na letadlech, které s okolními vlivy interagují, podrobnější povídání v tomto ohledu ale vývojáři plánují na pozdější dobu. Teď už jen zbývá počkat od 19. listopadu a věřit, že se bude hra s vysokým nastavením grafiky a všech popisovaných detailů hýbat na současných počítačích v rozumném frameratu. Ale s ohledem na to, že titul míří také na Xbox Series, dá se očekávat, že míra optimalizace a nastavení detailů bude dostatečně velká, aby si užil každý.