Společnost Electronic Arts už loni v říjnu připustila, že by uvažovala nad přejmenováním své série FIFA. Důvody, nad kterými se začalo následně diskutovat, zahrnovaly především částku, za kterou si vývojáři zajišťují licenci od Mezinárodní federace fotbalových asociací a také nemožnost naplno ji využít každý rok například i proto, že evropské, resp. světové šampionáty, se konají vždy ve 4letém cyklu. Informaci listu The New York Times navíc doplnila i spekulace, že by si FIFA měla říct na další čtyři roky o více než dvojnásobek stávající částky – 600 milionů dolarů – čímž by se zajištění názvu a přístupu ke zmiňovaným šampionátům přehoupnulo přes magickou hranici 1 miliardy dolarů. Čili pokud jste i vy byli vůči zachování tradice mírně skeptičtí, pravděpodobně vás nepřekvapí únik z interní komunikace společnosti Electronic Arst, kterou přináší insider Tom Henderson spolu s magazínem Video Games Chronicle a v rámci níž se právě tento problém řešil.
„It’s 4 letters on a box“
VGC EXCLUSIVE:https://t.co/oHUIB6mL4H
— Tom Henderson (@_Tom_Henderson_) February 23, 2022
Informace mají pocházet z komentářů, které poskytl zaměstnancům a investorům CEO Electronic Arts Andrew Wilson jako dodatek k veřejným vystoupením. V první řadě měl Wilson uvést, že licence FIFA je limitující, i co se herní náplně týče, a v podstatě nedovolovala rozšířit hru o nové herní módy nad rámec tradiční hry 11 v 11 a pravděpodobně i street variantě, která zažila v posledních dílech svůj návrat. „S federací jsme měli za posledních 30 let skvělý vztah. Vytvořili jsme milardové hodnoty […] a troufám si tvrdit – i když je to možná trochu neobjektivní – že značka FIFA má větší význam coby videohra nežli řídící orgán fotbalu,“ řekl údajně Wilson. Dodal, že to nemyslí nikterak arogantně a podtrhnul, že vývojáři tvrdě pracovali na tom, aby se pokusili přimět federaci pochopit, co herní série potřebuje pro svou budoucnost.
Podle VGC nezůstal první muž Electronic Arts jen u interních stížností a všechny obavy a požadavky prý rozebíral přímo s vedením federace.
„To, co od FIFA dostáváme v roce, kdy se nekoná mistrovství světa, jsou jen čtyři písmenka na přední straně krabice, a to ve světě, kde většina lidí už ani krabice nekupuje, protože si hru pořídí digitálně,“ vypálil pak Wilson bez ohledu na jím zmíněnou tradici trvající tři dekády. Připustil, že v době konání mistrovství světa či Evropy mohou licenci využít lépe, ale v širším kontextu světového fotbalu nejsou šampionáty tím nejdůležitějším. „Máme 300 dalších licencí, které nám poskytují obsah, s nímž se hráči zabývají mnohem víc,“ dodal CEO společnosti. Jeho slova by se za předpokladu věrohodné interpretace dala pochopit jako snaha najít důvody, proč už s federací v těsném svazku nepokračovat, zvlášť když už měl Wilson připravené poměrně konkrétní argumenty.
Jedním z nich má být například nemožnost zapojit více značek oblečení a fotbalového vybavení, protože FIFA má komerční partnerství uzavřené s firmou Adidas. Ze hry tak jsou všechny značky jako Nike a další, po kterých ale podle Wilsona hráči volají. Další věcí, ve které má být Electronic Arts limitováno současnou licencí, je například rozšířit celkový digitální ekosystém, ať už by to konkrétně znamenalo cokoliv, a nakonec si Wilson stěžuje také na pomalá jednání s federací a nutnost řešit všechny věci s opravdu velkým předstihem. Podle VGC však nezůstal první muž Electronic Arts jen u interních stížností a všechny obavy a požadavky prý rozebíral přímo s vedením federace. „Před pár týdny jsme měl rozhovor s prezidentem FIFA Giannim Infantinem, kde jsem mu řekl, že nechceme platit víc peněz, než kolik ta licence stojí,“ měl říct Wilson s dovětkem, že jako větší problém vnímá spíše nemožnost dodávat do hry zážitky, které fanoušci chtějí a chtějí je prý rychle.
Paradoxně můžeme generovat větší příjmy a budeme mít více fanoušků, říká Andrew Wilson.
Jaký tedy bude na tomto poli vývoj? Opět, pokud jsou informace Toma Hendersona a VGC správné, letošní díl by se měl jmenovat FIFA 23, a pak se vše rozhodne na jednání po mistrovství světa v Kataru. Sám Wilson prý pochyboval, že se podaří najít shodu, ale této varianty se neobává, spíše naopak. „Pokud se nám ji nepodaří najít, budeme schopni značku změnit a převzít kontrolu nad celým naším globálním fotbalovým ekosystémem. Paradoxně můžeme generovat větší příjmy a budeme mít více fanoušků,“ vysvětluje Wilson. Slavná fotbalová série by se totiž vyvázáním z licence mohla soustředit na spolupráci s větším množstvím partnerů a nepochybně by nepřišla o své postavení jen proto, že by nenesla název FIFA. Tradice je v tomto případě opravdu velmi silná a zdá se, že EA jsou připraveni pokračovat ryze po vlastní ose. Zajímavé by ovšem bylo, kdyby o licenci požádala některá z jiných herních společností – například 2K, která však zatím chystá jen fotbal s licencí Lego – a zkusila by převzít otěže. Že to ale není tak snadné a samozřejmé, dokazuje i eFootball od Konami, který poslední transformací neprošel příliš dobře a hráči kdysi slavnou sérii Winning Eleven/Pro Evolution Soccer dotlačili na okraj svého zájmu.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.