Vývojáři z Electronic Arts se po zveřejnění prvních souvislejších, leč stále ještě krátkých záběrů z letošního ročníku série FIFA pochlubili s detaily ohledně kariéry. A nutno uznat, že z obsáhlého blogu cítíme záměr oslovit trochu zklamané fanoušky konkurenčního fotbalu od Konami, kterým na startu přepracovaného eFootballu budou některé herní módy chybět. V podání letošního dílu slavné série od EA Sports totiž dostanou nečekanou míru volnosti, když budou moci kariéru začít s vlastnoručně vytvořeným klubem, hráči, dresy i upraveným stadionem. Podle vývojářů jde o režim, po kterém hráči dlouhou dobu volali a aktuální situace jeho uvedení jenom nahrává.
Odstartování kariéry s vlastním týmem nebude nijak složité. Jak popisuje game designér Alex Constantinescu, série editačních obrazovek provede hráče vcelku přímočarým procesem, během kterého vybere název klubu, jeho přezdívku, kterou budou komentátoři používat během zápasů a následně zvolí ligovou soutěž spolu s týmem, který v něm jeho vlastní tým nahradí. Důvod, proč je nutné v dané soutěži tým nahradit, vychází pochopitelně z nastavených ligových a pohárových formátů, což je ale úlitba, kterou je nepochybně možné akceptovat. Tímto způsobem vystrnaděný klub navíc ve hře zůstane, jen se přesune do záložky Zbytek světa a bude moci pravděpodobně na základě dalšího z klíčů vstoupit alespoň do pohárů. Vytvořený klub pak bude pochopitelně potřebovat stadion, kde je možné vybírat z předem připravených šablon a editovat některé části, jako je trávník nebo barva ochozů a brankových sítí. A v neposlední řadě je nezbytné vytvořit logo nového klubu a dres, což je atribut, který bude možné editovat na konci každé sezóny.
Poslední velkou částí je vygenerování fotbalistů, kteří budou za nový klub hrát, což má být poměrně složitý proces navázaný na systém postupného růstu atributů jednotlivých fotbalistů. Hráči ale nebudou muset řešit žádné algoritmy a pouze vybírat národnost nových fotbalistů, jejich průměrný rating a určitou filosofii za tím, jak byl tým před tím, než jeho otěže převzali hráči vybudován. Tedy zda jde o tým perspektivních mladíků, nebo naopak stárnoucích veteránů, kteří své zápasy hrají profesorsky a přesto jsou schopní vyhrávat. Možností bude pochopitelně víc, z dostupných obrázků se ale nezdá, že by měli hráči při tvorbě hráčů strávit příliš dlouho. Líbí se nám nicméně vstup určité vrstvy autenticity, a to prostřednictvím reálného promítnutí statistik o národnosti hráčů – vývojáři to vysvětlují na Premier League, ve které je 7 procent Francouzů, a pokud budete sami tvořit tým do anglické ligy, 7 procent z vašich hráčů pravděpodobně může být francouzského původu. Tou úplně poslední částí, kterou budete muset projít, je obrazovka s očekáváním vedení, která determinuje vaše cíle pro nadcházející sezónu nebo rozpočet pro nákup nových hráčů.
Druhá, obsáhlejší část blogu, se věnuje kariéře jednoho hráče a podrobněji rozepisuje nové či pozměněné možnosti. Jednou z novinek je možnost vstoupit do zápasu coby střídající hráč, což lépe odráží realitu při zapracovávání nadějných mladíků. Podobně byl mechanismus zpracován v příběhovém režimu Cesta o několik ročníků nazpět a pochopitelně přichází s možností začít skutečně hrát až od momentu, kdy se vašeho hráče rozhodne trenér poslat do hry. Při momentech na trávníku pak bude nezbytně nutné plnit úkoly, které mu budou předloženy trenérem, a jedině po jejich splnění a uspokojivých výsledcích se ze střídajícího hráče může stát stabilně nastupující opora. Existuje ale samozřejmě i druhý scénář, kdy se vám úkoly splnit nepodaří, a v takovém případě hrozí výměna do jiného klubu nebo odsun z člena základní jedenáctky zpět na lavičku. Co se týče zmiňovaných úkolů konkrétně, soustředit se budete muset už poměrně tradičně na vlastní pohyb po hřišti, vytváření gólových příležitostí, případně střílení branek a v neposlední řadě i na týmové atributy, jako je například procentuální vyjádření držení míče. Jednotlivé úkoly si budete moci ještě trochu pozměnit, například ještě zvýšit očekávání, s čímž následně přijde i větší množství zkušeností a dalších veličin potřebných pro růst schopností.
Na tomto místě se z FIFY stává v podstatě sportovní RPG, protože budete skutečně získávat XP a za ně body schopností, které následně rozdělíte v tradičně pojatém stromu jednotlivých atributů. Jsou rozděleny do šesti kategorií a jedné speciálně pro brankáře, takže si sami můžete volit, co přesně posilovat a v čem činit vašeho hráče ještě lepším. Důraz na fyzičku a bránění u obránce? Rychlé přihrávky a přesné zakončení u útočníka? Nebo čtení hry a mrštnost u brankářů? Volby by měly zůstat podle lidí z EA v rukách hráčů, což je vcelku přitažlivá představa a, hádáme, i motivace, proč kariéru jednoho hráče hrát. Nad rámec skillů navíc do hry promluví také perky, odemykající se po dosažení konkrétní úrovně a vytvářející pocit, že daný hráč roste kýženým směrem a stává se z něj hvězda. Pozor si ale bude muset dávat na to, jak se chová v kabině, což je další vylepšená část kariéry jednoho hráče, přinášející i komické situace. Vývojáři jako příklad uvádí prohraný důležitý zápas, ve kterém ale váš hráč obdrží ocenění za nejlepší individuální výkon. V krátkém filmečku se prý bude hráč snažit schovat svou trofej před hráči, kteří jsou naštvaní z prohry a rozhodně nemají náladu na jakékoliv oslavy.
O ty ale jako hráč-člověk určitě nepřijdete, protože i v tomto směru se vývojáři rozhodli letošní FIFU inovovat. Po dosažení konkrétních milníků budou komentátoři tento úspěch reflektovat před zápasy v předem připravených filmečcích, bohužel se ale týkají jen next-gen verze na Xboxu Series, PS5 a Stadii. Všichni ostatní si budou moci o úspěchu přečíst v novinách, což zrovna atraktivně nepůsobí, přiznejme si. Jde ale o problém, který jsme už několikrát popisovali a něco, co nepochybně rozdělí komunitu hráčů. Nemluvě o tom, že na Switch dorazí ještě archaičtější verze za plnou cenu, což je v porovnání s novinkami pro next-gen edice hodně studená sprcha.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.