branding
EA Sports FC 25, EA Sports, FC 25 nabídne nový režim, ray tracing a úmyslné fauly

FC 25 nabídne nový režim, ray tracing a úmyslné fauly

Přímo od EA jsme zjistili vše podstatné. Přijde nová kariéra, taktiky i režim simulace

Zdroj: EA
17. 7. 2024
Název: EA Sports FC 25 Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , , Žánr: , Datum vydání: 27. 9. 2024

Stejně jako loni, také letos jsme dostali možnost být u představení nového ročníku EA Sports FC. Zatímco před rokem se vývojáři z Electronic Arts soustředili zejména na změnu celé značky a vstup do zbrusu nové kapitoly, v druhém roce existence série EA FC se už konečně naplno věnovali změnám a četným vylepšením. Novinářská prezentace sestávala ze čtyř opravdu výživných bloků, v rámci nichž jednotliví producenti a vedoucí dílčích sekcí hry prozradili vše podstatné. Dozvěděli jsme se tak například o konci režimu Volta, který nahradí promyšlenější mód Rush. Můžeme také potvrdit, že do letošního ročníku EA FC promluví ray tracing nebo že na konzolích dostanete na výběr dva grafické módy. Hodně se ale pracovalo také na hratelnosti, do které promlouvá přepracovaný systém taktik a vedení celého týmu, nechybí ještě přesnější animace, nové oslavy, kličky, volitelný mód simulace, který představí pomalejší, taktičtější hru a chybět nebudou ani novinky v režimu kariéry. To vše už 27. září, případně 20. září pro ty, kdo si hru předobjednají, případně si ji budou chtít zahrát skrze předplatné EA Play, resp. EA Play Pro.

Volta jde z hřiště, připraví se Rush

První věcí, kterou zástupci EA Vancouver prezentaci začali, bylo odhalení zbrusu nového režimu Rush. Ačkoliv by se mohlo zdát, že jde o náhradu za mód Volta, který z nabídky EA FC 25 vypadnul. Zdání ovšem klame, protože Rush funguje napříč již existujícími herními módy a nabídne tradičnější, byť zmenšenou variaci na velký fotbal. V první řadě je nutné uvést, že jde o režim 5v5, přesněji ale 4v4, protože brankáře ovládá umělá inteligence. Hraje se na hřišti, které je pochopitelně zmenšené oproti klasickému hřišti pro fotbal 11v11, ale je mnohem větší než arény Volty. Jak vývojáři konkrétně uvedli, budete mít dostatek prostoru, abyste mohli někomu utéct a vytvořit si prostor k zakončení. Smyslem existence módu Rush je pak zájem EA prohloubit sociální prvek hry, ale současně celý režim smysluplně použít třeba v kariéře nebo módu Ultimate Team pro trénování hráčů, resp. získávání dalších odměn.

Specialitou módu Rush je nový stadion, kde se budou hrát jednotlivé zápasy – jde o Nike Air Zoom Arenu, jejíž střecha kopíruje křivky slavné „fajfky“ v logu zmíněného výrobce oblečení, bot a doplňků. Důležité také je, že do hry vstupujete bez přesně definované role a je jen na vlastní komunikaci mezi hráči, kde kdo bude operovat. Pokud se rozhodnete využít pravidla Rush například v módu výkopu, většina věcí funguje jako v klasickém zápasu, s výjimkou menšího hřiště, začátku pomocí „honby“ za míčem jako v Rocket League, modrých karet (!) nebo posuzování offsidů jen v útočné, resp. obranné třetině. Jiné to ale bude třeba v režimu kariéry, kde budete moci prostřednictvím Rush odehrávat každé dva měsíce mládežnické turnaje a posilovat potenciál mladíků, kteří by mohli jednou promluvit do dění v hlavním týmu. Rush ale bude dostupný také v Ultimate Teamu s tím, že do něj každý hráč vstoupí s jedním ze svých svěřenců ze svého fantasy týmu. Na rozdíl od klasického výkopu nebo kariéry pak v rámci Ultimate Teamu budou na Rush navázány jiné odměny nebo zisk speciální měny, za které bude možné tyto odměny pořizovat. Tím, že se vývojáři nesnažili vymyslet novou fotbalovou hru, ale uplatnili většinu z věcí, které dlouhé roky pečlivě cizelovali pro standardní zápasy, se rázem Rush jeví jako vhodný doplněk, jak trochu naředit opakující se hratelnost v dílčích módech a přidat odlehčený a kratší zážitek z trochu jiných zápasů.

Inteligenční kvocient

Další velkou novinkou, alespoň podle zástupců Electronic Arts, je sada prvků souhrnně pojmenovaná jako FC IQ. Stejně jako Rush se promítá v podstatě do všech módů a představit si pod tím můžete celkovou modernizaci taktik, rozestavení a na ně navázané plnění rolí, včetně specifických atributů z palety Player Roles, a nechybí ani autentičtější reakce fanoušků na dění na hřišti. To je s FC IQ spojeno právě skrze vyhodnocování toho, zda hráči na svých pozicích podle diváků dělají, co mají, za což sklidí potlesk, ale v opačném případě také výrazy určité nevole. To je ale pouze doprovodný jev, podstatné je právě nastavení taktických pokynů, které má být nově ještě přesnější a snadněji modifikovatelné. Hra nabídne určité šablony či rychlá nastavení, které pak lze na jednotlivých úrovních měnit a pečlivěji volit. Hráč také dostane zpětnou vazbu v sumáři toho, jak daná taktika ovlivňuje hráče, případně jak jsou schopní ji plnit, a to při hře s míčem i bez něj.

Aby bylo přepínání taktik ještě pružnější, k dispozici bude pětice slotů, do kterých můžete uložit klidně i zcela odlišná rozestavení a taktické pokyny pro stále stejných 11 hráčů na hřišti. A co víc, pomocí jednoduchého kódu budete moci svou taktiku sdílet s ostatními hráči, budou-li ji chtít využít. Velkou část prezentace pak věnovali vývojáři z EA již zmíněnému systému Player Roles, který rozvíjí schopnosti hráče a profiluje je konkrétním směrem. FC 25 přijde s více než padesátkou nových rolí, které se aplikují na skutečné hráče nebo sehrají svůj podíl v kariéře vámi vytvořeného fotbalisty. Díky práci umělé inteligence bude umět hra také vyhodnocovat, jaké role se pro jednotlivé hráče hodí, a to na základě jeho schopností, fyzických predispozicí nebo jeho výkonů v posledních zápasech.

Poznej svého hráče

Evolucí projdou také herní styly – Play Styles – které rovněž ovlivňují, jak se s jakým hráčem či hráčkou hraje, a rovnou si podávají ruku se systémem volumetrických animací Hypermotion. Stejně jako loni, také v souvislosti s FC 25 se můžete těšit na ještě přesnější převádění animací ze záznamů skutečných zápasů do hry, díky čemuž by měla být hra pestrá a připomínat některé slavné momenty, které bylo možné vidět naživo nebo v televizi. Tímto způsobem bylo ošetřeno asi 1800 hráčů a 800 hráček s tím, že nedošlo jen ke zkopírování dat z loňského ročníku, ale k vyčištění animací a jejich dalšímu zpřesnění. Jak to bude působit v celku, zatím nemohu říct, ale jestli se každý rok dočkáme drobných vylepšení i v tomto ohledu, rozpoznatelný pohyb hráčů by už do budoucna nemusel být takový problém, jako tomu bylo ještě před lety.

V kariéře se z vás může stát trenér ženského týmu, ze kterého můžete odejít do mužského fotbalu nebo naopak.

Co se mi líbí ale možná ještě víc, je nový přístup ke zpracování obličejů. Pokud hrajete fotbal od EA pravidelně, už jste si zřejmě zvyknuli na to, že tváře fotbalových hvězd vypadají čím dál tím lépe. O to tragičtěji ale působily obličeje těch hráčů, kteří nebyli do hry naskenování, což se lidé z EA Vancouver rozhodli změnit, a opět za použití umělé inteligence. Systém pojmenovali EA Cranium a spočívá ve vytváření autentických obličejů prostřednictvím fotografií. Výsledek tedy nebude tak přesný, jako kdyby někdo obličej fotbalisty nafotil desítkami fotoaparátů a následně ze snímků sestavil model obličeje, ale i tak má k realistické podobě hráčů a hráček mnohem blíž než kdykoliv předtím. Uvidíme tedy, jestli se to nějakým způsobem dotkne hráčů z českých týmů nebo reprezentace, ale mít možnost hrát s fotbalisty, kteří vypadají jako jejich reálné předobrazy, by bylo určitě splněním jednoho z mnoha snů.

Novinky v kariéře

A dalším by mohly být změny v režimu kariéry – ať už hráčské nebo manažerské – který zůstával zřejmě i kvůli Ultimate Teamu roky přehlížen. Vývojáři se nicméně dušují, že vyslechli volání těch, kdo si rádi zahrají za svůj oblíbený skutečný tým nebo hráče a připravili například zcela nové uživatelské rozhraní. Má být přehlednější, nabídnout například funkci seznamu úkolů, které se budou postupně odškrtávat, abyste byli neustále v obraze a ke slovu přijde i nově zpracovaný přísun zpráv ze sociálních sítí. S vidinou posílení autenticity oslovili vývojáři novináře a sportovní glosátory, s nimiž se snaží navázat partnerství a vygenerované tweety ve feedu oštemplovat jejich jmény. Není to ale jen menu, které se změnilo, vývojáři například přepracovali systém skautů, kterým můžete zadávat konkrétnější pokyny a vysílat je až do 160 zemí či regionů světa. Zároveň také došlo na prohloubení práce s mládežnickými akademiemi, realističtější ztvárnění mladých hráčů a jejich výše uvedené zapojení do turnajů v módu Rush, které posílí jejich schopnosti. Zajímavě zní také provázání s ženským fotbalem, kdy se z vás může stát trenér některého z předních klubů a během kariéry třeba odejít do mužského fotbalu a naopak. Slibně pak působí i tzv. snapshoty, tedy v rámci sezón různě stanovené vstupní body do režimu kariéry, které přichází s vlastní výzvou. Když se například ujmete hvězdného týmu, který se ale ve skutečnosti trápí, vznikne v FC 25 scénář s cílem ve zbývajících zápasech sezóny dokráčet třeba až na vytoužený vrchol.

Zdroj: Electronic Arts

Vstupní podmínky ale znamenají i volnost v nastavení, jak má kariéra vypadat i ve smyslu transferů, skautingu, tréninkových plánů, úrovně obtížnosti, očekávání vedení či délky zápasů. A pak ke slovu přijde rozhodnutí, zda si chcete zahrát v klasickém formátu, nebo sáhnete po simulaci. Tak nazývají vývojáři nastavení, které představí pomalejší hru, která více podléhá taktice. Zároveň do ní promlouvají nepřesnosti, například v přepracovaných přihrávkách, které už nemíří po bezchybné přímce na nohu spoluhráče, a nechybí efekty počasí nebo posun denní doby. Vývojáři uvedli, že do hry vstoupí například efekt větru, nebo že hráči či hráčky na kluzkém povrchu neudrží častěji rovnováhu a sklouznou se či dokonce spadnou na zem. Budete jim moci navíc i přímo „pomoci“ úmyslnými fauly v podobě zatahání za dres nebo jen povalení k zemi, za které automaticky obdržíte žlutou kartu a po větším množství podobných excesů vás rozhodčí samozřejmě pošle z trávníku Velmi pěkně pak působí i pohyb slunce a postupný přechod až do tmy během zápasů hraných například na podzim či v zimě. Poslední věcí, která mi přišla zajímavá, je zapojení ikonických hráčů do hráčské kariéry, čímž sice vznikne odbočka od skutečného fotbalu, ale budete mít jedinečnou příležitost zjistit, jak by si vedli někteří slavní hráči z minulosti v konkurenci současných hvězd. Na den vydání počítá EA se skupinou, kterou tvoří Andrea Pirlo, Ruud van Nistelrooy, Kelly Smith a Thierry Henry. Pokud si navíc FC 25 předobjednáte, jako bonus dostanete Ronalda (toho skutečného!), do hry budete moci vstoupit také jako Zinedine Zidane a chybět nebude ani slavný David Beckham.

Ultimate Team, Clubs a vše ostatní

V podobném duchu vyjmenovávání změn a novinek, bych mohl pokračovat i u režimů Ultimate Team a Clubs. V prvním případě nepřichází žádná revoluce a spíše se zdá, že EA FC 25 nabídne jen vychytání několika mušek. Jde například o snazší správu duplicitních karet, se kterými nejde obchodovat. O zapojení režimu Rush jsem už psal výše, pochopili jste určitě také, že se Ultimate Teamu bude týkat sada FC IQ, a tak nezbývá než připomenout poslední, ale docela podstatnou změnu. V zápasech Rivals se bude počítat i remíza – standardně za jeden bod – protože si hráči stěžovali na zbytečné zpomalení postupu a vývojáři se rozhodli zareagovat. A co se týče režimu Clubs, patrně největší změnou je nová sociální centrála s širokou možností kosmetických úprav, opět zapojení režimu Rush a přepracovaný systém postupu do vyšších divizí, resp. sestupu do nižších.

Zdroj: Electronic Arts

Na úplný konec jsem si nechal ještě několik informací týkajících se technické části, zejména pak volby grafických režimů na konzolích. V obou módech – grafika a rozlišení – poběží hra v 60 fps, změní se ale pochopitelně rozlišení a množství grafických detailů. Jak vývojáři uvedli, základní volbou bude režim grafiky, který nabídne upscale obrazu až na úroveň 4K, simulaci látky dresů i trenek, dynamické stíny, trojrozměrné plně vykreslené kaluže a hlavně ray tracing. Druhý mód pak poběží v nativním rozlišení 4K, ale ubere na simulaci látky – simulovat se budou jen trenky a dynamické stíny budou k dispozici jen ve dne. Až samotné hraní ale odhalí, nakolik jsou rozdíly patrné a jaké z nastavení ve finále bude vypadat lépe. Do určité míry by o tom měly rozhodnout i záběry sledující dění mimo hřiště, tedy nejen na diváky, ale také na rozcvičující se hráče nebo trenéry reagující na vývoj zápasu. Tady EA opět přidává několik nových animací a hlavně vrací do hry kompletní nástupová intra s příchody hráčů na hřiště, potenciálně hymnami, přivítáním týmů i losem u rozhodčího. Spuštění kompletního intra bude volitelné v úvodní animaci, kterou začínaly už zápasy v FC 24!

Nahlásit chybu v článku

5

Napsat komentář

Další články
Nahoru