Letošní ročník udílení cen The Game Awards přinesl i jedno drobné překvapení v podobě oznámení nového dílu série Far Cry s podtitulem New Dawn. Nejedná se však o plnohodnotné pokračování, ale o spin-off, který svým charakterem připomíná potrefenou akci Blood Dragon, jež před lety doprovázela třetí díl série. Oproti ní ale Far Cry New Dawn přináší novinku v podobě přímé návaznosti na předchozí, tedy pátý díl série, což se děje v případě série Far Cry vůbec poprvé. Znamená to samozřejmě návrat známých lokací, některých postav i povědomých mechanismů, přeci jen ale nepůjde o pouhé rozšíření toho, co jsme si už mohli v pátém díle vyzkoušet. Příběh New Dawn totiž navazuje na jadernou katastrofu, jež postihla Spojené státy na konci Far Cry 5, a vzhledem k tomu, že se odehrává dlouhých sedmnáct let po předchozích událostech, stihla se během toho odehrát ještě celá řada dalších věcí.
Nejprve přišla nukleární zima, poté dorazily divoké větry a následovalo dlouhé období dešťů. Tím tvůrci obhajují pestrobarevnou krajinu, ve které všechno vesele kvete a kde se daří i divoké zvěři, což nebývá pro post-apokalyptické hry úplně typické. Kromě rozkvetlých luk ale nechybí také písečné duny a další speciality zásadně proměňující ráz krajiny, ve které byste na mnoha místech hledali původní Hope County jen těžko. Hra kvůli některým těmto prvkům vypadá přitažená za vlasy a může připomínat třeba svět Rage 2, vývojáři ale slibují, že oněch sedmnáct let promysleli do nejmenšího detailu, aby hra působila uvěřitelně a nemuseli k tomu využívat všechna tradiční post-apo klišé. Do takto oživené a současnými reáliemi nijak nesvázané krajiny se hráči vrhnou v roli zcela nového hrdiny, jak už ale bylo řečeno, New Dawn vrátí do hry i některé z již známých postav. Jejich výčet ještě k dispozici nemáme, vývojáři ale naznačili návrat těch nejoblíbenějších vyjma Boomera. Téměř dvě dekády a atomová válka navrch je na jednoho psa přeci jen příliš velké sousto, což ale neznamená, že by ho neměl kdo zastoupit. Novým miláčkem by se měl stát Timber, který vám bude ochotně nosit náboje, skákat na nepřátele a zahánět větší zvířata. A pokud byste neměli rádi psy, snad vás potěší přítomnost Horácia – divokého prasete, kterého se všichni bojí a neustojí jeho tankovací útoky.
Jak už je u této série dobrým zvykem, ani tentokrát nebudou hráči na hordy nepřátel sami. Oblíbeného psa Boomera nahradí další psisko jménem Timber a vedle toho se lze těšit také na divoké prase jménem Horácio. Je samozřejmě hodně veliké, šíří mezi nepřáteli hrůzu a dokáže je efektivně srážet k zemi.
Přečkat všechny nepříjemné následky nukleární války pak nebylo složité pouze pro čtyřnohého kamaráda, ale i pro obyčejné obyvatele, kteří se po celou dobu snaží za každou cenu přežít. Stáhli se do úvodní lokace pátého dílu – Prosperity – kde budou mít svou základnu i hráči a poslouží jim coby klasický hub. Budou si zde moci promluvit s ostatními postavami, vylepšit prvky výbavy a plnit další aktivity, rozšiřující zážitek nad rámec velkých misí. Zajímavé také je, že vývojáři počítají s postupný budováním a vylepšování Prosperity, což je další z řady nových prvků. Nespoléhejte ale na to, že se s příchodem New Dawn stane z téhle akční série simulátor budování základny – boj zůstává základní esencí a hráči už dostali možnost seznámit se s nepřátelskou frakcí. Ve hře narazíte na gang Highwaymenů v momentě, kdy budete cestovat vlakem dále na západ s posláním vybudovat novou civilizaci. Vlak totiž bude přepaden a všechny vzletné sny tvrdě narazí na zaťatou pěsti gangsterů, kteří ze všeho nejvíce připomínají motorizované bandity ze světa Šíleného Maxe. Tahle banda má zálusk na všechny cenné suroviny ve Spojených státech a jako náhodou se dvojice jejích vůdců – sestry Mickey a Lou – nachází v Hope County. Představeny byly už v prvním videu a je jasné, že Ubisoft hodlá i nadále pokračovat směrem k charismatickým záporákům, na které budeme dlouho vzpomínat. A platí to i o Josephu Seedovi, který apokalypsu předpověděl a podle náznaků začíná být zřejmé, že úděsných 17 let přežil a v New Dawn na něj znovu narazíme. Jen momentálně nemůžeme sloužit žádnými detaily, které si vývojáři úzkostlivě hájí.
Z dalších věcí, které už znám jsou, můžeme vypíchnout takzvané expedice – má jít o oddělené mise, které se odehrávají na rozsáhlých ale uzavřených mapách mimo domovskou Hope County v Montaně. Tyto mise představují sérii výzev, kde mají vývojáři ještě o něco méně svázané ruce a v rámci kterých hráči navštíví řadu ikonických míst rozesetých po celých Spojených státech. Ovšem s tím rozdílem, že pár let před tím se i ona musela vypořádat s následky dopadu atomových bomb. Konkrétně se mluví o bažinách v Louisianě, Grand kaňonu a Arizoně jako takové nebo o dalších lokacích na západním pobřeží s tím, že se do jednotlivých států budeme vracet opakovaně a plnit v nich další úkoly. Nemusíte mít navíc strach, že by toho bylo na jednoho hrdinu až příliš – vývojáři i nadále počítají s kooperací, ať už s živým parťákem, nebo s některou z počítačem ovládaných postav. Ty budou postupně s příběhem zpřístupňovány a spolehnout se můžete i na zlepšování jejich schopností. Jako příklad může posloužit třeba Nana, starší obyvatelka Hope County, která je ale současně nejpřesnější střelkyní široko daleko. Svou mocnou odstřelovací puškou vám bude vhod třeba během tichých misí, samozřejmě až v momentě, kdy se postupným hraním dostane k tlumiči.
Co se týče vlastního boje, New Dawn nově orazítkuje konkrétní nepřátele jejich aktuální úrovní podobně, jako tomu je třeba v Assassin’s Creed. Vývojáři se tím pravděpodobně chtějí vymanit z určité šablony a nabídnout hráčům trochu taktičtější zážitek, v rámci kterého nebudou muset rozlišovat jen mezi třídami protivníků. Pojí se s tím i nový koncept dobývání nepřátelských základen, který sice ve hře nadále přetrvává pro potěchu všech, kdo si rádi z Far Cry dělají akční sandbox – ale přináší například možnost mezi získanými základnami rychle cestovat. Zajímavá je i informace, že pokud základnu neudržíte – tedy dostatečně neopevníte a nevybavíte adekvátním počtem obránců – mohou si ji Highwaymeni vybojovat zpět a opět těžit z místních zdrojů. Nic vám pak samozřejmě nezabrání v tom, abyste se znovu pokusili o útok na konkrétní základnu, podle dosavadních informací ale bude druhý útok mnohem náročnější a obecně těžší. Tím se samozřejmě dostáváme ke zbraním, z nichž ze všech dostupných materiálů nejvíce vyčnívá metač pilových kotoučů. Podtrhuje totiž filosofii Ubisoftu, že se New Dawn odehrává ve světě, kde už nic není masově vyráběno a každý si musí pomoct sám.
Nemusíte mít strach, že by toho bylo na jednoho hrdinu příliš – vývojáři i nadále počítají s kooperací.
Jak vidno, informací je k dispozici opravdu hodně a dávají určitou naději, že se vývojáři tentokrát neuchýlili k rychlému a ne zrovna promyšlenému spin-offu, jako tomu bylo v případě Far Cry Primal. Ačkoliv New Dawn bude sdílet celou řadu stejných prvků a postupů, máme radost z nových lokací, zbraní, parťáků i ze změn, týkajících se nepřátel a boje samotného. A nakonec i snížená cenovka – 45 eur – je příslibem, že ne vždycky to musí být jen o hamižné snaze vytřískat z lidí co nejvíc peněz za hru bez špetky invence.