Fanouškům soulslike titulů patrně neunikla hra Enotria: The Last Song od italského studia Jyamma Games. Enotria se pravidelně prezentovala na herních prezentacích včetně Summer Game Fest a Opening Night Live a v tuto chvíli míří po předchozích odkladech konečně ke svému vydání. Právě kvůli tomu se ale o hře nyní dozvěděli i hráči, kterým existence této hry doteď unikala, jelikož se stala předmětem dalších diskuzí týkajících se nedávných témat, konkrétně vydávání her na Xbox Series S a exkluzivitách pro PlayStation 5. Enotria: The Last Song vyjde na PC a PlayStation 5 už 19. září, jak ovšem vývojáři oznámili, verze pro Xbox Series byla odložena na neurčito. Důvodem ovšem není nedostatečný výkon slabší konzole od Xboxu, ale ani exkluzivita, jak muselo být upřesněno.
We believe that Xbox is blessed with a huge gaming community and we would love to release Enotria on your platform as fast as possible, as we spent a lot of money and resources to make it happen, but this task is nearly impossible with Microsoft taking months to reply to us when…
— Enotria: The Last Song (@enotriagame) September 2, 2024
„V tuto chvíli jsme bohužel nuceni oznámit odložení verze pro Xbox na neurčito. Uvědomujeme si, že je tato zpráva pro komunitu Xboxu zklamáním. Bohužel jsme navzdory naší maximální snaze a tvrdé práci našeho obětavého týmu narazili na problémy, které vydání na Xboxu pozdržely. Chceme zdůraznit, že jsme toto rozhodnutí nebrali na lehkou váhu,“ vysvětlovali vývojáři v prohlášení. „Omlouváme se za případné zklamání a upřímně děkujeme za pochopení a trpělivost. Pro nás jako nezávislé studio, jež hru vydává samo, znamená vaše podpora vše a jsme odhodláni přinést Enotrii co největšímu počtu hráčů.“ Velice rychle se však od hráčů začaly objevovat již zmíněné spekulace, přičemž odkazovali především na aktuální „spor“ ohledně (ne)exkluzivity Black Myth: Wukong pro PS5 a technických problémech s verzí pro Xbox Series. Studio tak reagovalo například na jednu výzvu hlásající, že „Sony musí být zastavena“, i řadu dalších komentářů a vysvětlilo, že nejsou placeni Sony a že nemají žádnou exkluzivní dohodu ohledně vydání na PlayStation. Opakovaně pak též zdůraznili, že je jejich cílem hru na Xbox vydat, zde ovšem narazili na problém s komunikací.
Enotria: The Last Song je prosluněné soulslike RPG inspirované italským folklórem. V roli nepoddaného hrdiny zvaného Maskless One se hráči vydají na záchranu světa, který zachvátilo canovaccio (v obrysech předepsaný děj pro hru v rámci divadelního žánru commedie dell'arte) a svou zvrácenou hrou vše udržuje v nepřirozené strnulosti. Maskless One doslova nemá masku, nemá v této hře ani předepsanou roli a je schopen se postavit jejím autorům, využít sílu adore a osvobodit svět. Ještě předtím ho však čeká bohatý průzkum, pátrání po tajemstvích Enotrie, řešení hádanek a samozřejmě boj s mnoha bossy, jejichž role se může po jejich porážce ujmout díky uzmutí jejich masky, která hrdinovi propůjčí slabé i silné stránky, které nese. To každému hráči nabízí možnost vlastního přístupu k hratelnosti a hledání herního stylu, které je možné rychle měnit. K dispozici bude též 45 kouzel, osm různých tříd a více než 120 zbraní a modifikátory.
„Věříme, že Xbox je obdařen obrovskou hráčskou komunitou, a rádi bychom Enotrii vydali na vaší platformě co nejrychleji, protože jsme vynaložili spoustu peněz a prostředků, aby se tak stalo, ovšem tento úkol je téměř nemožný, jelikož Microsoftu trvá měsíce, než nám odpoví, když máme hru připravenou,“ vysvětlili vývojáři ve vlastním příspěvku na Twitteru a poprosili uživatele o pomoc, aby dali Xboxu vědět. Jedinou zásluhou Sony pak bylo čistě to, že s vývojáři spolupracovala na připravení vydání na PlayStationu, zatímco Xbox se k reakci nemá, přičemž šéf studia Giacomo „Jacky“ Greco na discordovém serveru hry přímo mluvil o ignoranci ze strany Microsoftu. V rozhovoru s magazínem Insider Gaming pak navíc potvrdil, že nemají problém s výkonem hry na Xbox Series S, jak se někteří domnívali, jelikož hra zde podle něj běží díky úpravám grafiky bezproblémově. Problémem je pak nemožnost vytvoření stránky v obchodě Microsoftu, což trvá už několik měsíců, a dokonce měli zaměstnanci Xboxu uznat, že jde o komplikaci na jejich straně. K řešení ovšem doteď nedošlo a studio Jyamma Games je stále bez odpovědí, proto jim nezbylo nic jiného než odklad, a nyní vyhlížejí kýženou reakci.