Pokud jste sledovali náš středeční souhrn novinek, jistě vám neunikla zpráva, že s koncem třetího čtvrtletí finančního roku proběhl v Electronic Arts tradiční konferenční hovor s investory. Na těchto jednáních se rozebírají finanční výsledky, dopady dobrých i špatných rozhodnutí a samozřejmě budoucnost, ať už se týká následujícího čtvrtletí, nebo celého nadcházejícího roku. A nemusíte se zrovna považovat za herní experty, abyste vytušili, že tentokrát má vedení EA co vysvětlovat. Odhlédneme-li od neúspěchu Command & Conquer: Rivals na poli mobilního hraní, nejpalčivější otázky se točily kolem Battlefieldu V a už jen z přepisu celého jednání je cítit rozpačitost a nervozita. Nabýváme také dojmu, že nečekané spuštění Apex: Legends nebylo pouze výsledkem dobrodiní a skvělé přípravy Respawnu – vzhledem k tomu, jak o nové battle royale hře lidé z EA před investory mluví, to vypadá na zájem, mít něco, s čím se může vydavatel pochlubit.
Pojďme ale nejdříve k tomu, co v kancelářích EA zaznělo v souvislosti s Battlefieldem V, který navzdory očekávání vyšel až se zpožděním 9. listopadu loňského roku. Právě to byla věc, na kterou šéf EA Andrew Wilson poukázal hned zkraje své úvodní rozpravy a naznačil, že posun blíže k vánočním svátkům situaci přinejmenším znepříjemnil. „V srpnu jsme rozhodli, že potřebujeme více času na závěrečné úpravy hlavních složek hratelnosti, takže jsme posunuli datum vydání na listopad. Bohužel, odklad vydání přesunul hru hlouběji do konkurenčního období Vánoc, kde obvykle hrají velkou roli nejrůznější slevy a akce. Zároveň s tím jsme také dali přednost některým prvkům před jinými – například singleplayer před battle royale režimem – což ale nakonec vedlo ke ztrátě setrvačnosti [v získávání zájmu] a tím pádem i k nenaplnění prodejních předpokladů,“ řekl Wilson.
V souvislosti s herními zprávami každé tři měsíce zmiňujeme tzv. fiskální rok, což je každou společností jinak nastavené účetní období, které může i nemusí kopírovat kalendářní rok. Fiskální rok herních firem je ale zpravidla o jedno čtvrtletí směrem vpřed posunut v porovnání s rokem, podle kterého se řídí obyčejní lidé, ať už kvůli historickému odkazu (pocházejícího z 18. století ve Velké Británii), nebo jen z praktických důvodů, kdy vzniká dostatek času na plánování nového roku, investic a budoucnosti obecně až po hektickém vánočním období.
Jen pro kontext dodáváme, že Battlefield V měl ke konci loňského kalendářního roku na svém kontě 7,3 milionů prodaných kopií, což ale vnímá společnost velikosti Electronic Arts jako problém. Wilsonem zmiňované předpoklady totiž hovořily o 8,5 milionech a více než milionový propad je finančně znát. Přesto se ale snažil Wilson hájit sílu značky a hovořil rovněž o příslibu, který v očích vývojářů přináší battle royale režim Firestorm. „Je ovšem důležité zmínit, že série Battlefield je velmi silná – během tohoto finančního období (od 1. 4. do 31. 12. 2018 – pozn. red.) si tuto hru zahrálo více než 27 milionů hráčů. Náš zájem je nyní přenést tyto hráče do Battlefieldu V, a to za pomocí nových módů a skvělého obsahu. V březnu odstartujeme třetí část našich updatů, které budou, mimo jiné, obsahovat i mód Firestorm,“ vysvětluje dále Andrew Wilson. Na konto očekávaného battle royale režimu nového Battlefieldu pak dodal, že se hráči mohou těšit na unikátní zážitek v souladu se známými herními mechanismy a důrazem na strategii, na hru s mečem (!), nebo na vozidla. V ideálním případě by tak měl Battlefield V znovu začít významně přispívat do firemní pokladny, což naznačoval rovněž finanční a provozní ředitel EA Blake Jorgensen. Uvedl, že se spuštěním módu Firestorm vzroste i zájem hráčů o tzv. live services, což je podle všeho nový termín, kterým v EA souhrnně označují mikrotransakce, a ty by měly být v tomto případě zastoupeny zejména kosmetickými úpravami jednotlivých postav.
Po tradičně dobře připravené a velmi formální úvodní části nicméně přišly na řadu dotazy jednotlivých ivnestorů, a ty nebyly tentokrát vůbec příjemné. Eric Owen Handler z MKM Partners se dotazoval na marketingovou kampaň Battlefieldu V a důsledky, které z ní v EA vyvodili: „Před několika lety jste měli problémy s marketingem Titanfallu 2 i přes to, že šlo o dobrou hru. Teď je tu Battlefield V rovněž s dobrými výsledky [ale hra se neprodává podle předpokladů],“ řekl Handler a vyzval Wilsona k odpovědi. „Pokud bych se měl ohlédnout a začít analyzovat to, co selhalo v případě Battlefieldu V a Titnafallu 2, bude to pravděpodobně naše schopnost najít skutečný kreativní střed naší kampaně, která by byla přitažlivá pro hráče a kvůli tomu jsme do vydání nebyli schopní konkurovat ostatním,“ řekl Wilson. Mluvil ale také o tom, že marketingové problémy měli od samého začátku – viz nevole hráčů krátce po odhalení hry – a ty ovlivnily celý průběh kampaně. „I z toho důvodu už máme za sebou přípravu robustnějšího procesu, na základě kterého budeme hledat kreativní střed kampaně. Nazvali jsme ho – důvod ke hraní – a marketingový ředitel Chris Bruzzo už spolu se svým týmem přepracoval celou marketingovou strategii od odhalení hry až po její vydání, což by nás mělo do budoucna postavit do mnohem lepší pozice,” vysvětlil šéf EA.
Se spuštěním módu Firestorm vzroste zájem hráčů o tzv. live services, což je podle všeho nový termín, kterým v EA souhrnně označují mikrotransakce.
Další zajímavý dotaz vznesl Mike Hickey z The Benchmark Company, kterého zajímalo, jestli vydání Apex Legends nezastíní již zmiňovaný režim Firestorm, který vyjde v březnu a jako součást prémiové, nikoliv free to play hry. Jeho obavy plynou z toho, že může vznikat nežádoucí tlak a další odliv zájmu o Battlefield V, coby hlavní akční sérii EA. “Zaprvé je nutné říct, že Apex Legends byl od začátku vyvíjen tak, aby měl potenciál oslovit stovky milionů hráčů,” řekl Wilson, jako kdyby na počtu hráčů Battlefieldu V nezáleželo. A ještě předtím, než odpověděl na otázku, rozvíjel dál rodící se úspěch Apexu. Zmínil, že hra bude zcela určitě součástí esportu, že je úžasné, sledovat známé tváře streamingu, hrát novou hru od Respawnu a hlavně – že si na hře nezkouší pouze nový platební model, ale také zcela novou strategii marketingu. “Náš tým si byl vědom, že když začneme mluvit o inovativním pojetí téhle hry, kooperaci, hře v týmu, herních mechanismech, komunikačním systému a dalších skvělých věcech, které v Respawnu udělali, nesmíme nic z toho ukázat naší konkurenci, abychom to byli právě my, kdo přijdou s tak unikátní záležitostí,” uzavřel téma Apexu Wilson.
A nakonec se dostal k odpovědi na otázku, kterou před chválou Apexu dostal: “V souvislosti s Battlefieldem a módem Firestorm to vidíme tak, že ačkoliv zapadá do stejného konceptu [jako Apex], nabízí odlišný zážitek. Komunita hráčů, která chce hrát tyto hry, čítá stovky milionů lidí a tohle je příležitost, dát jim jak rychlou akci v podobě Apex Legends […], tak battle royale v Battlefieldu s případnou možností nějakých crossoverů,” ukončil Wilson. Slova o možném prolínání světů obou těchto her ale dále nijak nerozvádí, je proto na pováženou, zda-li tím myslel obsahové křížení, nebo sdílení nabytého know-how v otázce platebních modelů nebo již mnohokrát zmiňovaných marketingových strategií. Na každý pád je přepis konferenčního hovoru EA s investory zajímavou sondou do korporátního života velké herní firmy, a pokud máte zájem, určitě se na dokument sami podívejte. Najdete v něm – právě nad rámec Battlefieldu a Apexu – také detailní výsledky mobilních prodejů, informace o sérii The Sims nebo o sportovních hrách, kde se EA daří a hodlá i v budoucnu upevňovat využití lootboxů a mikrotransakcí obecně.