Roky informačního půstu, kterým trpěla komunita fanoušků her od studia FromSoftware, jsou u konce. Během akce Kickoff Live moderátora Geoffa Keighleyho bylo prezentováno první video z očekávaného Elden Ringu, následně se objevily oficiální informace na webu hry a krátce na to už prezident FromSoftware a designér Hidetaka Mijazaki rozdával rozhovory. Nejvíce času strávil s redakcí japonského magazínu Famitsu, které prozradil detaily týkající se herního světa, spolupráce se spisovatelem G. R. R. Martinem, soubojového systému, bossů, otevřenosti světa a spousty dalších zajímavých detailů, díky kterým už může přestat období divokých spekulací a hráči se mohou soustředit na to nejdůležitější – jak přečkat dobu do 22. ledna příštího roku, kdy Elden Ring vychází.
Část z toho, o čem Mijazaki mluvil, jsme zachytili už v předchozím článku. Šlo zejména o premisu příběhu, která vypráví zlatém stromu Erdtree, zdroji požehnání obyvatel země Lands Between. Co jsme ovšem z informací na oficiálním webu hry nevyčetli, je důležitost oněch požehnání, která nejsou udělována jen potomkům královny Mariky, ale také obyčejným lidem, ať už jde o požehnání malého, či velkého charakteru. Postupem let se ale začne stávat, že některá požehnání od lidí odejdou, což má být znázorněno vyblednutím jejich očích, v nichž by se za normálních okolností zračil zlatý lesk. A právě tito lidé jsou označeni za vyvržence a ze země vyhnáni. Teprve poté nastane již dříve zmiňovaný incident, při kterém je za dosud nevyjasněných okolností zničen Elden Ring, pohánějící životadárný strom Erdtree, a odejmutá požehnání si znovu začnou hledat cestu k těm, kteří o ně přišli. Tím se dostanou až k potomkům vyvrženců a jednomu z nich – hlavnímu hrdinovi – pošeptá hlas požehnání, aby se vrátil do staré země a stal se jejím králem.
Byl jsem fanouškem Martinových románů, především ságou Písně ledu a ohně, která je základem Hry o trůny a také knihami Sen Ockerwee nebo Tufova dobrodružství,“ vyjmenovává Mijazaki důvody, proč oslovil právě Martina.
Mijazaki v rozhovoru pro Famitsu popisuje zápletku velmi podrobně, zmiňuje i fakt, že mezi tím se z dětí Mariky – polobohů – stala monstra, která drží úlomky Elden Ringu a vše směřuje k tomu, že je bude muset hráč jednoho po druhém porazit, aby mohl prsten znovu zkompletovat a vtisknout zpět do posvátného stromu. Na tomto místě pak do příběhu hry vstupoval G. R. R. Martin, jehož práci ale podle Mijazakiho využilo studio FromSoftware zejména pro vybudování světa a mytologie. „Byl jsem fanouškem Martinových románů, především ságou Písně ledu a ohně, která je základem Hry o trůny a také knihami Sen Ockerwee nebo Tufova dobrodružství,“ vyjmenovává Mijazaki důvody, proč oslovil právě Martina a dalším z nich měla být i spisovatelova znalost Dark Souls. Přesto si lidé z FromSoftware uvědomovali, nakolik je Martin zaneprázdněný a nabídli mu možnost realizovat se na budování světa, ze kterého by logicky vycházel i samotný příběh. „Mytologie, kterou pro nás G. R. R. Martin napsal, je velmi přitažlivá. Je to tajmné a hutné drama, mnoho postav vychází ze složitých pokrevních linií a vztahů. Je to mýtus, epos, přinášející spoustu nových nápadů, které jsme předtím neměli,“ dodává autor hry.
Vysvětluje ale, že by hra vznikla i bez spisovatelova přičinění, jen by to možná nebyl Elden Ring, nýbrž další díl série Dark Souls. Tomu se nakonec lidé z FromSoftware vyhnuli právě kvůli spolupráci se zmiňovaným spisovatelem, aby mu nekladli žádné mantinely a mohl tvořit zcela svobodně. „Když jsme Martina požádali o účast na tomto projektu, nechtěli jsme, aby byl světem série Dark Souls jakkoliv omezen. A i kdyby tomu tak nebylo, jednoduše jsme si mysleli, že [vytvořit novou hru] umožní větší svobodu myšlení. Nechtěli jsme zabřednout do stylu Dark Souls, ale i tak se snažíme využít veškeré know-how, které jsme při vývoji této temné fantasy série nashromáždili,“ potvrzuje game director určitou mnohotvárnost chystaného projektu. Sám pak nazývá Elden Ring evolucí Dark Souls, a to v oblastech akce, designu úrovní i vyjádření světa, který hráčům poskytne velký otevřený prostor a velkou míru svobody na ploše šesti obrovských lokacích.
Kupředu bude sice hlavní hrdina neustále naváděn vnitřním hlasem požehnání, Mijazaki ale naznačil, že jej hráč může kdykoliv zpochybnit a ignorovat. Vést to má k mnohým nečekaným vyústěním a vícero koncům, což jen podtrhne spolupráci s Martinem a míru jeho zapojení. Hráč by se však nikdy neměl dostat do slepé uličky, případně do momentů, ve kterých by nevěděl, co dělat nebo kam jít. Svět hry vybídne k prozkoumávání a odměnou bude odhalení zajímavých míst, předmětů i dalších postav, s nimiž bude moci hrdina přicházet do interakce. K dispozici bude také dříve zmiňovaná kooperace až pro čtyři hráče, kteří budou moci přiložit ruku k dílu nejen v průběhu soubojů, ale také právě při prozkoumávání hry jako takové, třeba i ze sedla věrného koně, který se mihl i v traileru. Vyrážet na výpravy v přejezdových lokacích bude důležité i pro crafting, který nepotká žádné výrazné omezení a Mijazaki potvrdil, že nové předměty budou moci hráči vyrábět přímo z menu, bez nutnosti docházet na nějaké speciální místo.
Co se týče boje, Mijazaki slibuje tradiční hratelnost a v případě střetnutí s bossy vrcholný a výjimečný zážitek. Neměli bychom si to ale překládat jako komentář k obtížnosti, která má být podle autory hry v obecném měřítku nižší, než tomu bylo u Sekira či Bloodborne. Není to dáno tím, že by souboje měly být snazší, ale lidé z FromSoftware kladou důraz na větší míru přístupnosti a širší nabídku možností, které mohou postup hrou ulehčit. „Snížili jsme počet těžkých bossů, kteří by znemožňovali postupem ve hře. Hra je navržena s příklonem k flexibilitě, takže bossy, kteří se vám nelíbí, můžete odložit a některé z nich – i když ne všechny – porazit až na konci,“ říká Mijazaki. Pomoci má také zmiňovaný multiplayer – tedy vysloveně možnost požádat někoho o pomoc – a stranou nesmí zůstat i další prvky, jako je například stealth či povolávání duchů padlých protivníků, kteří mohou v bojích pomoci. „Na druhou stranu ale budou ve hře i bossové, kteří jsou opravdu děsiví a vycházeli jsme z předpokladu, že mají velkou volnost útoků,“ dodává designér. Podstatné však zůstává, že by hra měla sloužit jako vstupní brána pro nové hráče, které zaujme například herní svět nebo postavy, ale dosud nic z produkce FromSoftware nevyzkoušeli.
Nedílnou součástí soubojů jsou samozřejmě i zbraně a techniky, které si při jejich používání může hráč osvojit. Tentokrát nebudou vázány přímo na zbraň, takže může hráč libovolně vybírat z přibližně stovky připravených strategických možností. K dispozici bude také velké množství samotných zbraní a Mijazaki doufá, že si hráči při hledání oblíbených kombinací užijí spoustu legrace. A aby těch berliček nebylo málo, popisuje také vylepšený systém stop a vzkazů, které hráči titulů od FromSoftware dobře znají. Novinka, se kterou přijde Elden Ring, je však možnost spojit se za účelem využívání tohoto mechanismu nejprve do skupiny přátel a následně nechávat ve světě nápovědy určené konkrétnímu hráči. Obligátně půjde nejen o upozornění, že se za rohem může schovávat nečekaná hrozba, ale také o ukazatele, kudy se vydat, jaký žebřík vyšplhat, či kde seskočit. Ano, Elden Ring nabídne i postup vpřed pomocí skoků z vysokých míst a vývojáři – v zájmu plynulosti pohybu – prý snížili poškození z pádu na minimum, aby hráče příliš netrestalo.
Veškeré úsilí by se pak mělo podle Mijazakiho přetavit v přibližně 30 hodin herního zážitku, s číslem ale některá média zachází značně definitivně a už nezmiňují, že si jím nebyl autor hry vůbec jistý. „Odpovědi na tyhle otázky mi moc nejdou. Přemýšlím o 30 hodinách herní doby bez velkých vedlejších výletů, ale abych byl upřímný, ještě si nejsem jistý. Zatím nevím,“ řekl v překladu designér a dodal, že doufá v delší dobu, budou-li chtít hráči titul skutečně vytěžit. „Všichni ve FromSoftware děláme maximum, aby se Elden Ring hráčům líbil, takže doufáme, že mu věnují svou plnou pozornost,“ uzavřel Hidetaka Mijazaki a rozhodně podnítil míru očekávání.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
O Sekirovi se i v recenzích psalo, že to je ústupek v obtížnosti a nedohrál jsem ho, i když mám ze všech ostatních klasik platinovku. 🙂
Někde jsem i četl, že je hodně zmiňovaná kritika na grafiku, ale podle mě je to chytřejší ukázat hru v horší kvalitě než jako například CD projekt se CP2077. Necháme se překvapit jak bude hra vypadat.