V Electronic Arts proběhl tradiční meeting vedení firmy a investorů, na kterém se rozebíraly finanční výsledky za uplynulé čtvrtletí a mluvilo se o chystaných plánech do budoucna. Tentokrát nás ale tolik nezajímají hry, o kterých máme beztak jasno – ano, vyjdou sporty, Battlefield a zkraje příštího roku Anthem – zas a znovu se totiž dává do pohybu kauza ohledně loot boxů a hazardu a EA vysílá celkem hlasitou zprávu, že v nastaveném trendu hodlají pokračovat.
Abyste byli v obraze, o hazardu napříč hrami se mluví už hodně dlouho a v určitých vlnách podnikaly jednotlivé firmy více či méně drastická opatření, aby nemohly být nařčeny z toho, že obchází sázkové zákony konkrétních zemí. Problém tkví v tom, že drtivá většina herních předmětů se jednak kupuje za skutečné peníze – ať už přímo, anebo placením za mechanismus, který balíček s náhodným obsahem otevře – a jednak se dají zpětně zpeněžit. Situace je u jednotlivých her individuální, podstatné ovšem zůstává, že odměny z loot boxů mohou v obecném hledisku sloužit jako prostředek hazardu, pokud jím už není samotné získávání. Nad touto otázkou se pozastavují vlády několika zemí, konkrétně Belgie, Nizozemsko a Nový Zéland, které dosud nepřichází s jasnou odpovědí, z níž by vycházely i konkrétní důsledky. Zatímco Benelux vidí loot boxy a možnost prodeje herních předmětů za cestu k hazardu a volají po jejich zrušení, vláda Nového Zélandu v tom problém nevidí. Bez ohledu na to, jak se státy usnesou, však vedení EA během zveřejňování finančních výsledků a odpovídání na dotazy investorů uvedlo, že v loot boxech a mikrotransakcích tak, jak je prezentuje zejména FIFA Ultimate Team, budou pokračovat i nadále a mají pro to následující argumenty.
Stále existují způsoby, jak mince z FIFA Ultimate Team převést na skutečné peníze.
Zaprvé – hráči vždy dopředu vědí, kolik předmětů mohou z daného balíčku obdržet. Zadruhé – EA nenabízí ani neautorizuje jakékoliv způsoby, jak získané předměty převést na skutečné peníze. Tohle uvádí EA ústy svého ředitele Andrewa Wilsona, který dodal, že samozřejmě budou v kontaktu se všemi regulátory v podobě vlád a jurisdikcí obecně v zájmu zachování férového prostředí pro své zákazníky. Nedodal však, že od druhého argumentu se může EA v tuto chvíli pouze distancovat, reálně ho ale potírat nemůže. Stále totiž existují způsoby, jak mince z FIFA Ultimate Team převést na skutečné peníze, čímž se celá záležitost dostává na začátek a EA bude opět čelit tlaku, aby se o zastavení nelegálních činností, spojených s jejich hrami, postarala razantněji. Navíc se nebavíme jen o prodeji herních předmětů, případně jejich využívání pro sázení a hazard obecně, pořád je tu ona původní vrstva, a sice utrácení skutečných peněz za loot boxy jako takové a fascinace jejich otevíráním, což je samo o sobě problém.
V podcastu Robot Congress uvedl právník Marc Whipple, specializující se na oblast videoher, že většina jurisdikcí klasifikuje činnost jako hazard v momentě, kdy splňuje následující tři kritéria. Zaprvé – abyste mohli hrát, musíte zaplatit peníze. Zadruhé – do hry vstupuje element náhody či pravděpodobnosti, kterou nemá hráč šanci ovlivnit. Zatřetí – odměna, kterou může být cokoliv, co má cenu, tedy nejen peníze jako takové. Ve Spojených státech už proběhlo na toto konto několik soudních řízení, která ale skončila tím, že loot boxy za gambling označeny nebyly. Whipple ovšem tvrdí, že je to jen kvůli neznalosti soudců, kteří v digitálních předmětech nevidí hodnotu a nerozumí, o čem je ve skutečnosti řeč. Určitě nám ale dáte za pravdu, že pokud zůstaneme ve vodách Ultimate Týmu, v jednotlivých kartičkách hodnota určitě je a dává jejich majiteli výhodu proti ostatním. To samo o sobě podle Whippla stačí, přidává však ještě další definice hodnoty, spočívající v tom, že o danou věc má někdo zájem nebo ji lze prodat. Samozřejmě pak ale vždycky bude záviset na tom, jak se k tomu případní soudci postaví, což je něco, na co nespoléhá pouze Electronic Arts.
Tím nejdůležitějším, co se s loot boxy a kontroverzí kolem hazardu pojí, jsou samozřejmě peníze. Nejen Electronic Arts, ale také Valve nebo Ubisoft vydělávají na mikrotransakcí obrovské sumy peněz – v případě Ubisoftu se na konci loňského roku objevily zprávy, že firma díky nim vydělala víc peněz než na prodeji digitálních kopií svých her a v případě EA můžeme použít zpověď bývalého zaměstnance BioWaru – Manveera Heira – který v říjnu loňského roku v rozhovoru pro Gamespot uvedl, že v interních statistikách viděl lidi, kteří utrácely desítky tisíc dolarů za karty v multiplayeru Mass Effectu. Když bychom k tomu přidali příběhy o rychlém zbohatnutí třeba díky Counter-Striku a oblibě osazovat mikrotransakcemi i hry za plnou cenu, dostaneme se do prostoru, ve kterém zhrzení fanoušci štěkají kolem sebe na všechny strany.
Nemá v žádném případě smysl, obcházet diskuze na internetu a vypichovat z nich to, co hráčům vadí, nás zajímá váš názor, který na celou kauzu máte. Pokud ho s námi chcete sdílet, budeme jen rádi za jakoukoliv slušnou debatu a argumenty pro i proti. O tomto tématu jsme ostatně už před nějakou dobou mluvili a pravděpodobně budeme mluvit i nadále.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.