Zpověď vývojářů ze studia BioWare, kterou v souvislosti s utrápeným vývojem hry Anthem přineslo minulý týden Kotaku, slibovala také pohled do zákulisí vývoje čtvrtého dílu série Dragon Age. A pokud jste větřili další problémy, tipovali jste správně. Jason Schreier v novém článku shrnuje informace, které se dozvěděl od dalších zaměstnanců BioWare a vrhá světlo nejen na restart vývoje Dragon Age 4, ale také na přístup vedení a postoj Electronic Arts. Protože zatímco v případě Anthemu si za velkou porci malérů mohli sami vývojáři, v případě slavné fantasy ságy má být jejich přímým strůjcem také vydavatel
Kotaku se v úvodu zabývá situací, která byla zmíněna už v souvislosti s Anthemem – tedy velmi náročnou finální etapou vývoje Dragon Age: Inquisition. Nasazení enginu Frostbite, pět cílových platforem a nerozhodnost vedoucích pracovníků studia vedlo k tomu, že hra – podobně jako později Andromeda i Anthem – vznikla po letech iterací až během posledního roku. V kontrastu s vyčerpaným týmem ale proudily na konto Inquisition pochvalné známky a tabulkově bylo možné označit projekt za úspěšný. „Když bylo Inquisition v listopadu 2014 konečně venku, všichni se cítili úplně vyhořelí. Mike Laidlaw a výkonný producent Mark Darrah řekli týmu, že u příštího projektu musí postupovat lépe, čímž přiznali, že udělali chyby a slíbili, že zaměstnancům už v budoucnu tolik práce nenaloží,“ píše Kotaku a ještě na tomto místě je ze sebereflexe zmiňovaných veteránů cítít, že by to s Dragon Age 4 nemuselo být tak špatné.
Vývojáři uvádí, že nápady pro pokračování Dragon Age vypadaly skvěle a i když se hra zdála menší než Inquisition, měla opět vyzdvihnout to, co BioWare v minulosti zdobilo.
Jenže pak přišel Mass Effect: Andromeda a slibně rozjetý vývoj Dragon Age musel být pozastaven. Paradoxní je, že se do jeho vývoje chtěli vývojáři pustit v menším počtu lidí, a pokud možno co nejrychleji, aby měli dostatek času na pečlivou přípravu konceptu. Oslovení vývojáři navíc uvádí, že nápady pro projekt Joplin, jak bylo pokračování Dragon Age označeno, vypadaly skvěle a i když se hra zdála menší než Inquisition, měla opět vyzdvihnout to, co BioWare v minulosti zdobilo. Tedy silné postavy, důraz na příběh a vážně pojaté volby, které měly mít dopad na celý herní svět. Když však musela značná část týmu v roce 2016 pomoct s novým Mass Effectem, projekt Joplin byl pozastaven a následně zrušen.
Jisté je, že Dragon Age 4 vzniká, což vývojáři z BioWare potvrdili během udílení cen VGA 2018. Vydali minutový teaser, který sice neprezentuje žádné gameplay ukázky, nicméně navazuje na závěr Inqusition a rozvine úplný závěr DLC Trespasser. Bez přílišných spoilerů se tedy dá říci, že čtvrté Dragon Age se bude točit kolem elfského boha Fen'Harela a Solase, který... Ne, řekli jsme bez spoilerů!
Důvodem podle Kotaku byla nejen nutnost, pomoct s další hrou – Anthemem, ale také nesoulad v tom, jak se na sérii dívali vývojáři a jak ji vnímali zástupci Electronic Arts. Dragon Age 4 totiž začalo vznikat v době, kdy se EA přeorientovali na koncept live-service her, tedy takových titulů, které zpravidla přichází s robustní online složkou a slibují obsahovou podporu i několik let po vydání. „V porovnání se zbytkem portfolia EA se cítili [vývojáři z BioWare] jako naprostí podivíni. Holky a kluci, kteří si dělají svá nerdovská RPG v kontrastu s explozivními střílečkami a velkými sportovními značkami,“ píše Kotaku a naráží tím na problém, který byl zmiňován i v případě Anthemu. Pokud totiž hra už ve svém jádru nemá zakódovaný prodejní úspěch, EA patrně nevynakládá tolik úsilí, aby její vývoj podpořila, což se sice zdá s ekonomického pohledu jako správné rozhodnutí, pak je ale na zváženou, jestli vůbec EA chce jiné hry. Tento myšlenkový rozkol ostatně potvrdili i oslovení vývojáři BioWare, kteří jednoduše nevěděli, co mohou očekávat a podle Kotaku to neví dodnes.
Morrison, jak se zrestartované Dragon Age 4 údajně jmenuje nyní, je tedy hrou, která má fungovat v souladu s live-service definicí, ne všichni vývojáři to ale vidí tak černě. Jak Kotaku uvádí, zatímco někteří předpovídají hře to nejhorší, jiní vývojáři vidí příslovečnou nekonečnost zážitku v tom, že hra nabídne nějakou formu obsahu po dohrání hry, kterou bude možné i nadále rozšiřovat. Tahle domněnka je navíc v souladu s tím, co psal na začátku roku generální manažer studia Casey Hudson na Twitteru: „Pročetl jsem spoustu reakcí na Dragon Age a myslím, že si budete moci oddychnout, až uvidíte, na čem pracujeme. Zaměřujeme se na příběh a postavy. Je ještě brzy na to, mluvit konkrétně, ale když zmiňujeme live [service], znamená to, že připravujeme hru na to, aby mohl příběh pokračovat i po dokončení hlavní linky.“
Zatímco někteří předpovídají hře to nejhorší, jiní vývojáři vidí příslovečnou nekonečnost zážitku v tom, že hra nabídne nějakou formu obsahu po dohrání hry.
Rozhodnout se, komu v tomto případě věřit, je velmi složité, protože o výsledku nás přesvědčí jen samotná hra, faktem ovšem je, že Kotaku zmiňuje odchod plejády veteránů a o osud hry se autor článku Jason Schreier upřímně obává. Pokud jsou informace od zaměstnanců BioWare pravdivé, zatím to nevypadá, že by se měly postupy ve studiu radikálně měnit. Dragon Age 4 a jeho podoba se údajně v následujících letech mnohokrát změní a je nutné počítat i s tím, že za tři čtyři roky, po které se má hra připravovat, dojde i k dalšímu vývoji celého trhu a trendů. Snad to ale nedopadne tak, jak někteří zaměstnanci BioWare předpovídají – a sice, že Dragon Age 4 má být Anthem s draky. To by už pro BioWare nemuselo dopadnout dobře…