branding
FIFA 22, EA Sports, EA má za název FIFA platit víc než dvakrát, co doposud

EA má za název FIFA platit víc než dvakrát, co doposud

Za 4letý cyklus mají dát vývojáři přes miliardu dolarů. Povede to k přejmenování série?

Zdroj: Electronic Arts
14. 10. 2021
Název: FIFA 22 Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , , , Žánr: Datum vydání: 1. 10. 2021

Vývojáři z Electronic Arts vydali v minulém týdnu prohlášení, že uvažují nad přejmenováním série FIFA. Jak už jsme zprávu komentovali v novinkovém souhrnu a navazujících článcích, zmínka podle našeho úsudku nebyla náhodná a dalo se očekávat, že existují konkrétnější důvody a plány, jakým směrem se může název kultovní fotbalové hry v blízké budoucnosti posunout. Ostatně, den po zveřejnění tiskové zprávy si magazín Polygon všiml, že si Electronic Arts zaregistrovala ochrannou známku na název EA Sports FC a vše se začalo poměrně jasně rýsovat. Chyběla však konkrétnější odpověď na to, proč by lidé z EA chtěli něco takového po téměř třiceti letech udělat, i když už bylo dopředu jisté, že v tom sehraje roli licenční politika a nutnost platit Mezinárodní federaci fotbalových asociací právě za inkriminovaný název FIFA. Nejnovější zprávy, které přináší list New York Times, tuto úvahu potvrzují, přidávají ale současně i detaily, na kolik vývojáře název hry vlastně přišel.

„Je to jeden z nejdelších a nejvýnosnějších vztahů ve sportu,“ zní lakonický úvod citovaného článku. Nikdo nepochybuje o tom, že je videoherní série FIFA kulturním fenoménem a zajímají se o ní miliony lidí na celém světě, proto by nebylo překvapivé, že je vzájemný vztah herních vývojářů a fotbalové federace na úrovni licence ovlivněn značně vysokou sumou. Ostatně, tržby z prodeje jednotlivých dílů série přesáhly podle New York Times za poslední dvě dekády 20 miliard dolarů a profitovat z toho FIFA coby organizace jednoduše musí. A nemusíte se obávat, poplatek měl v uplynulých letech činit 150 milionů dolarů ročně, přičemž jeho splatnost měla být počítána na 4leté cykly orámované mistrovstvími světa. Jednoduchou matematikou se tak dostáváme k částce 600 milionů za uvedený cyklus, tedy v přepočtu více než 13 miliard korun. Dle zdrojů New York Times blízkých vyjednávání mezi EA a organizací FIFA – která se mají táhnout už dva roky – však všechno nasvědčuje tomu, že částka má být více než dvojnásobná a tudíž přesáhnout hranici v podobě jedné miliardy dolarů. List už neuvádí, jak významně nad dvojnásobek se má poplatek vyšplhat, ale může to být ve výsledku mnohem více, než kolik nepřesně uvádí některá média.

Spor ale nemá být pouze o penězích – předmětem vyjednávání je i vějíř věcí, které má exkluzivní právo na využití názvu FIFA pro potřeby videohry zahrnovat. FIFA by podle New York Times nejraději omezila onu exkluzivitu jen na co nejužší parametry, aby mohla práva prodávat i jiným subjektům. Naproti tomu EA chce naopak prohlubovat své možnosti a přistupovat i k doprovodným aktivitám federace, více využívat jednotlivé turnaje a naroubovat na exkluzivní partnerství i moderní záležitosti, jako jsou NFT tokeny a další. Lze si proto představit, jak náročná mohou vyjednávání být a že uspokojivý závěr je stále v nedohlednu. Bez ohledu na cokoliv by ovšem mělo být jasno do startu příštího mistrovství světa, které je naplánované na přelom listopadu a prosince příštího roku v Kataru. Právě tehdy totiž skončí Electronic Arts desetiletá smlouva a po ní už budou i hráči vědět, zda se série skutečně přejmenuje, nebo bude kontinuita zachována i v dalších letech.

Nedá se předpokládat, že by bez ohledu na název někdo zpochybnil dominantní postavení fotbalové hry od EA Sports na trhu.

Zástupci Electronic Arts ani FIFA se k informacím New York Times nechtěli vyjádřit, bývalý prezident EA Peter Moore, který byl generálním ředitelem Liverpool FC a nyní pracuje ve společnosti Unity Technologies, však komentoval událost poznámkou, že si žádných náznaků o prodloužení licenční smlouvy nevšiml. To by podle jeho slov mohlo být signálem, jak celé jednání dopadne, zejména s přihlédnutím k tomu, že Electronic Arts nepotřebuje federaci tolik, jako ona potřebuje sérii FIFA. Nedá se totiž předpokládat, že by bez ohledu na název někdo zpochybnil dominantní postavení fotbalové hry od EA Sports na trhu a je téměř jisté, že by i po možném přejmenování na EA Sports FC znovu zajímala miliony hráčů po celém světě. Důležité je také připomenout, že zástupci Electronic Arts před několika dny potvrdili podepsání nové smlouvy s organizací FIFPro, která nakládá s právy na použití jmen a podoby fotbalistů, a stranou nemohou být ani dílčí smlouvy, které EA uzavírá s jednotlivými kluby či ředitelstvími ligových soutěží. Naproti tomu licence na název FIFA zaručuje EA pouze možnost používat jej, tedy včetně loga, a vydávat rovněž oficiální videohru k mistrovství světa, což ale společnost spíše nevyužívá. I proto by zřejmě ztráta tohoto partnerství nebyla pro vývojáře tak zničující a podle náznaků se bez něho dokáže obejít.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru