V úterý v podvečer oznámila organizace ESA, že s konečnou platností ruší veletrh E3. Ačkoliv tomu dění v posledních letech nasvědčovalo – ostatně, naposledy se E3 konala v roce 2019 – hráči a novináři mohli stále doufat, že ESA najde nový formát a jedna z nejslavnějších a nejtradičnějších herních akcí bude pokračovat. Namísto toho přišel „pohřeb“, kterého se svými komentáři zúčastnil zástup vývojářů i zástupců herních společností a své k tomu měl co říct i současný CEO zmíněné asociace Stanley Pierre-Louis. V tiskové zprávě o konci E3 zmínil, že i pro něj šlo o událost spojenou s vášní pro videohry, větší prostor ovšem dostal v rozhovoru pro magazín GamesBeat, ve kterém mimo jiné naznačil, že ESA s pořádáním veletrhů či jiných míst pro setkávání hráčů a lidí z oboru nekončí.
Rozhovor začíná dotazem, čím by přispěl sám Pierre-Louis ve smyslu vzpomínek na E3, jak činí jeho kolegogé z herní branže. Podle jeho slov by to byla první E3, kterou zažil coby zaměstnanec ESA a také možnost potkávat na jednom místě lidi, kteří hry tvoří a kteří hry hrají. Vyzdvihuje také, že nedostatek tohto kontaktu opravdu velmi silně rezonoval v době pandemie koronaviru a mezi řádky uvádí, že se stal i hybnou silou za plánovanými změnami i zájmem veletrh po pauze opět rozběhnout. Bohužel, z pohledu ESA prý došlo na vyzkoušení všech alternativ, které se nabízely, ale přsto ani jedna z nich neuspěla. „Videoherní společnosti nyní mají mnoho míst, kde lze promovat hry, ukazovat fanouškům nové [herní] světy, experimentovat s novými druhy postav a zážitků. Vidíme to každý týden,“ uvádí Pierre-Louis a ještě několikrát v rozhovoru zopakuje, že právě tato změna je jedním z hlavních důvodů, proč E3 nepřežila.
Why the ESA couldn't save E3 | Stanley Pierre-Louis interview https://t.co/6pL8cLdmVt
— GamesBeat (@GamesBeat) December 13, 2023
Magazín GamesBeat se ale ptal i konkrétně, na konkurenci, která se objevila v poslední době a samozřejmě došlo na zmínku jména Geoffa Keighleyho. CEO zmíněné asociace ale v odpovědi jen obecně uvedl, že nelze uvést jediný důvod pro rozhodnutí ukončit E3 a opět se vrátil k tomu, jak komentoval situaci výše. „Co E3 odlišuje od všech ostatních videoherních událostí je pozornost, které se jí dostávalo. V herní branži i mimo ni. Žádná jiná událost nezískala tolik pozornosti z „neherního“ světa,“ vysvětluje svůj postoj Pierre-Louis. Samozřejmě by se dalo polemizovat nad tím, jak velkou publicitu v masmediích E3 měla třeba v Evropě, ale důležitost celé akce přirozeně nezpochybňujeme. Podstatný ale byl závěr této části rozhovoru, ve kterém Pierre-Louis naznačuje, že ESA nekončí s hledáním způsobů, jak oslovit mainstreamové publikum či média, a to ne jen skrze marketing, ale v obecné rovině tak, aby bylo odvětví respektováno i s produkty, které z něj vychází.
Další dotazy se podle očekávání stočily právě tímto směrem, a ačkoliv došlo na vyvrácení, že by ESA usilovala o nějaký globální event, Pierre-Louis několikrát zopakoval, že nyníbude Asociace přemýšlet, jak odvětví her opět podpořit s tím, že se začne na domácí půdě – tedy na území Spojených států – s potenciálem přerůst za hranice. Vše má být ale na úplném začátku a výsledkem nutně nemusí být další E3, to Pierre-Louis neslibuje a neměla by tak být jeho vize chápána. Souhlasí nicméně v závěru rozhovoru s tím, že hry si své místo uznání zaslouží – ať už bude vypadat jakkoliv – a dokazuje to podle CEA ESA třeba i zájem o Grand Theft Auto VI. Ačkoliv jde o extrémní příklad, Pierre-Louis nevyvrátil, že by bylo pěkné mít nějakou hezkou velkou akci, která tuto hru při vydání doprovodí, jak bylo naznačeno ze strany magazínu, dvakrát do stejné řeky ale ESA tak jako tak s největší pravděpodobností vstupovat nebude.