Poslední dobou se hned několik vývojářů ozvalo s tím, že je pro ně velmi složité optimalizovat své hra na Xbox Series S. Slabší ze dvou aktuálních konzolí od Microsoftu už přinutil k odkladům například studio Larian s Baldur’s Gate III. Určité problémy s ním podle nových vyjádření mají například vývojáři z GSC Game World, kteří dokončují další díl série S.T.A.L.K.E.R. A optimalizace bude výzva i pro lidi z Funcomu, kteří chtějí na PC a později také na konzolích uvést očekávanou hru Dune: Awakening. O technickém stavu mluvil s redaktory VG247 během Gamescomu vedoucí produktový manažer Scott Junior a výrazné uklidnění hráčům nepřinesl.
Bringing Dune Awakening to the Xbox Series S will be a „challenge“, according to Funcom chief product officerhttps://t.co/JjzDv2DPjm pic.twitter.com/f3Wt4j2ZJT
— VG247 (@VG247) September 2, 2024
„Je to jeden z důvodů, proč hra vyjde nejprve na PC. Předtím, než hru uvedeme na Xboxu, musíme hodně optimalizovat. Xbox Series S je výzva,“ řekl Junior. Pustil se i do hlubšího vysvětlování, kde se momentálně vývojáři nachází a čím se ve smyslu celkové optimalizace výkonu Dune: Awakening zabývají. V první řadě manažer chválí Unreal Engine, který doslova dělá spoustu práce za vývojáře, pak ale přidává že optimalizují zejména grafické assety a zlepšují chod funkcí jako jsou upscalery. V tomto ohledu specificky zmiňuje FSR od AMD, které by mělo ve finále pomoci tomu, aby hra vypadala dobře i na starších počítačích.
Junior samozřejmě připouští, že na několik let starých grafických kartách hra nepoběží plynule s nejvyšším grafickým nastavením, ale stále by měla vypadat hezky a hráče potěšit. V tom ostatně leží i základ optimalizace pro Xbox Series S, zatím ale studio není připravené mluvit o tom, kdy by mohli dosáhnout uspokojivého bodu, a proto zatím konzolové verze nemají pevné datum vydání. Na PC by se ve formě předběžného přístupu mělo začít hrát zkraje příštího roku, a patrně až další updaty, které vylepší výkon i fungování hry, položí základ dostupné verzi na konzolích. Vývojáři pak rovněž potvrdili, že plánují další testy hry, do kterých postupně zahrnou víc a víc hráčů, ani pro ty ale v době Gamescomu neexistoval žádný konkrétní časový plán.