Vánoce jsou za dveřmi, ale ještě než na televizní obrazovky tradičně vtrhne Popelka s Mrazíkem, měli bychom si připomenout jedno tematické výročí. Před 23 lety, 20. prosince 2000, dorazila v podstatě tak akorát na poslední chvíli na pulty obchodů česká adventura Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce. Herního převyprávění dodnes oblíbené ruské pohádky se chopili vývojáři z Centauri Production společně s Bohemia Interactive a i když se možná nejedná o nejvýznamnější titul české herní historie či portfolia samotných vývojářů, v tomto předvánočním čase se nepochybně hodí tento titul vzpomenout.
Je vlastně vůbec nutné Mrazíka – ať už filmového, či herního – představovat? Hra stejně jako film zpracovává příběh hned dvou hrdinů, Nastěnky a Ivánka. Krásnou a skromnou Nastěnku trápí zlá macecha a nevlastní sestra Marfuša. Ivánek je pro změnu zahleděný do sebe a vydává se poznávat svět. A nakonec se jejich cesty a osudy protnou. Do děje samozřejmě zasáhne samotný Mrazík, dále třeba i dědeček Hříbeček, Baba Jaga či zlí loupežníci. Jedná se o klasickou point-and-click adventuru určenou i pro ty nejmenší hráče. To mohu potvrdit, sama jsem na této hře vyrostla a asi ji už nikdy nedostanu z hlavy… V dobrém slova smyslu. Zajímavé pak je, že děj hry prostupuje všemi čtyřmi ročními obdobími, což samozřejmě reflektují jednotlivé lokace. Důležitým prvkem, nejen pro děti, byl stejně jako u filmu i český dabing a pro vývojáře a hru samotnou bylo naprosto zásadní, aby se začala prodávat ještě před Vánoci. I to se nakonec naštěstí povedlo, jak dokládá dnešní připomínka výročí.
Na herním Mrazíkovi se podílelo velké množství dnes známých vývojářů, kteří se od té doby rozprchli k mnoha rozličným projektům. Nejen na výtvarné stránce hry pracoval Karel Matějka, který nedávno dokončil svou plošinovku Bzzzt. Hru dával dohromady programátor Jan Hloušek, jenž dnes působí jako technical director v Keen Software House. O hudbu se společně s Pavlem Lhotákem postaral pozdější skladatel Army či her od SCS Software Ondřej Matějka. A produkci měl na starost podobně jako u pozdějších her studia Miroslav Papež. Se samotným nápadem na adventuru přišel nicméně sám Marek Španěl z Bohemia Interactive a dle vyprávění Jana Hlouška byl titul zamýšlen jako vedlejší projekt, zatímco se v Bohemce usilovně pracovalo na Operaci Flashpoint. Díky tomu se vývojáři dostali i k technologii motion capture, která byla na poli českých her novinkou a byla pořízena právě pro potřeby Flashpointu, přičemž byla díky Mrazíkovi zároveň i ozkoušena. Ve výsledku se tak Karel Matějka nezasloužil jen o grafiku a animace, ale i pohyby většiny postav ve hře, tedy s výjimkou Nastěnky.
Neméně zajímavé to bylo i kolem českého dabingu, přičemž v případě filmu jde o jeho nedílnou součást. Jak dokládají dobové zmínky, už během vývoje byla vznesena otázka, kdo se bude na namluvení hry podílet a zda se role Ivánka ujme stejně jako ve filmu Josef Zíma. Zde se hodí připomenout, že snímek byl natočen před 59 lety a český dabing k němu vznikl v roce 1966. To byla koneckonců už v roce 2000 dost dlouhá doba, ale nakonec se tak přece jen stalo. Aby to však bylo zajímavější, filmovou Nastěnku dabovala Zímova manželka Eva Klepáčová. A jak jsem se minulý rok dozvěděla z vyprávění režiséra Ladislava Hrádka u příležitosti dokončování dabing Kingdom Come: Deliverance, oslovení Josefa Zímy pro dabing hry neproběhlo zrovna ideálně. Telefon tehdy totiž zvedla právě paní Klepáčová a smutně poznamenala, že to byla právě ona, kdo tehdy daboval Nastěnku. Zde se už však věkový rozdíl jevil jako nepřekonatelný, a proto byla do role Nastěnky obsazena Klára Oltová. A dobrou zprávou je, že z nahrávání dabingu existuje reportáž, kterou tehdy připravil magazín Game Page. Níže ji případně naleznete i s právě popsaným vyprávěním.
I zbytek hereckého obsazení byl pestrý a pokud se o Mafii mluví jako o dabingu se známými jmény, rozhodně by se nemělo na Mrazíka zapomínat. Už kolem roku 2000 českými herními dabingy prošly desítky známých a kvalitních herců, ačkoli tou dobou někteří na hry pohlíželi skrze prsty. Mrazík nicméně nabídl vedle Josefa Zímy i další jména, která v tomto oboru nebyla běžná. Například role vypravěčky se ujala Viola Zinková, Macechu zde ztvárnila Miriam Kantorková, několika postavám propůjčila svůj hlas Dana Hlaváčová. Babu Jagu sice už pochopitelně nenamluvil František Filipovský, nýbrž Martin Dejdar, který se tou dobou věnoval právě napodobování této role.
Nejenže Mrazík posloužil jako vedlejšák při vývoji Operace Flashpoint, něco z něj nakonec nalezneme přímo ve hře, ba dokonce později i v Armě 2. Řeč je o hudbě, která našla využití také v těchto dvou projektech od Bohemia Interactive. Pakliže si vzpomínáte na náročnou misi Po Montignacu v Operaci Flashpoint, vězte, že skladba Organ Works hrající během Armstrongova nepěkného nálezu ve skutečnosti pochází už ze soundtracku k Mrazíkovi. A aby toho nebylo málo, oblíbená černaruská hymna v Armě 2 z roku 2009 má svůj původ rovněž zde, navíc se ve dvojce opět vyskytla i skladba Organ Works. Ničemu to samozřejmě nevadí, neboť obě skladby dokonale padnou i do těchto nových situací.
Po více než 20 letech od vydání se původní bigboxy hry nabízejí v řádech tisíců korun, ovšem pokud máte chuť si Mrazíka prostě jen zahrát, není to naštěstí nic těžkého. Už pěkných pár let je hra dostupná i na Steamu a ačkoli je zde pod anglickým názvem Fairy Tale About Father Frost, Ivan and Nastya, česká lokalizace byla naštěstí do tohoto vydání později přidána. Hra také kdysi dávno vyšla pro iPhone a iPad, ale dnes už není možné si ji zde zahrát. Titul se neobjevil na trhu jen u nás, ale také v Rusku, dále v Polsku nebo později i v Německu. Není právě tohle období tím nejvhodnějším, kdy si hru připomenout, či se k ní případně vrátit? Tedy všechno nejlepší a děkuji za zpříjemnění dětství. Na rozdíl od jiných dětských her totiž nebylo utrpením Pohádku o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce hrát.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.