Od dnešní půlnoci se už první hráči mohli pustit do hraní Dragon’s Dogma II. Netrpělivě očekávané pokračování původní hry z roku 2012 se ještě před vydáním dočkalo mnoha pochvalných recenzí a v posledních hodinách před nočním uvedením se už nedočkavost dala vysloveně krájet. Poté, kdy hra dorazila na Steam a obě konzole, však přišlo nepříjemné vystřízlivění, zejména kvůli technickému stavu, resp. optimalizaci, ale také kvůli mikrotransakcím, které se ve hře s vydáním náhle objevily. Ačkoliv si za skutečné peníze mohou hráči koupit předměty, které lze získat vlastním hraním, podle ohlasů je dráždí jejich samotný výskyt a skutečnost, že řada těchto předmětů je ve hře poměrně vzácná.
Co je důležité říct hned na úvod – mikrotransakce v podobě placených DLC se objevily skutečně až s vydáním hry. V době recenzování nebývají hry zpravidla napojené na jednotlivé digitální obchody, na konzolích nefungují trofeje či achievementy a mnohdy se ani nezapočítává herní čas do interních měřících systémů konzolí. Z toho důvodu nebylo možné posoudit, co přesně lze za skutečné peníze koupit a zohlednit to v recenzi. Jinak řečeno, osobně jsem byl překvapený podobně jako vy, když se zprávy o placených DLC začaly v průběhu noci šířit. Pokud se ptáte, co Capcom nabízí ke koupi, jde o herní měnu Rift Crystals, kterou potřebujete k najímání Pawnů nebo kupování speciálních předmětů. Zakoupit si můžete také Wakestone, který slouží k jednorázovému oživení, dále Portcrystal pro vytvoření místa k rychlému cestování pomocí Ferrystonu a zakoupit si můžete také knihu Art of Metamorphosis, která vám u kadeřnice dovolí vstoupit do editoru a změnit váš vzhled, případně vzhled vašeho hlavního Pawna.
Jak už bylo uvedeno výše, všechny tyto předměty lze získat i hraním, nejde však o běžné předměty, které byste si mohli nakupovat ve větším množství. Problémem tedy ve finále není skutečnost, že Capcom umožňuje přímou platbu a rychlé získání vypsaných předmětů, ale spíše to, že hra rázem popírá svůj vlastní design i předchozí slova autora titulu Hideakiho Icuna, který se snažil složitější přístup k rychlému cestování po mapě obhájit. V rozhovoru pro magazín IGN uvedl, že pokud někdo považuje pohyb po svých za nudný, je to proto, že je nudná samotná hra a že stačí jen učinit putování zábavnější, to už ale rázem tváří v tvář zmíněné možnosti kupovat si „teleport“ za 3 eura tak úplně neplatí.
Nejsou to ale jen popisovaná DLC, jejichž seznam najdete v digitálních obchodech příslušných platforem, hráči si stěžují také na v úvodu zmíněný technický stav a značnou hardwarovou náročnost zejména na PC. S vydáním recenzí se přirozeně objevily i technické rozbory, které dokazují, že hra v některých pasážích na Xboxu Series X ani PlayStationu 5 není schopná udržet 30 fps. A co se týče PC, tam je především problém se zahlcováním procesoru, který vypočítává fyziku spojenou s postavami v otevřeném světě. Kvůli tomu i na sestavách se silnými grafickými kartami dochází k nepříjemnému zpomalování hry a propadům frekvence snímků pod snesitelnou hranici. I kvůli tomu má momentálně Dragon’s Dogma II na Steamu od hráčů jen necelých 40 procent pozitivních recenzí, byť je samozřejmě na místě brát číslo s rezervou kvůli bezobsažným výkřikům a negativním recenzím opakujícím jen nechuť k mikrotransakcím. Přesto ale nelze přehlédnout i obecné stížnosti stran složitosti restartovat vlastní progres ve hře – Dragon’s Dogma II nepodporuje více rozehraných her či profilů – případně nemožnost manuálně ukládat více pozic.
Capcom už nicméně stihl zareagovat a ve svém vyjádření pro PCGamesN vývojáři uvedli, že si jsou problémů vědomi a budou podle očekávání pracovat na jejich vyřešení. Momentálně ale není známo žádné konkrétní datum, kdy by mohl dorazit první patch, případně co by mohl nad rámec nakládání s prostředky CPU opravovat a v jakém rozsahu.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Dovolím si vstoupit do diskuse 🙂
Za mě je ten klíčový problém v tom, že mikrotransakce se plíživě normalizují a stávají se z nich pomalu ale jistě standardní „mechaniky hry“.
Mikrotransakce které přidávají jenom nějaký vizuál a vlastně nemají žádný vliv na gameplay jsou celkem v pohodě, to ale není tento případ.
DD2 jsem nehrál, takže popisuju jen z toho, co jsem si všude možné načetl. Konkrétně u DD2 je to jak píšeš – mikrotransakce nepotřebuješ, všechno můžeš získat hraním. A je to tak v pořádku. Nicméně předměty, které si můžeš koupit skrz mikrotransakce asi nejsou úplně běžné a vyžadují nemalé herní zdroje (a tedy čas) k tomu, abys je získal. V tom je, podle mě, ten problém – jde o obavu z trendu, že studia postupně po malých krůčcích budou zvyšovat nároky na herní zdroje pro zisk těchto předmětů, ale nabídnou ti alternativu v podobě nákupu skrze mikrotransakce. Až to jednou dojde do bodu, že ti prostě už nebude stát za to ten čas věnovat grindu a ten předmět si raději koupiíš.
DD2 to v tomto případě asi trošku neprávem schytává, protože jinak je to asi dobrá hra (jak říkám, sám jsem nehrál takže neumím posoudit), nicméně se i tím, že mikrotransakce zveřejnila až v době vydání a recenzenti to neměli možnost reflektovat stala snadným terčem. Je to velká a očekávaná hra, čili se na to nabalila i spousta steam trollů, nebo jak jim říkáš, kteří si ke hře skutečně ani nečichli a dávají tam negativní recenze. Do určité míry tomu ale rozumím – jde o vyjádření herní obce, ze se nechtějí dostat do stavu, který popisuji na konci minulého odstavce.
Celé je to ostatně pěkně vidět na mobilních hrách, kde už je tento typ monetizace celkem standardní a různé in-game nákupy ti vlastně taky nedávají nic, co bys nemohl hraním získat – jenom máš na výběr, jestli si ten předmět (měnu, vylepšení, cokoli) koupíš za 1,99€ nebo jestli v té hře strávíš dalších 5 hodin repetetivní činnosti. U mobilních her se z toho, jak píšu už stala norma, ze které vychází herní design. A to je to, čemu se PC hráči chtějí ubránit.
Tolik můj pohled na věc, doufám, že je to pochopitelné.
Máš rád řízky Karlíku? OK, pak tedy DD2 je jako kvalitní řízek s pečeným bramborem, ke kterýmu ti přinesou takovej ten stojánek s parátky a kečupem. Ty si ten řízek vychutnáš, pomlaskáš si a ani tě nenapadne, si na to plácat ten kečup, kapiš? Ten řízek není spàlenej, ale to ty nevíš, protože ty si DD2 NIKDY nehrál, nemáš osobní zkušenost, jen tě prostě baví trolit ostatní. Je to jako ty lidi posedlý konspiračníma teoriema, který nic jinýho než svůj aeronet a sputnik nekonzumujou, stejně jako ty jedeš na vlně negace a vůbec nejsi ochoten přijmout myšlenku, že je ta hra fakt dobrá, není „obalená“ v tebou oblíbených výkalech, ani spálená/zničená mikrotransakcemi.
Za typický hry, který mikrotransakce úplně ničej, považuju například Surilem zmíněný mobilní tituly, jako je třeba Raid, kdy bez placení nelze držet krok s šílenym tempen eventů a turnajů, do čehož cpou OP šampiony schovaný za brutálnim paywallem. Kdy na tebe před spustenim vyskočí 50 super nabídek, který za chvilku zmizej, tak rychle kupuj!!! 🤑 TOHLE je zlo, tahle agresivní monetizace rádoby f2p titulů. Tohle je spálenej řízek! Hra zničená extrémní monetizací, která se bez placení skoro nedá hrát. Už vidíš ten rozdíl? DD2 si koupíš a hraješ skvělou hru a na nějakou mikrotransakci tě nic nenavádí, ani by tě nenapadlo jí hledat. Nehledě na to, že většina z těch položek byla součástí Deluxe edice, tedy se o nich vědělo dávno pred vydánim, né že nééé. Hry typu Raid sice začneš hrát zdarma, ale pak z tebe vytahaj statisíce, když podlehneš. Pak jsou tu i případy placenejch her, který si koupíš za 60 éček a nejen že nabízej TUNY mikrotransakcí, ale ještě musíš platit měsíční poplatky, třeba Final Fantasy XIV Online .. tohle je špatně, tohle mě sere, to je prasárna a to i když je ta hra fakt dobrá, hrát už jí nikdy nebudu. A přitom je FF14 jednou z nejhranějších onlinovek, která navíc pořád roste, o skvělym hodnocení nemluvě. Tady se furt někdo zaklíná tim, že mikrotransakce / DLC v single hře sou to největší ZLO 😱, ale v porovnání s tim, co dělaj onlinovky a mobilní hry, je těch pár DLC v DD2 jen jako ta pověstná kapička v moři. Prostě to nelze dávat na stejnou úrověň, fakt ne.
A pokud jde o tu zbytečnou debatu ohledně nastavení obtížnosti ve hrách a že je to snad nějakej standard, tak ve hrách, co já HRAJU, to standard opravdu neni (krom Fromovek a všmožnejch dalších soulsovek jako Lords of Fallen, Wo Long, Nioh hraju onlinovky typu ESO, Black Desert, Star Trek Online, VR tituly, nebo survivaly jako Conan Exiles) A hry co nehraju mi nepřísluší komentovat, protože bych nikdy nemohl bejt objektivní. Samozřejmě že ve hrách volby obtížnosti jsou a budou, ale pokud je koncept hry nastavenej tak, aby bylo lepší tam volbu obtížnosti nedat, pak nevím, proč by to tam mělo bejt násilně nacpaný.
Ty Karlíku vůbec nevíš, jak je ta hra obtížná, jak přesně jednotlivý mechaniky fungujou, nevíš ani jak se to vlastně hraje (pokud to nemáš v ruce, video ti to opravdu, ale opravdu neřekne), nicméně sis vytvořil takovej podivně potřivenej obraz rozbitýho, zabugovanýho, nehratelnýho titulu, kterym Capcom plivnul do xichtu všem těm „slušným hráčům“ jako seš třeba ty, takovejm, co plněj fóra špínou a nenávistí, přitom tu hru nikdy ani hrát nebudou. To je prostě smutný no. Namísto diskuze o hře jako takový a co je na ní třeba i skvělýho (a že tam toho je), se tu řešej jen negativa .. ale co bych chtěl, když DD2 znáš jen „z doslechu“ 😔 Tak se opatruj Karlíku a dobrou chuť ti přeju k sobotnímu obědu, ať už si ty gurmáne dáš na talíř cokoli 😏
Ale v pohodě … Rádoby content creatoři na YT mají dost materiálu a lidem ani nevadí, že plácají naprosté nesmysly.
Normálnímu člověku může být ukradené, že tam nějaké MTX jsou, neni za nima nic zamčeného, tak v čem je problém ?
Nechceš ? Nekupuj !
Co se týče optimalizace, tak ANO, pokles fps tam je, hlavně ve větších městech, ale žádný výrazný jsem nezaznamenal mimo města, i když jsem bojoval třeba s několika nepřáteli najednou.
Nevím komu vadí, že mu fps klesnou na 50 ve městě, kde vlastně o nic nejde a jen si člověk dojde pro nové úkoly, či předměty.. Ano, kdyby to v soubojích padalo na 30-40 fps, tak pochopím kritiku.
Hra je super, dostal jsem to, co jsem očekával a nemůžu si stěžovat !
Za mě 9/10, protože optimalizace určitě neni 100%
PS: Bavím se o PC verzi, konzolové jsem nehrál.
A pokud jde o moje příspěvky, alespoň to tu žije a DD2 si zastání rozhodně zaslouží, aby se tu neutopila pod hromadou nesmyslnýho balastu, tak jako na Steamu. Promiň, jesli se tě jakkoli dotýká skutečnost, že se u tý hry královsky bavim .. a to sem ani mikrotransakci nespáchal!! Jak je to vůbec možný!! 😱🤣
Jofy
A ještě dodám, že na PS5 má DD2 86% pozitivních hodnocení .. nejsou oni PC hráči tak trochu víc sensitivní? 🤔 Nebo PS5 hráči odolnější vůči hejtu, kdo ví 😏
tiez by som nebol dva krat nadseny keby mi 70eurova hra nesla, ale mala funkcnu monetizaciu