Doom je jedním se symbolů a synonymem pro hry. Aby také ne, tahle značka je tu s námi už přes 30 let a třeba u nás se díky ní někdy říká first person akcím také doomovky. Od vydání Doomu Eternal v březnu uplyne 5 let a jak už nějakou dobu víme, na cestě je další hra. Měl jsem možnost zúčastnit se prezentace Doom: The Dark Ages ještě před tím, než se hra objevila na akci Developer_Direct a podělím se s vámi o detaily. Nejprve si ale zrekapitulujeme to nejzákladnější.
Novinka nabídne velmi zajímavý svět – je to jakási kombinace sci-fi, temného fantasy a středověku. Možná to na někoho působí jako splácanina, ale mně se to líbí a myslím, že by to mohlo fungovat.
Novinka od studia id Software slouží jako prequel pro Dooma z roku 2016 a míří současně na PC, PS5 a Xbox Series. Práce na hře odstartovaly už po dokončení The Ancient Gods pro Doom Eternal v roce 2021. Do plné produkce pak projekt vstoupil v srpnu 2022. Oficiálně byl titul představen loni v červnu po sérii různých úniků a náznaků. A teď se konečně na netrpělivě očekávanou novinku podíváme blíž.
To nejdůležitější hned na úvod. Doom: The Dark Ages vyjde už letos 15. května a id Software jej nazývají jejich dosud nejambicióznější hrou. Jak už nepochybně z první ukázky víte, nebo alespoň tušíte, novinka nabídne velmi zajímavý svět – je to jakási kombinace sci-fi, temného fantasy a středověku. Možná to na někoho působí jako splácanina, ale mně se to líbí a myslím, že by to mohlo fungovat. Jak už bylo řečeno, důvodem je, že půjde o prequelu k Doomu 2016, v němž se dozvíme víc o historii samotného Doom Slayera. I díky tomu studio hru nazývá skvělým potenciálním vstupním bodem i pro nové hráče.
Pokud jde o hratelnost, ta samozřejmě nezapře příbuznost s předchozíma dvěma tituly, ale autoři ji chtějí opět o něco posunout. Hru z roku 2016 definovali jako „run and gun“, Eternal jako „jump and kill“ a The Dark Ages prý vystihuje heslo „stand and fight“. V Doomu Eternal jsme si měli připadat jako stíhací letoun a tady se z nás stane tank. Takže trochu zpomalíme a budeme se držet víc na zemi. Zdejší svět také ovlivní arzenál zbraní, a to nejen co do podoby, ale některé i funkčně. Velké pozornosti se od první chvíle těší štít kombinovaný s motorovou pilou, který bude možné házet, blokovat s ním, odrážet útoky, a to vše na jenom kontextuální tlačítku. Středověk evokuje i zdejší řemdih.
Zbraně mají být podle autorů bláznivé, brutální a zábavné. Opět tu narazíme také na glory killy, které se staly poznávacím znamením posledních dvou her a znovu na nich bude zjevně závislý zisk munice, zdraví a tak podobně. Glory killy se ale nemají podle autorů tak často opakovat vizuálně. Tým je přepracoval, mají být dynamičtější, fungovat ze všech možných stran. Každý útok z blízka tak prý bude trochu jiný.
Nováčky chtějí autoři nalákat i na přístupnější akci s volitelnými (!) usnadněními. Souboje půjde například zpomalit a totéž platí třeba pro okno pro odrážení útoků.
Kromě víceméně tradičních zbraní pak budeme moci využít i jakéhosi kybernetického draka a obřího mecha, s jehož pomocí se Doom Slayer pustí do souboje s gigantickými nepřáteli. Nováčky chtějí autoři nalákat i na přístupnější akci s volitelnými (!) usnadněními. Souboje půjde například zpomalit a totéž platí třeba pro okno pro odrážení útoků.
Zdejší svět působí lákavě, i když trochu zvláštně, jak už bylo řečeno. Sami autoři říkají, že nechtějí vypadat jako ostatní hry. Vypravíme se tak i do míst, která nejsou pro sérii úplně typická, jako jsou třeba temné hvozdy nebo dungeony. Za pečlivý průzkum ale budeme odměněni odmykáním nových schopností. Zdejší mapy také mají být mnohem větší a nabízet prvky sandboxu. Vedle lineárnějších části tu budou i otevřené sekce.
The Dark Ages má přitlačit také na příběhu a cut scénách. Lore už nebudeme jen volitelně číst, ale čeká nás mnohem víc filmečků a povídání. To je něco, co si autoři vyzkoušeli už u DLC pro Eternal. Má to být ta dosud největší kampaň vůbec, ale titul nenabídne žádnou formu multiplayeru. To vše přitom poběží na nové verzi enginu id Tech, takže to podle mě bude také opravdu dobře vypadat.
Na úplný závěr si nechávám jeden zajímavý paradox. Je to jen můj osobní postřeh, ale přijde mi, že navzdory všem odlišnostem a neobvyklému zasazení vlastně může mít Doom: The Dark Ages blíž k prvním hrám z této série než těm posledním. A i proto se na něj dost těším.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Mam rad DOOM. A ID.
RIP & TEAR!!!