Chci, abyste to procítili: 10 let ve vývoji. První projekt, který vede studio Ubisoft Singapore vzniká od vydání Assassin’s Creed IV: Black Flag. Oficiálně byl představen na E3 v roce 2017 a vyjít měl už v roce 2018. Na E3 2018 jsme si Skull and Bones naposledy zahráli. A pak až během uplynulého víkendu. Mezitím totiž odstartoval kolotoč odkladů a údajných změn, v jejichž důsledku se začalo mluvit o prokletém projektu a bylo opravdu obtížné udržet si optimismus. Přitom při svém představení mě myšlenka na assassinský spin-off zaměřený výhradně na námořní bitvy poměrně nadchla. Uzavřená beta v nás ale zanechala směsici obav a absolutního zmatení.
Jako by někdo nedokázal včas tenhle koráb nechat vyplout a namísto toho stárnul zakotvený v přístavu, kde se stále dokola přestavoval.
Nejčastěji jsem se sám sebe ptal, co na tom vlastně uplynulých víc než 5 let vývojáři dělali. Nechci složitost herního vývoje nijak zlehčovat, ale co se změnilo v roce 2017, potažmo 2018, kdy bylo vydání v podstatě na spadnutí a hra měla být hotová, a co je jinak dnes? Čím dál častěji si kladu otázku, zda by nebylo lepší vydat hru před lety, svědomitě ji vylepšovat a zda by dnes nebyli vývojáři a projekt dál, než jsou těsně před vydáním opakovaně odkládané plné verze. Jsem ten poslední, kdo by volal po vydání nedokončené hry, odklady slouží obvykle dobré věci, ale uzavřená beta to nějak neuměla obhájit a přesvědčit. Jako by někdo nedokázal včas tenhle koráb nechat vyplout a namísto toho stárnul zakotvený v přístavu, kde se stále dokola přestavoval.
A to je ten problém. Skull and Bones vypadá trochu jinak než na 5 let starých záběrech. Má třeba jiný interface – poněkud staromódní mimochodem – ale až na dílčí rozdíly je to stále ta samá hra. Alespoň to tak zatím působí. Je jako nějaká relikvie vytržená z času a prostoru, protože až příští rok konečně napne plachty, bude zastaralá snad ve většině ohledů. Skull and Bones vypadá a hraje se jako hra, která vyšla před několika lety, namísto toho, aby uplynulé roky pomohly objevit nějakou skrytou revoluci. Mrzí mě to stejně jako mnoho dalších hráčů, kteří se na dlouho očekávaný titul přes všechny varovné signály těšili. Pokud máte rádi historii a moře, po něčem podobném můžete toužit a chcete se pro to nadchnout, ale zatím to moc nejde a vydání plné verze budu vyhlížet s velkými obavami.
Jako spin-off zaměřený jen na lodě jsem čekal, že toho Skull and Bones přinesou na vlnách mnohem na víc než Assassin. Teď to ale působí, že ve hře najdeme přesně totéž, co v Assassinovi, akorát toho Assassina a další aktivity ne. Snad se časem hratelnost rozvine, ale zatím je přinejmenším na začátku velmi mělká. Koráby se vlnami pohybují jako nějaké modely lodiček. V roce 2018 měl vítr a jeho směr hrát na rozdíl od Assassina zásadní roli v cestování, ale teď jeho vliv mi přijde opět marginalizovaný. Questy jsou banální a není velká zábava je plnit. Ulov tahle zvířata, potop tamtu loď, najdi tuhle věc, zachraň jinou věc. Vymyslet dobrou misi určitě není snadné, zvlášť v takhle omezeném prostředí, ale člověk by doufal, že to je právě to, na co měli autoři spoustu, vlastně spíš moře času.
Na mnoha místech je stále patrné, že vývojáři si nebyli jistí, zda nás mají nechat vkročit suchou nohou na zem. Nakonec tak sice máme vlastní postavičku, s níž se můžeme pohybovat v přístavech a základnách, ale jen proto, abychom navštívili pár obchodníků a řemeslníků a pluli zase dál. Možná by bylo jednodušší, kdyby tedy nakonec hra tyto situace odbavila z menu a paluby lodi, protože to stejně hratelnost zbytečně fragmentuje. A když zahákujete nepřátelský koráb, stejně si s posádkou nevyřídíte účty osobně jako v Assassinovi. Když máte pokácet pár stromů, jen s lodí zakotvíte v blízkosti děsivě doskakují flory a pěkně od kormidla vymačkáváte banální rytmickou minihru nedůstojnou tak velké hry.
To, co má příští rok v únoru vyplout – pokud se tak skutečně stane, totiž zatím působí tak obyčejně, že by se tahle loď mohla potopit dřív, než ji vůbec spustí na hladinu.
Je to celé hrozné a nejde to vůbec hrát? To určitě ne. Ale stěží se lze ubránit zklamání a dojmu, že to zdravé na Skull and Bones položil už Black Flag z roku 2013, potažmo Assassin’s Creed III o rok dřív, kde byly námořní souboje jen vedlejší misí. Jistě, tady budeme mít on-line multiplayer, nepochybně mnohem větší svět, vydáme se do jiného prostředí, bude tu víc lodí a ještě víc customizace. Ale bude to stačit? A budou mít autoři čas to ještě vylepšit? Tím si tedy nejsem vůbec jistý. To, co má příští rok v únoru vyplout – pokud se tak skutečně stane, totiž zatím působí tak obyčejně, že by se tahle loď mohla potopit dřív, než ji vůbec spustí na hladinu. Jako prémiová hra zatížená takovou pověstí a skepsí to bude mít novinka opravdu těžké.
Možná se vám přesto Skull and Bones líbí, projekt vám je sympatický a já vám to upřímně přeju. Bez jakéhokoli sarkasmu. Ale to, co předvedla beta, je podle mě zoufale málo. Na Ubisoft, 10 let vývoje a prémiový titul. A to říkám jako člověk, kterého mnozí kritizovali za zbytečnou shovívavost při hodnocení akce Avatar: Frontiers of Pandora, která má v tuto chvíli jen tak mimochodem uživatelské hodnocení na Metacriticu 8,1 a v tomto ohledu patří mezi nejlépe hodnocené hry francouzské firmy za posledních pár let, ať už je důvodem cokoli. Já vám k tomu jen řeknu, že Avatar měl také své problémy, také vznikal dlouho, také se opírá o známé základy, ale výsledek je nesrovnatelně lepší a zábavnější. Nebudu dělat předčasné závěry, ale ve světle kritiky Avatara jsem opravdu zvědavý, jak si v recenzích povede Skull and Bones, protože beta mu neudělala zrovna nejlepší reklamu. Ale třeba to je jen zavádějící dojem a tenhle oceán toho nakonec nabídne víc, než se na první pohled může zdát – ostatně i zmíněný Avatar má zbytečně pomalý rozjezd. Opravdu bych si to přál, jen tomu už moc nevěřím.
Avatara hraju, mám v něm 30 hodin a jsem naprosto spokojený. Asi chápu, že to ne všechny osloví mě to oslovuje. Hlavně audiovizuál, který ve 4K HDR na unobtanium settings s RTX 4090 je opravdu něco. Nějak mě ani nevadí ty basic věci spíš mě to vyhovuje. Mám to jako relax a už mě nebaví se učit furt tisíce blbostí a každá hra jinak a tak. Třeba BG3 ač jsem to zkoušel xkrát nemám nato trpělivost nepotřebuju věc řešit lépe jak vlastní život. I když chápu, že je to geniální hra u mě to nepůjde. A když si k tomu na 2h denně sednu nijak mě to neuraží a vpohodě. Chápu, že když má někdo představu, že to bude hrát 10h v kuse tak chápu, že z toho asi bude šílet. Ale já myslím, že to není hra pro hardcore hráče. Prostě ve svých 40 mě vyhovuje takový chill gameplaye. Doby Q3A, Ultima Online jsou pro mě už pryč :). Respektive to HC nasazení, jaké člověk u toho měl.
No a Skull and Bones i přes to, že mi ubi hry až tak nevadí. Tak tady jsem taky lehce zklamaný. Skoro to vypadá, aspoň to vydat aby jsme tu ztrátu trochu zmenšili už tak bude gigantická tak teď je šance, že bude menší uvidíme. Mám Ubisoft+ tak to určitě zkusim za to nic nedám :).
PS: ono si ty review od lidi na metacritiku stačí precíst, HC hráci hajtí a hráci jako já chválí, podle me je spís zasadni problem je ze pokud nekdo da 1/10 nebo 2/10 problém je spis v tom cloveku vubec si to nemel kupovat natoz hrat protoze je to hra uplne mimo jeho pusobnost.
Třeba teď Avatar. Dle reakcí lidí je to dobrá hra i když recenze nic moc.
Za mě třeba ještě Far Cry 5 a teď třeba Crew. Jiné jsme za poslední roky nehrál
Jak jsem psal víše, za mě taky Avatar, Valhalla, Motorfest, třeba Mirage mi přišel horší jak Valhalla. Podle me ubi se zameruje na urcite typy hracu a podle me ty jsou spokojeni. Ani jedna ze zminenych her mi neprijde odflaknuta. Nebo nejaka honem honem vydelat, fakt to v tom necejtim, je tam stereotipnejsi gameplay, ktery vyhovuje hracum co se nechteji moc noveho ucit a berou to jako relax, maji radi svety jejich atd… Fakt bych to neodsuzoval, pripadne bych dodal pro me je to odpad oukej pro jineho byt nemusi.
To co me nejvíc bavilo na Black Flag tu prostě chybí:
-potapeni ve zvonu k vrakům lodí
-pruzkum podmořských jeskyní
-nalodeni na nepřátelskou loď a zabíjení kapitánů
-lov velryb harpunou
-dřepkins celé posadky když na mě letela salva dělových koulí
-pocit váhy a robustnosti lodě
-daleko pomalejší souboj a pohyb lode
-hezci fyzika vody (!!!)
Já měl pocit, že se v betě něco pokazilo a šel jsem hned do options hledat nějakou zaseklou volbu na Low, protože tak odpudivou grafiku jsem nečekal. Ale ono to bylo na Ultra High. Hm. Po pár hodinách jsem si „zvykl“, ale prezentace a animace jsou prostě zastaralé. A pořád si myslím, že Black Flag stále vypadá a hýbe se lépe i po 10 letech. Ale co mě překvapilo nejvíc je ta arkádová střílečka namísto námořních bitev. Co to jako má bejt? A když už tu máme i Sea of Thieves už skoro 6! let, se kterým se S&B nemůžou vůbec poměřovat, ptám se, pro koho vlastně tenhle mizernej guláš jak od Pejska a kočičky vlastně je?
Zatím nikdo neví z běžných hráčů co vše v SaB bude.V SoT mám přes 600 hodin a zase až takového obsahu tam není.SoT je zaměřené na piráta (běháš po lodi,kýbluješ vodu,opravuješ trup atd) zatímco SaB je zaměřené na loď.Jsou to dva odlišné koncepty.A po zahrání bety by jsem to nejvíce přirovnal k World of Warships.A jelikož ty se hrají taky hodně a pořád ta herní smyčka ty lidi baví,tak by jsem se o budoucnost SaB vůbec nebál.Na PC s RTX 4070 ti v 4k full detaily byla grafika pěkná,FPS se držely kolem 80.Je tam spousta craftu,víc možností výzbroje,typu lodi a spousta věcí k objevování.Za mně v pohodě.
Já musím říct že jsem se s kamarádem docela bavil. Baví nás takový ten klasický grind a těžení a máme „piráty“ rádi, takže jsme se si betu užili, s těží jsme se dostali na výrobu nějaké čtvrté lodi a chtěli jsme pokračovat dál. Ale to bylo pouhých 6 hodin. Těžko říct, na jak dlouho hra zabaví a kolik nabídne contentu po vydání.
Souhlasím, že zjednodušení boje na palubě musíme obrečet a smířit se jen s animací, ale je to holt takový koncept a nedivil bych se, kdyby v budoucnu alespoň na souši nějaké šermovaní a střílení z bambitek přibylo. Staromódní interface? Podle mě je naprosto v pořádku a spousta věcí lze povypínat, kustomizovat jako jména hráčů, ikonu pro rychlost, kompas, apod. V mé osobní imerzi a celkovému zážitku to pomohlo neskutečně stejně jako řízení lodě zpoza kormidla, kdy vlny spláchnou palubu, nebo na břevno přistane pták. A pátrání po okolí z koše, nebo kam vám ukazuje navigátor byl pro mě zážitek. Přepínaní pohledů jde na klávesnici pohodlně, radial menu není třeba. Kvituji i fakt, že hru si lze přizpůsobit dle gusta, prakticky vše má funkci držení klávesy, nebo přepínaní. Bohužel tohle třeba u současných her standardem není. K úkolům… já nevím, co byste vlastně chtěli. Skládáte dohromady mapy pokladů a různá tajemství a… je toho tam moře a já se osobně nenudil. Příkladem, že budu eskortovat loď. Člověk by mávnul rukou, že nuda… ale co jsem během toho prožil, kdy se mi během mise podařilo uštědřit finální zásah pirátům s tučnou kořistí a pak musel plnou rychlostí uplout pronásledovatelům – ten adrenalin, kdy už nejsou zdroje na opravu ani jídlo pro posádku (stamina) a jako na potvoru ještě vjedete do bouře, která vás zpomalí na rychlost kraba. Suma sumárum já si to užil pánové i pře věci, které bych chtěl trochu jinak a určitě se budu chtít vrátit – to dobrodružství tam JE.
Když tu už před 10 lety byly lepší hry, tak je těžký hledat důvod, proč to kupovat/hrát. Třeba stovky mnohem lepších současných her? Beta mě skvěle odpudila, což je v kontrastu s parádními trailery z roku 2016 nebo 2017, který byly o absolutně jiný hře, než S&B dneska je. Ale to Ubisoft umí. Zajíce v pytli už od dob Watch Dogs a The Division.
Mám neutuchající pocit, že Skull and Bones je jakousi analogií pro Ubisoft v obecném kontextu. Táhlý nejistý vývoj, zatížený špatnou komunikací až po finále, kdy se bárka neodvratně řítí na skaliska se zaseknutým kormidlem. Pamatuju, jak jsem s nadšením čekal na prvního Assassina a Ubi mě po vydání skutečně nadchlo. Inovativní hra se skvělým příběhem, parádní hratelností a vizuálem. Bohužel, recyklace a snaha za každou cenu těžit úspěšnou značku vyvrcholila tím, že snad od 3. dílu už jsem o ni ztratil zájem. Nemůžu se zbavit dojmu, že pokud se v Ubi nic zásadního nezmění, upadne brzo do zapomnění. Na to, že Skull and Bones propadnou do zapomnění a velmi brzy si ji užijeme jen jako free měsíční hru v rámci PS+, bych si skoro vsadil. Smutný příběh.
No, první AC takový terno nebylo. Repetitivní mise 10x dokola a vše podle kopíráku. Teprve AC2 v roce 2009 ukázalo, jakej je potenciál s charismatickým hrdinou, vtahujícím příběhem a variabilní hratelností. Osobně jsem první díl jako jediný nikdy nedohrál, to se nedalo. A to jsem to měl předobjednaný už asi půl roku předem.
Dvojka samozřejmě taky super. Ale jednička byla originál. Dohrál jsem snad 2x, možná 3x. Čekal jsem na ni od prvního traileru. Ne každýmu to musí sednout, ale nebýt úspěchu jedničky, asi by nebyla dvojka. 😉
Dobre, takže čaká sa 10 rokov a nakoniec z toho asi nič extra zábavné nebude. Ale v Ubisofte asi nič nové, ak ide o hru, ktorá nie je z ich zavedených sérií. Tie sa málokedy podaria. A keď aj áno, tak ich zrušia (Fenyx Rising).
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
No a Skull and Bones i přes to, že mi ubi hry až tak nevadí. Tak tady jsem taky lehce zklamaný. Skoro to vypadá, aspoň to vydat aby jsme tu ztrátu trochu zmenšili už tak bude gigantická tak teď je šance, že bude menší uvidíme. Mám Ubisoft+ tak to určitě zkusim za to nic nedám :).
PS: ono si ty review od lidi na metacritiku stačí precíst, HC hráci hajtí a hráci jako já chválí, podle me je spís zasadni problem je ze pokud nekdo da 1/10 nebo 2/10 problém je spis v tom cloveku vubec si to nemel kupovat natoz hrat protoze je to hra uplne mimo jeho pusobnost.
Za mě třeba ještě Far Cry 5 a teď třeba Crew. Jiné jsme za poslední roky nehrál
-potapeni ve zvonu k vrakům lodí
-pruzkum podmořských jeskyní
-nalodeni na nepřátelskou loď a zabíjení kapitánů
-lov velryb harpunou
-dřepkins celé posadky když na mě letela salva dělových koulí
-pocit váhy a robustnosti lodě
-daleko pomalejší souboj a pohyb lode
-hezci fyzika vody (!!!)
Zahrajte si radši Sea of Thieves..