Spuštění betaverze videoherních Avengers mělo být jednou z nejzářivějších událostí tohoto roku pro všechny fanoušky Marvelu. Od představení uběhlo spoustu času a bez ohledu na tahanice o Spider-Mana, který po vyjasnění z minulého týdne zůstává exkluzivní pro PlayStation 4 a PlayStation 5, se máme už co nevidět dočkat výsledku mnohaletého úsilí vývojářů z Crystal Dynamics. O to překvapivější proto bylo zjištění, že se novinka tváří jako nepříliš oduševnělá mlátička, v níž se toho v jednu chvíli děje tolik, až oči přechází. A vlastně příliš nezáleží na tom, jestli hrajete o samotě, nebo ke hraní přizvete partu přátel.
Ačkoliv bych nerad, aby úvod tohoto preview vyzněl přehnaně negativně, jde zejména o podtržení onoho překvapení, čím se Avengers po několika hodinách strávených v betě zdají být. Pokud čekáte něco komplexního v duchu Destiny, tedy perzistentní svět, unikátní hrdiny a plnohodnotné mise, pak vám beta pravděpodobně neposlouží ani v dalších plánovaných fázích. Náplní ukázky je hrstka příběhových misí, v nichž sledujete technicky i umělecky skvěle zvládnuté cutscény a trochu bojujete. Spolu s tím se vám pak po chvilce hraní odemknou rychlé mise pro celý tým superhrdinů, do kterých můžete skočit až s trojicí kamarádů, abyste v kůži Hulka, Ms. Marvel, Black Widow nebo Iron Mana kosili zástupy nepřátel. Problém jsme však během společného hraní s Jirkou viděli jednak v délce těchto misí a jednak v jejich rychle se opakující náplni.
Až si odbudete svižně střižený úvod, který již bylo možné v plnohodnotném rozsahu sledovat v dříve zveřejněných videích, čeká vás přeskočení některých událostí až do bodu, kdy se Kamala Khan alias Ms. Marvel setkává s Brucem Bannerem. Jsou přesvědčení, že bez ohledu na vztek většinové společnosti vůči Avengers je nutné vystoupit proti aktuální hrozbě – zlovolné organizaci AIM – a rozprášenou elitní skupinu ochránců Země znovu sjednotit. Zní to jako rozjezd slibné příběhové hry, ovšem po zmiňovaných cutscénách přichází vystřízlivění v podobě té nejtuctovější hratelnosti, jakou si zřejmě v superhrdinské looter akci dokážete představit. Lehký útok, těžký útok, úskok, pár specialit navázaných na každého z hrdinů a fádní nepřátele z řad bezpohlavních robotů AIMu.
V kombinaci s divokými efekty výbuchů, velmi úzkým záběrem kamery a podivným trhaným pohybem všech superhrdinů se ze soubojů stává neřízený chaos. Ne takový, že byste přestávali vnímat jednotlivosti, ale dostatečně zběsilý na to, abyste si z větší dálky spletli parťáka s nepřítelem, nebo na chvíli úplně ztratili z dohledu těžiště probíhající bitvy. Problém bety Avengers ale tkví v tom, že se v rámci odemknutých misí budete takřka neustále pohybovat po stále stejných koridorech, otevírat jedny a ty samé dveře a buďto rozbíjet servery či generátory, nebo hrát minihru v podobě oblíbeného multiplayerového režimu domination. A i když chci věřit vývojářům, že plná verze nabídne pestřejší prostředí i zajímavější úkoly, první dojem – o který jde především – příliš lákavý není. Zvlášť, když musíte při hře bez živých spoluhráčů plnit všechny úkoly sami, protože umělou inteligencí ovládaní parťáci umí jen přímočaře bojovat.
Odráží se to bohužel i v druhé podstatné složce Avengers, tedy v systému lootu, který má být hlavní motivací pro další hraní. Pokud se za nějakou zdí ukrývá bedna s odměnou, k níž se ale díky svým schopnostem může dostat jen Hulk, nemáte jak umělé inteligenci říct, aby zeď rozbořila. To je pro hru z tohoto žánru výstražným vykřičníkem, ale do vydání pořád zbývá měsíc a problémy jsou od toho, aby se odstraňovaly. Jisté už nyní ale je, že všechen loot, který najdete a budete jím chtít osadit svou postavu, nebude mít žádný viditelný efekt na její vzhled.
Ačkoliv rozhodnutí neměnit zaběhlou podobu superhrdinů chápu, musím s politováním konstatovat, že tím pádem se ale celá tahle rovina smrskává na nudnou hru s čísly. Všechna vylepšení totiž umisťujete do slotů, které nemění finální skin a fakt, že hra má tlačítko na zvolení té nejlepší dostupné výstroje můj nepříjemný pocit podtrhuje. Jako by vůbec nešlo o to, co jste sebrali nebo jak to bude vypadat, ale jen zda má daná věc větší sílu či obranu, případně jakým způsobem ovlivňuje další schopnosti. Ani tak ale není radno Avengers podceňovat nebo zatracovat.
Ačkoliv hra obsahuje české titulky, kvalita jejich zpracování nás mírně znepokojuje. Jedna věc je technická implementace, kdy jsou titulky na obrazovce příliš krátkou dobu na to, abyste je stihli přečíst, případně vás otravuje jejich velikost. Druhou věcí je pak samotný překlad, v němž se vedle neodpovídajících výrazů pro danou scénu objevují i vyslovené libůstky jako překlad jména Shepard na pouhého pastýře...
Potenciál tkví v odlišnostech hrdinů a postupném vývoji jejich schopností, které jsou v betě pouze načrtnuty. Levelovat se dá momentálně vždy jen v jednom stromu ze tří plánovaných, takže je takřka nemožné posuzovat, jak rozdílní později Avengeři budou. Už nyní navíc dochází k aktivaci velmi zajímavých komb jako vystřižených z filmů, a kdesi v dáli za horizontem přeci jen vidím určitou naději, schovanou i v dílčím vylepšování vaší výbavy. K tomu je zapotřebí sbírat během bojů patřičné materiály, navíc s důrazem na jejich vzácnost a kdo ví, jak robustní může celý systém být. Umím si ale představit, že stejně jako zrálo Destiny, měli by také lidé z Crystal Dynamics dostat čas a prostor dokázat, že dobře neumí jenom Laru.
Plná verze by si vedle změn v hratelnosti zasloužila také optimalizaci grafiky, včetně odstranění pofidérních glitchů s hloubkou ostrosti, které nepřesvědčivému zážitku příliš nepomohly.
Je navíc nutné připomenout, že hra chce nabídnout šest až sedm hratelných postav v plné hře hned od startu a je téměř vyloučeno, aby vývojáři na den 1 trefili veškerý balanc bez poznatků od hráčů. Je však na místě přát si, aby to celé nakonec neskončilo jako Anthem, který v mnoha případech Avengers připomínají. A zapomenout nesmím, že by si plná verze vedle změn v hratelnosti zasloužila také korekturu české lokalizace, a hlavně optimalizaci grafiky, včetně odstranění pofidérních glitchů s hloubkou ostrosti, které nepřesvědčivému zážitku příliš nepomohly. Pak by se hra během soubojů nemusela propadat pod 30 fps, což by celému zážitku nepochybně prospělo.
Herní Avengers tedy mají před sebou dlouhou cestu, což je ale v souladu s tím, o čem vývojáři mluví už delší dobu. Titul je zamýšlen jako live service záležitost s životností několik let a s postupným rozšiřováním nabídky hrdinů, případně rozrůstáním příběhových i multiplayerových misí by to mohlo fanouškům tohoto žánru sedět.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Popravdě jsem od toho nic nečekal, hře jsem moc nevěřil, ale byl jsem hodně příjemně překvapený, hraje se to totiž mnohem lépe než se na to dívá, a i za hrdiny, které moc nemusím byla hra hodně zábavná. Těším se na plnou verzi, ale koupím až na PS5.