Během uplynulého víkendu proběhlo první kolo betatestu týmové střílečky Concord od vývojářů ze studia Firewalk. Ještě před spuštěním bety na sebe akce od lidí, kteří byli součástí Bungie a podíleli se na Destiny, strhla značnou pozornost, nikoliv však lichotivou. Po posledních dvou videích prezentujících příběhové pozadí, ale zejména pak vlastní hratelnost, se začal internetovými diskuzemi šířit názor, že jde jen o derivát Overwatche a dalších podobných stříleček, s nímž nemůže Sony uspět. A to i z toho důvodu, že chce hru nabízet nikoliv jako free-to-play záležitost, ale jako prémiový titul, byť se sníženou cenovkou. Jako vždy ale o kvalitách či ambicích promluví až samotná hra, a na tomto místě musím uznat, že jsem byl v mnoha ohledech mile překvapen. Na hře je jasně vidět, že za ní stojí vývojáři s obrovskými zkušenostmi, skutečnost, že jde o first party titul Sony je pak znát na prezentaci, ale i míře odladěnosti, a pokud vývojáři dobře využijí zpětnou vazbu z prvního i druhého kola bety, kritici by mohli dostat několik pádných argumentů, proč svůj nemilosrdný verdikt změnit.
První kolo bety bylo dostupné na obou cílových platformách – PC a PS5 – s tím, že se do něj primárně dostali hráči, kteří si titul za 40 eur, resp. 949 korun předobjednali. Do hry nicméně dostali přístup i všichni předplatitelé programu PlayStation Plus, takže nelze mluvit o zcela uzavřené betě, což se pozitivně projevilo na množství hráčů a bezproblémovém matchmakingu. Ostatně, jak už bylo uvedeno výše, beta Concordu nebyla zatížena žádnými, byť třeba i očekávanými problémy, kterými trpěly v nedávné době testovací verze jiných multiplayerových akcí. Žádné nebo jen zcela ojedinělé pády hry, minimum jakýchkoliv glitchů, velmi solidní optimalizace na PC a vysoká úroveň grafického zpracování na mě příjemně zapůsobily a uklidnily mě alespoň v tom, že Sony za zmíněný peníz nabídne adekvátní servis, který už bohužel nebývá samozřejmostí.
Pozitivně pak působí také vklad vývojářů do příběhu, ačkoliv není pro hru jako takovou vůbec podstatný. Filmečky jsou, jak jsme mohli vidět během Summer Game Festu, řemeslně dobře zpracované, musím ale připustit, že příběh na pozadí je, no, skutečně jen příběhem na pozadí. To podstatné se dozvíte během prvních sekund – nacházíte se ve vzdálené budoucnosti, kde část vesmíru patří žoldákům, kteří se sami nazývají Freegunneři. Vyráží společně za plněním riskantních zakázek a neustále tak soupeří mezi sebou. Vývojáři slíbili, že každý týden hráči uvidí novou animaci, která se bude soustředit jak na posun celého příběhového pozadí, tak na jednotlivé postavy, kvůli jakékoliv další absenci vyjádření charakterů jednotlivých postav ve hře ale vyznívají filmečky na prázdno. Abyste rozuměli, k dispozici máte rovných 16 velmi odlišných hrdinů s mnoha různými schopnostmi i zbraněmi, podíváte se na ně ale pouze v menu a úvodních či závěrečných animacích, žádným jiným způsobem se ale neprojevují a nepomáhají vám v tom, abyste si s nimi vytvořili jakékoliv pouto nad rámec roviny hráč-nástroj.
Ve finále mi to ale ani tolik nevadí, protože drtivou většinu času budou hráči beztak trávit v zápasech a o ty jediné pak při finálním součtu půjde. Jak už bylo uvedeno výše, za Concordem stojí lidé, kteří své zkušenosti uplatnili v jedné z nejoceňovanějších akcí současnosti, což je dobře patrné na šestnáctce dostupných Freegunnerů. Ačkoliv Concord neklade takový důraz na rozdělení podle jednotlivých tříd, archetypy jsou zřejmé už ze samotného menu a zorientujete se velmi rychle, pokud jste v poslední době nějakou týmovou akci hráli. Tedy, zčásti, protože jednou z věcí, kterou beta neobsahuje, je jakýkoliv tutoriál, nepočítám-li textové tipy, jak hru hrát. Možná si ťukáte na čelo, protože něco takového byste za každých okolností stejně přeskočili, ale faktem zůstává, že pod kapotou Concordu, zejména ve vztahu k hrdinům, se toho skrývá trochu víc než třeba v Overwatchi. Postupné levelování hrdinů, které probíhá organicky tím, jak za ně hrajete, totiž odemyká jejich další verze s odlišnými schopnostmi, které se hodí pro jiné herní módy či situace v zápasech. Právě proto je ve hře dostupná funkce vytváření vlastních „crew“, které si můžete uložit s prefixem označujícím jejich zaměření a používat v zápasech. Není proto neobvyklé, že v sestavě budete mít jednoho hrdinu hned několikrát, jen na jiné úrovni, samozřejmě za předpokladu, že vám jeho nové schopnosti vyhovují.
Ačkoliv si na všechno lze zvyknout – zvlášť, když stejné podmínky mají oba týmy – pohyb postav může v úvodních hodinách působit jako opravdu hodně pomalý.
Jde o prvek, který se projeví až později a vývojáři jej alespoň z mého pohledu prozatím nedostatečně „prodali“, jde ale o jednu z odpovědí, proč hra není free-to-play. Nechci to přehánět, protože mnohdy jde o drobné rozdíly v síle útoku či nějakém doprovodném efektu, jako je například vznícení ohně, ale Concord tím dává jasně najevo, že může být taktičtější záležitostí než vzpomínaný Overwatch. Jestli je to pro hru a její přijetí dobře, či nikoliv, to ukáže až čas, už nyní je ale jasné, že ne všichni, kdo mohli mít o Concord zájem, tohle uslyší rádi. To stejné se pak týká nedostatečně dobře vysvětlených bonusů za použití jiných postav během zápasu, které vám až do skončení mohou propůjčit vlastní buffy, i když dále používáte jiné postavy. A pak je tu pohyb, který podtrhuje trochu jiný přístup a větší podobnost právě s Destiny. Ačkoliv si na všechno lze zvyknout – zvlášť, když stejné podmínky mají oba týmy – pohyb postav může v úvodních hodinách působit jako opravdu hodně pomalý. Sám jsem byl nepříjemně zaskočen, jakou se i ofenzivně laděné postavy pohybují rychlostí, ale když jsem měl štěstí na partu, jejíž členové se svéhlavě nehrnuli do útoku, uměli trochu počkat a hlavně plnili úkoly dané vybraným režimem, dokázal jsem se rychle dostat do příjemného flow a přehlížel jsem i nedostatečně vybalancovanou veličinu TTK.
Ano, jedním z problémů Concordu jsou značné rozdíly mezi postavami, které alespoň prozatím nejsou ve smyslu férovosti na stejné úrovni. Velmi rychle z nabídky postav vzešlo několik velmi oblíbených, které jsou se startem každého zápasu hned pryč – v týmu nemohou být v jednu chvíli dvě shodné postavy – což nutí k experimentům, které ale většinou končily neúspěchem. Jako příklad mohu uvést postavu Lennoxe – sympatický pistolník se umí sám léčit, což se hodí bez ohledu na množství platforem, které vyléčí kohokoliv. Umí také po nepřátelích vrhat nože. Ale útok jeho hlavní zbraní, věrnou pistolí, je velmi slabý a většinou nestačí jeden zásobník, abyste nepřítele přinutili k respawnu. Pak ale přichází ke slovu přebíjení, které je zdlouhavé u všech postav, a pokud se vám během něj nepodaří rychle zmizet z akce, většinou jste k respawnu přinuceni vy. Souboje jeden na dva a nedejbože jeden na tři, tak jsou na rozdíl od jiných, trochu rychlejších her, v podstatě dopředu rozhodnuty ve váš neprospěch a je to něco, s čím musí vývojáři něco udělat. Právě ve chvílích, kdy tým nespolupracuje, vyplouvají tyto problémy na povrch a i já, hlava otevřená, jsem byl nejednou tak frustrovaný, že jsem zápas raději vypnul.
Co Concordu také chybí, je vyvažování pomalého pohybu u tanků a obecně velkých postav nějakou schopností dashe nebo chargovaného útoku. Jako příklad může posloužit Reinhardt z Overwatche, který má svůj trojnásobně rychlý tryskový výpad přímo k nepříteli, nic takového ale místní tankové nemají. Navíc ani nedisponují bůhvíjak velkým množstvím životů, alespoň tedy v porovnání s ostatními postavami, takže jakákoliv výhoda nebo taktické uplatnění nefunguje podle mých představ. Ale obecně by se to dalo napsat o většině postav, které zkrátka musí projít dalším vybalancováním, od čehož tu je právě ona beta. Naopak k herním módům nemám v podstatě žádné výtky, bez ohledu na to, že jde jen o identické či mírně upravené varianty standardních režimů.
V prvním playlistu určeném spíše pro casual hráče, je k dispozici klasický týmový deathmatch a variace na Kill Confirmed z Call of Duty. V druhém playlistu, který se vám odemkne až později, to jsou pak módy Clash Point s kontrolou a bráněním zóny na mapě, resp. Cargo Run, při kterém se snažíte na jednu ze dvou vyznačených zón odnést balíček a ubránit jej během jeho extrakce. Jediné, co bych nabídce módů vytknul – ale pořád se bavíme o betě – je absence jednoho, který by svým zpracováním skutečně vyčníval a byl by synonymem pro celý Concord. Ani z týmového deathmatche jsem totiž neměl pocit, že jde o něco výjimečného, ale spíše o dobře zvládnutou rutinu, do které opět promlouvá proměnná v podobě hráčů, kteří se k vám přidají.
Že ale vývojáři vědí, co dělají, dokazuje design map, které jsou dostatečně pestré ve svém zpracování, ale zároveň přehledné a snadno zapamatovatelné. Autoři nešetřili s vertikalitou, nabízí vždy několik cest s určitými výhodami i riziky a skvěle fungují i spawn pointy, kdy se nestává, že by vstupní body do hry byly obsazeny nepřáteli, kteří by vás jen stříleli do zad. I na tom je znát obrovská zkušenost týmu ze studia Firewalk, který je největším příslibem pro Concord, jen je zarážející, že Concord neumí doplnit stav hráčů během rozehraného zápasu a často vás tak hodí do obrovské nevýhody, když se spoluhráči postupně odhlašují. Hra si ale i tak kráčí vlastní cestou, odlišuje se od ostatních týmových akcí pohybem, taktikou i systémem progrese, a bude teď záležet jen na vývojářich a Sony, zda se tyhle myšlenky podaří adekvátně odkomunikovat hráčům. Osobně bych se totiž vůbec nedivil tomu, kdyby si kvůli své jinakosti skryté za několik hodin hraní, po které se však Concord tváří jako ne úplně zdařilá napodobenina jiných her, nakonec cestu k hráčům nenašla. V některých ohledech mi nálada kolem hry připomíná i Rainbow Six Siege, do kterého možná na začátku vstoupila trochu jiná sorta hráčů než ta, pro kterou hra vznikla. Uvidíme tedy, co přinese druhé kolo bety naplánované na příští víkend, tentokrát se už do hry dostane kdokoliv a dojmů či názorů přijde určitě mnohem více než doposud. Snad vývojáři vhodně zareagují, už teď se mi Concord zamlouvá, i když chce výrazně poladit a pevněji nazout boty.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Co je na tom proboha jinyho, zas mate danej vyber hrdiny a moznost hrat stale jen s jednim oblibenym tu taken neni.
Takze kopie Overwatche jak vysita a jeste za love.
Tak sa ho len chcem pýtať, že o čom chce mudrovať nabudúce a či to má zmysel 😀 Nie je to dokonalé a ešte musia niektoré veci poladiť, ale za mňa okej, na začiatok.