Závěr uplynulého roku patřil z velké části nástupu nového trendu. Mohli jsme sledovat, jak se někteří vydavatelé a vývojáři snaží naskočit na vlnu NFT a koncept této technologie využít pro své tituly. Úspěšně se to podařilo vývojářům z 22cans a jejich hře Legacy, která sice ještě nevyšla, ale úspěšně rozprodává herní pozemky právě ve formě NFT. O poznání méně se dařilo Ubisoftu, který sice spustil vlastní síť Quartz a začal prodávat NFT prostřednictvím hry Ghost Recon: Breakpoint, ale jediné, co ve skutečnosti sklidil, byla ostrá kritika ze strany hráčů a pravděpodobně i vlastních zaměstnanců. A pak tu byli vývojáři z GSC Game World, kteří chtěli NFT nasadit do hry S.T.A.L.K.E.R. 2, aby záhy po oznámení svých plánů zařadili zpátečku a všech NFT se po nepřívětivých reakcí fanoušků zbavili. Bez ohledu na úspěch, či neúspěch se ale přidávají další společnosti, které budou chtít zkusit štěstí s NFT a jako další můžeme započítat Square Enix, který kolem trendu kroužil už na konci roku 2021, aby hned v novoročním vzkazu prezident Josuke Macuda plány potvrdil a poodkryl karty, jak bude integrace probíhat.
Square Enix CEO Yosuke Matsuda fully embraces NFTs, the metaverse and blockchain-based games in a public New Year’s letter
„By designing viable token economies into our games, we will enable self-sustaining game growth.“https://t.co/0eWsCC0sMa pic.twitter.com/GEGqD9dJqX
— Nibel (@Nibellion) January 1, 2022
„Hry založené na blockchainu mají potenciál umožnit soběstačný růst her tím, že prosazují koncept vydělávání peněz hraním,“ napsal Macuda. Uvedl také, že i když zatím hráči nepřistupují k NFT příliš vroucně, technologie může přilákat nové publikum, z čehož by ve výsledku profitovali všichni. „Square Enix by mohl zavést vlastní kryptoměnu, která by takové hry poháněla,“ dodal proto Macuda a skutečně se zdá, že za obecnými frázemi již leží konkrétní plán, který bude japonský vydavatel a vývojář mnoha slavných herních sérií chtít uvést v praxi. „Uvědomuji si, že lidé, kteří hrají pro zábavu – a ti tvoří většinu celé komunity – vyjádřili výhrady vůči novým trendům, což je zcela pochopitelné. Věřím však, že se najde nemalý počet lidí, jejichž motivací bude hrát a vydělávat,“ přiblížil svůj postoj prezident Square Enixu.
Uživatelský obsah vzniká výhradně díky touze jednotlivců po sebevyjádření, a nikoliv proto, že by existovala nějaká explicitní pobídka, která by je za jejich tvůrčí úsilí odměňovala,“ říká nejvyšší muž Square Enixu.
Z jeho dalších slov je nicméně patrné, že japonská společnost nechce nutně převádět na NFT klasické kosmetické přídavky, jako činí Ubisoft, ale dát naopak hráčům možnost vytvářet vlastní tokeny v jednotlivých titulech a s těmi následně obchodovat. Tento model je očividně zajímavější, vezmeme-li v potaz strategii, se kterou přichází například v úvodu zmiňované Legacy. Tedy vybudovat virtuální dílnu nebo celou továrnu, vytvářet produkty dle vlastní libosti a následně je za poplatek umisťovat na trh k prodeji a dalšímu obchodování ve formě NFT. „Možnost vydělávat na svých digitálních výtvorech ve hrách by mohla oživit prostor uživatelského obsahu,“ věří Macuda a popisuje, co se změní od zaběhnutého stavu. „Uživatelský obsah vzniká výhradně díky touze jednotlivců po sebevyjádření, a nikoliv proto, že by existovala nějaká explicitní pobídka, která by je za jejich tvůrčí úsilí odměňovala,“ říká nejvyšší muž Square Enixu. Ačkoliv by se dalo polemizovat, co pro takové lidi znamená odměna, nebo že by neexistovala možnost, jak úsilí zpeněžit už nyní, z pohledu Square Enixu jde o tu nejdůležitější změnu a způsob, jak by NFT mohly dávat smysl.
Macuda uvádí, že pokud bude na konci vidina jasného finančního ohodnocení, úsilí něco vytvářet vynaloží větší procento lidí, což by mohlo zpětně pomoci i jednotlivým hrám. Důležitá ale pro prezidenta Square Enix zůstává možnost volby, takže druhým dechem dodává, že jde jen o rozšíření popisované motivace, nikoliv svedení do jediného směru s nálepkou NFT. „Tím, že naše hry postavíme na životaschopné ekonomice tokenů, umožníme soběstačný růst her. Právě tento druh ekosystému je jádrem toho, co považuji za decentralizované hraní, a doufám, že se z něj v budoucnu stane hlavní trend v naší branži,“ dokončuje své myšlenky Macuda. V závěru svého vzkazu pak otevřeně tvrdí, že iniciativa Square Enixu začne už letos – tedy v novém roce 2022 – a s největší pravděpodobností se bude týkat již zaběhnutých značek. Do značné míry ale začlenění onoho decentralizovaného hraní bude podléhat nejen celkovému vývoji tohoto trendu, ale také názorům nejrůznějších skupin uživatelů, takže nezbývá než si přát, aby Squre Enix nezůstal jen u slov a patrně nevyhnutelné implementaci NFT věnoval dostatek rozvahy.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
A mezitím se bude to crypto obchodovat na burze vedle Bitcoinu?