Rok 2020 je rokem nových konzolí a informace o nich nešlo v uplynulých týdnech i měsících přehlédnout. Vezmeme-li to odzadu, největší událostí v tomto ohledu bylo prosincové odhalení nového Xboxu během udílení cen The Game Awards. Mluvilo se ale také například o novém ovladači pro PlayStation 5, rychlosti načítání her při použití SSD a už několik měsíců jsme měli potvrzeno, že obě konzole dorazí v období letošních Vánoc. Pod hladinou oficiálních zpráv a tiskových prohlášení ale probíhá živá diskuze ohledně výkonu, resp. technických specifikací obou konzolí, a podle podrobné analýzy Digital Foundry se zdá, že dubnové spekulace o novém procesoru od AMD s kódovým označením Gonzalo byly pravdivé a lze je začít spojovat s PS5. Redaktor Richard Leadbetter totiž bere do úvahy další čerstvé úniky informací – údajně přímo z AMD – a s odkazy na diskuzní fórum ResetEra skládá jednotlivé střípky do mozaiky informací. Vedle PS5 přitom komentuje i údajný výkon nového Xboxu a naznačuje, že konzole od Microsoftu bude v nadcházející generaci ve smyslu grafiky pravděpodobně o něco výkonnější než její souputník od Sony.
Digital Foundry se v první řadě obrací k informacím thajského insidera s přezdívkou APISAK, který už v lednu loňského roku pomocí databáze výsledků benchmarkovacího nástroje 3DMark rozkódoval název i základní specifikace nového procesoru od AMD. V dubnu pak došlo k náznakům jeho propojení s PS5 a nyní – v období končících svátků – se Digital Foundry zabývá zmiňovaným únikem od AMD. „Z toho, co se mi podařilo nashromáždit [za informace], se zdá, že někdo v testovacím oddělení AMD využil GitHub pro uložení fragmentů interních testovacích dat z portfolia vyvíjených projektů v týmu Red,“ vysvětluje Leadbetter. Data, která nejsou v tuto chvíli veřejná, prý obsahují informace o budoucím mobilním i desktopovém APU, spolu s čipem pro PS5, který by se měl nově nazývat Oberon. Data byla na GitHubu uložena před šesti až sedmi měsíci, což ale podle Leadbettera není rozhodující, vzhledem k tomu, že vývoj nového čipu obvykle trvá několik let a v závěrečné fázi už je nepravděpodobné, že by se architektura APU měla dramaticky měnit.
Výpočetní jednotka bude navíc schopná pracovat ve třech režimech, od základního Gen 2 módu, přes Gen 1, až po Gen 0, což by mělo potvrzovat očekávanou zpětnou kompatibilitu.
Z aktuálních úniků tedy vyplývá, že PS5 bude mít v rámci spekulovaného grafického čipu Navi 10 Lite k dispozici 36 výpočetních jednotek při taktu 2.0 GHz, což lze přepočítat na 9,2 teraflopu výkonu. Digital Foundry navíc připomíná, že dílčí výkon Navi je při pouhém porovnávání teraflopů vyšší, než u předchozí architektury a výsledný výkon tak nelze jednoduše odvodit. Co se týče paměti, PS5 by měla využít technologii GDDR6 s propustností 448 GB/s, odpovídající kartám ze série RX 5700 na PC, uniklá data nicméně podle Digital Foundry naznačují možné navýšení až na 512 GB/s. Výpočetní jednotka bude navíc schopná pracovat ve třech režimech, od základního Gen 2 módu, přes Gen 1, až po Gen 0, což by mělo potvrzovat očekávanou zpětnou kompatibilitu s tituly pro PS4 Pro, resp. základní PS4. Jednotlivé módy jsou vždy pomalejší než předchozí a je tudíž patrné, že zpětná kompatibilita je nedílnou součástí základního designu nové konzole.
Uniklá data dále zmiňují APU s označením Arden, kterou Digital Foundry spojují s novým Xboxem, a právě odsud pramení aktuální přesvědčení, že konzole od Microsoftu bude výkonnější. Výsledek této úvahy ovšem vychází ze zmínky 3584 možných shaderů, resp. jejího přepočtu na 56 aktivních výpočetních jednotek, ovšem bez konkrétních informací o frekvenci. Internetem citované číslo 12,2 teraflopů pro Xbox Series X je přitom jen odhadem Richarda Leadbettera, který si myslí, že Microsoft na základě počtu shaderů míří právě ke hranici 12 TF a toto číslo dále využívá k tomu, aby se dostal – opět k odhadu – frekvence APU kolem 1700 MHz. Na druhou stranu, data potvrzují propustnost 560 GB/s, která je vyšší než u Gen 2 módu Oberonu a je tudíž možné brát informaci o výkonnějším Xboxu v porovnání s PS5 jako potenciálně možnou. Je také důležité dodat, že se v uniklých datech z GitHubu mluví o APU s označením Sparkman, kterým by mohl být osazený Lockhart – spekulovaná méně výkonná verze nového Xboxu – ani zde ale Digital Foundry nechce nic konkrétního potvrzovat.
Leadbetter se také zabývá kritikou některých závěrů, sepsaných na základě uniklých dat jinými lidmi, která obvykle poukazuje na to, že v souvislosti s Oberonem není vůbec zmíněná hardwarová akcelerace ray tracingu, kterou Sony pro PS5 potvrdila, přičemž u Ardenu zmíněná je. Digital Foundry vysvětluje, že uniklá data nemají začátek ani konec a jsou v obou případech zapsána odlišně, takže je nelze přímo porovnávat a proti sobě vyvracet. Celkově pak Leadbetter několikrát upozorňuje na to, že jde jen o další nesmělý krok k finální specifikaci a všechno je nutné brát s velkou mírou nadhledu a pochopitelně i benevolencí vůči možným chybám a špatným dedukcím.
V souvislosti s analýzou uniklých dat z AMD se skloňuje také možné odhalení nového PlayStationu, které může být blíž, než jsme vůbec schopní v novoroční letargii připustit. Společnost Sony totiž po letech zavítá na veletrh spotřební elektroniky CES a optimisté mají za to, že právě 7. ledna se budou moci poprvé podívat na PS5. Za Vortex ale tuhle možnost s takovou pravděpodobností neočekáváme a stále věříme v samostatnou akci v režii Sony tak, jako tomu bylo před lety s PS4.