Ačkoliv se nové konzole dostanou k hráčům až v listopadu, pro výrobce existují v podobě protoypů a předfinálních verzí už několik let. Netýká se to jen hardwaru, ale také vlastního designu, který snad v případě nového PlayStationu a dvojice konzolí Xbox Series nemohl být odlišnější. Odvážně zaoblené křivky PS5 jsou přímým kontrastem dvou ostře řezaných schránek Xboxu Series X, resp. Series S a někomu by se mohlo zdát, že mohlo jít jen o jednoduše vytvořený návrh spíchnutý za krátkou dobu. Rozsáhlý článek na webu The Medium však popisuje, jak komplikovaná a promyšlená cesta vedla… No, ke dvěma kvádrům s logem Xboxu.
Velký kruhový prvek vždy hrál velkou roli a již delší dobu byl nedílnou součástí návrhu.
Ze zveřejněné fotky nejrůznějších návrhů je patrné, že Microsoft už od začátku počítal s ostrými hranami. Návrh v popředí nejvíce připomíná současnou podobu Xbox Series X. Nalevo od něj lze vidět něco, co zjevně vychází z designu současných konzolí Xbox One. Na dalších prototypech se objevuje také kruhový výřez, dominující Series S, který očividně hrál velkou roli už od prvních návrhů a byl nedílnou součástí celého designu. Díky značné velikosti poloměru výřezu navíc dochází k efektivnímu odvodu horkého vzduchu a díky tomu si oba modely nového Xboxu zachovávají poměrně kompaktní rozměry. Samotné návrhy přitom nebyly tak utajené, jak by možná mnozí čekali.
The Medium uvádí, že zástupci Microsoftu už ve druhé polovině roku 2017 objížděli vybrané majitele současných konzolí Xbox One v Los Angeles, Chicagu a New Yorku, aby s nimi nad podobu nového Xboxu diskutovali. Nešlo však o rozhovor či dotazník – lidé z Microsoft především zjišťovali, kam hráči své konzole umisťují a jaký na ně udělaly konkrétní návrhy dojem. Celkově také zkoumali zasazení produktů do domácností, a to na sérii odlišných modelů, z jejichž podoby se finální podoba Xboxů odvíjí. „Chtěli jsme vidět jejich reakci, zda v nich model vzbudil nějaký zájem. Určitě jsme nechtěli slyšet, že zařízení vypadá jako mikrovlnná trouba,“ říká v nadsázce hlavní designér Chris Kujawski. „Jako designéři usilujeme o vytváření produktů s vizuálním dopadem, ale víme, že většina hráčů si kupuje Xbox pro hraní her, nikoli pro jeho estetiku,“ doplnil ještě senior designér Nicolas Denhez a poukázal na to, že funkčnost byla pro Microsoft důležitější než výsledná podoba.
Celý koncept jsme pojmenovali Slice, protože to vypadá, jako kdybychom Xbox Sereis S vytvořili z řezu Xboxu Series X.
Reakce oslovených hráčů proto hrály podstatnou roli a tým designérů se jimi skutečně řídil. „I když hráči nutně nemluvili o mikrovlnce, některé z tvarů přirovnávali například k videu či set-top boxu. I mezi těmito komentáři se ale našlo několik překvapených reakcí, které dodaly týmu sebevědomí vyzkoušet různé formy chlazení, jež nakonec pomáhalo definovat podobu Xbox Series X,“ dodávají zástupci designérského týmu a přeci jen potvrzují, že zčásti jde i o to, jak konzole vypadá. „Když vypnete hru, zbyde vám kus hardwaru. A naši fanoušci zbožňují hardware,“ říká další z designérek Erika Kelter.
Takže zatímco část týmu chtěla maximální splynutí s obývacím pokojem a minimálně rušivý element, mělo jít zároveň o elektronika, která je v pokoji i po vypnutí vidět. Odtud koneckonců také pramení dvojbarevná kombinace použitá u Xbox Series S. Jen bílá nebo jen černá konzole byla údajně až příliš nudná. I proto patrně Xbox Series X na horní straně svítí zeleně, což ale není vidět z dálky. A zajímavá je i informace, která zřejmě odhaluje význam písmenka „S“ za názvem méně výkonného modelu. „Celý koncept jsme pojmenovali Slice (česky řez, pozn. red.), protože to vypadá, jako kdybychom udělali řez Xboxem Series X,“ vysvětluje Kujawski.
Jak moc se povedlo zkombinovat maximální funkčnost s estetickým dojmem a zda konzole nepřijde s nepříjemnými kompromisy v podobě rušivého chlazení, to budou moci hráči posoudit už 10. listopadu. Konzole Xbox Series X v ten den dorazí na trh a u nás bude stát 13 499 korun. Levnější a bezdiskový Xbox Series S vyjde na 7 999 korun.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Naopak jsem si už objednal XSX, i když jsem chtěl čekat na slevy. S tím rozšířeným Game Passem si konečně budu moci zahrát i hry od EA nebo Zenimaxu, které mě doteď míjely. Původní Xbox One už ani nezapínám, zrušil jsem i Xbox Live Gold, protože tam stejně rozdávají blbosti a MP nehraju. Teď si to ale Microsoft u mě po SW i HW stránce hodně spravil.
Vzhledem k tunel efektu jsem pochopil kam míří Microsoft s designem XseX. Na můj vkus mohl být i placatější ,teď se docela obávám že skoro striktní monolit bude problém umístnit so pokoje kde po stranách TV jsou ve stěně jen malé škvíry volného prostoru. Inu nějak se s tím popereme .
Za mne nemusí být konzole středem pozornosti .Vzhled PS5 mi připadá až z zbytečně rozevlátý s kusy zbytečného plastu navíc – barevně se mi PS5 líbí , tvarově děs běs …
Ad Controller …Osobně se mi líbí SixSense stokrát víc než Xbox pad .Ať je to rozložením , kdy prostě dva hříbky mám intuitivně na palcích , tak tím že na rozdíl od Xboxu má v ceně i touchpad ( Kdo hrál na Android TV ví , že k ovládání je touchpad ideál ) .Xbox má prostě ovladač , který citelně zaostává a to ještě nemluvíme vůbec o haptice a proměnné citlivosti spouští .
Za mne to vidím na koupi Xboxu kvůli provedení ,konfiguraci i službám které prozatím jdou na ruku přání hráčů ….a SixSense protože je prostě tím co chceme a chceme jej použít i jinde než na PlayStation.
Neříkám že časem nepřejdu zpátky k Sony , ale zatím slyším na skutky Microsofu 😉
Adaptivní trigery má Elite 2 ovladač. Chystám se jej pořídit. haptika ale zní skvěle a doufám, že MS se inspiruje a udělá něco podobného protože, pak by to mohlo být výhodné i pro multiplatformní hry a tudíž i pro nás na xboxu a i na PC.