Sony se v průběhu veletrhu CES 22 pochlubila, že Ghost of Tsushima od studia Sucker Punch má na kontě už 8 milionů prodaných kusů. O hře se v podstatě od vydání mluví jako o obrovském úspěchu umocněném skutečností, že šlo o start úplně nové značky. Nikdo proto po právu ani slůvkem nezpochybňuje, že by si titul nezasloužil chystanou filmovou adaptaci nebo případné pokračování a je nanejvýš pravděpodobné, že se z Ghost of Tsushima stane další z řady úspěšných sérií PlayStationu. Pak je tu ale druhý pohled, se kterým trochu nečekaně přichází game director Days Gone na svém Twitteru. Jeff Ross totiž tvrdí, že hra, kterou měla Sony označit za neúspěch a podle spekulací také zamezit vývoji druhého dílu, dokázala prodat ještě víc kusů nežli příběh z ostrova Cušima, což vyvolává spoustu otázek a úvah, podle čeho Sony vlastně onen úspěch měří.
At the time I left Sony, Days Gone had been out for a year and a half (and a month), and sold over 8 million copies. It’s since gone on to sell more, and then a million+ on Steam. Local studio management always made us feel like it was a big disappointment. #daysgone #PlayStation https://t.co/KMZr2pGe9r
— Jeff Ross (@JakeRocket) January 5, 2022
„Když jsem odcházel ze Sony, byl Days Gone na trhu 1,5 roku a měsíc k tomu. Hry se prodalo 8 milionů kopií,“ napsal Ross, který studio Bend a tím i Sony opustil před dvěma lety. Zmínil také, že se hra přirozeně i v následujících měsících prodávala a její vydání na Steamu mělo celkový počet prodaných kusů navýšit o víc než milion. „Vedení studia nám ale vždy dávalo najevo, že hra byla velkým zklamáním,“ uzavírá Ross hořce. Otevřel tím ale poměrně velký prostor k nejrůznějším komentářům, které jsou podle jeho odhadu přibližně v poměru 10:1 ve prospěch pozitivních reakcí proti negativním a ochotně na některé z nich odpovídal. Znovu tak například potvrdil, že ve studiu skutečně vznikalo pokračování, s čímž na úrovni spekulací přišel novinář Jason Schreier loni v dubnu. „Plánoval jsem dál stavět na tom, co jsme vytvořili a udělat skvělé pokračování,“ řekl Ross před několika hodinami a za příklad očekávaného vývoje Days Gone coby značky použil Killzone. „První Killzone měl na Metacriticu skóre 70, ale pokračování obdrželo skvělých 91. Musíte se nejdřív naučit plazit, než začnete chodit a chodit, než začnete běhat,“ dodal Ross a rozhodně nelze přehlédnout zklamání, jak to s jeho hrou dopadlo.
Congratulations 🥂🎉 Always thought it was an ambitious and impressive title. The HORDES! It was a real privilege to be there on Launch Day. Will not forget. 💪🏽💙 pic.twitter.com/kt3EnlhsJb
— shawn layden (@ShawnLayden) January 6, 2022
Právě zmínka o portále Metacritic pak přiměla další diskutující vytáhnout na světlo skutečnost, že někteří herní vydavatelé tomuto hodnocení přikládají velkou váhu a analýzy úspěchu, či neúspěchu na něm zčásti staví. Zajímavé ovšem je, že na Rossův příspěvek reagoval i tehdejší předseda Worldwide Studios Shawn Layden, který mohl být zčásti zodpovědný za to, co se se značkou mělo dít po vydání. Ze Sony odešel v říjnu 2019, tedy půl roku po vydání Days Gone, kdy už byly nepochybně známy první výsledky a přijetí hry kritikou i hráči. Přesto zpětně Rossovi gratuluje ke skvělému úspěchu a tvrdí, že šlo vždy o skvělý a ambiciózní titul. „Ty hordy [zombíků]! Bylo mi nesmírnou ctí účastnit se uvedení. Nikdy nezapomenu,“ napsal Layden. Ross mu samozřejmě poděkoval a vysvětlil všem, komu se gratulace mohla zdát podivná, že právě Layden byl tím, kdo za titul bojoval a rozhodně proto nebyl domnělým hrobníkem jeho budoucnosti.
Co to ale pro Days Gone nebo Rosse znamená? Na osobní rovině možná pocit zadostiučinění, ve smyslu budoucnosti Days Gone ale zřejmě nic, co by v dohledné době změnilo postoj Sony. Ačkoliv společnost drží všechna práva, nezdá se, že by měl příběh pokračovat, což ale ne všichni diskutující berou jako vyslovenou prohru. Že hra vůbec vznikla, berou někteří jako jasný důkaz, že se Sony nebojí riskovat a uvádět nové značky, Days Gone ale ani s ohledem na některé objektivní kvality neberou jako vyslovený hit a těší se, co dalšího japonská společnost přinese. Důležité je také připomenout, že Rossův příspěvek na sociálních sítích nekomentoval nikdo ze Sony a jeho slova tak zůstávají jen jednostrannou výpovědí, co se před lety ve studiu dělo a jaký dopad titul interně měl. Můžeme pouze spekulovat nad tím, jak vysoký byl rozpočet, i když si hra na sebe dokázala podle předchozích vyjádření vydělat a bohužel neznáme ani další okolnosti, na základě kterých učinila své rozhodnutí. Jediné, co tak zůstává v platnosti, je práce studia Bend na nové hře, při které budou využity zkušenosti s přípravou otevřeného světa právě ze hry Days Gone.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Řekl bych, že možný rozdíl mezi úspěchem Ghost of Tsushima a relativním neúspěchem Days Gone je naznačen zde: https://www.nme.com/news/gaming-news/ghost-of-tsushima-shifts-over-8-million-copies-in-18-months-3130737
Za první 3 dny se prodalo 2,4 M kopií Ghost of Tsushima. Podobnou informaci o Days Gone na netu nejde dohledat. Našel jsem však informaci, že Days Gone se prodávalo o 38,8 % méně než jiné PS4 exkluzivity a to byla zpráva vydaná (4.5.2019) cca týden po launchi. Dá se tedy tušit, že řada kopií Days Gone byla prodána až ve slevě.
Hra má tedy na první pohled skvělá čísla v prodaných kusech, ale zřejmě marže a profit nebyly tak skvělé jak si Sony slibovalo, což je škoda.