Ačkoliv jsou hráči na pojem umělá inteligence zvyklí a spojují si ho s ovládáním ostatních postav nebo soupeřů v kompetitivních hrách, poslední dobou se AI skloňuje i v jiných souvislostech. Před pár lety se zdálo, že pomocí umělé inteligence budou moci snadno vznikat remastery starších her, protože se vhodně vycvičené nástroje samy za sebe postarají o zvětšení rozlišení textur. Pak ovšem přišel obrovský boom v generování obsahu, nedávno jsme vám představili i prototyp hry, kterou AI do určité míry sama vyvinula a není se proto čemu divit, že sílu umělých digitálních mozkoven budou chtít využít i cheateři. Příklad nyní přináší oblíbený Rocket League, ve kterém si začali hráči všímat příliš silných soupeřů i spoluhráčů a začínají se shodovat na tom, že na jejich počínání je cosi nadlidského. A skutečně, stopy vedou k nástroji RLGym, který prostřednictvím umělé inteligence cvičí boty pro zkvalitnění offline hry.
Začněme nahlášenými případy, které se začaly v nedávné době objevovat v diskuzích a na sociálních sítích. Hráči přikládají i videa natočená klidně i pohledem cheatera a snaží se demonstrovat, že takhle dobře skutečně nikdo nehraje. Pro obvinění z cheatování to ale samo o sobě nemusí stačit, a tak hráči začali hledat opakující se vzorce a přemýšlet, co by za nimi stálo. Poznávacím znamením podvádění, o které se má starat AI, je velmi kvalitní driblink. Tedy v případě Rocket League schopnost vézt míč na kapotě svého autíčka, před střetem se soupeřem ve vhodnou chvíli nadskočit tak, aby míč posléze opět přistál na vozítku a samozřejmě elegantně skórovat poté, kdy si bot udělá z živých hráčů kuželky. Na jeden takový případ se můžete podívat výše, na Redditu byste jich ale našli víc a uvidíte v nich takřka identické záběry.
Společným jmenovatelem těchto a dalších podobných videí je bot Nexto, který odkazuje na projekt RLGym od týmu Aech. Smyslem RLGym přitom nebylo vytvořit nástroje pro cheatování, ale pokusit se zkvalitnit boty v offline hře tím, že se do jejich vývoje zapojí umělá inteligence. Boti ve hře tak neplní sadu skritpů, které se spouští ve vhodných okamžicích tak, jak je napsali vývojáři hry, ale vychází ze strojového učení mnoha hodin pokusů, omylů a postupného vybrušování schopností. Bohužel, pomocí dostupných nástrojů lze takového bota vycvičit i za účelem podvádění, což je možná něco, s čímž lidé z týmu Aech původně nepočítali. Jak vysvětlili na Redditu, kde se k tématu cheatování pomocí AI vyjádřili a odpovídali na otázky hráčů, nepočítali s tím, že někdo tak komplexního bota vytvoří. Jejich Nexta prý bylo nesmírně obtížné vycvičit tak, aby fungoval přesvědčivě, úsilí podvodníků je ale dostatečně velké na to, aby se o něco podobného pokusili pomocí RLGym API také.
Tím vznikl zlý bratranec zmiňovaného Nexta, který se začíná objevovat ve hře a je pravděpodobné, že se jeho výskyt bude v nadcházejících dnech a týdnech zvyšovat. Z druhé strany ale lidé z týmu Aech nepředpokládají, že by přišla nějaká lavina, zvlášť když se zdá, že v Rocket League zatím s nekalými úmysly jezdí jen jeden identický bot, nikoliv pokaždé jiný. Odpovídá tomu jeho chování, jak jsme naznačili výše, ale také chyby a nedostatky, které patrně nebyly kvalitně natrénovány. Jde především o rozehrávku, kde se dá bot nachytat a zkušení hráči toho mohou využít, takže bot jde porazit, pořád to je ale pro hráče nesmírně frustrující a přirozeně to může kazit zážitek do takové míry, že se někteří rozhodnout v hraní Rocket League nepokračovat. To jsou sice ty nejčernější scénáře, ale vývojáři ze studia Psyonix to neberou na lehkou váhu a v e-mailu zaslaném magazínu PC Gamer potvrdili, že se budou problémem zabývat. Naznačili ovšem, že je momentálně hlášen jen malým počtem hráčů a všichni doufají, že vzorce chování botů bude možné jasně identifikovat a účinně se tak proti jejich využívání bránit.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.