Občas se stane, že je zajímavá nejen samotná hra, ale i její vznik a celý proces vývoje. Právě to by se dalo říct o nové české logické hře Truth Finder: A Quest of Logic, na níž pracuje Ivo Pezlar. Ten ovšem není žádným zkušeným vývojářem, nýbrž logikem a filosofem působícím na Filosofickém ústavu Akademie věd ČR, jenž se po večerech a o víkendech rozhodl vyvinout vlastní hru. A to navíc bez větších znalostí programování. A jelikož je hra už dostupná ke hraní v rámci otevřené bety na platformě itch.io, je evidentní, že to jde.
Truth Finder: A Quest of Logic je logickou hrou v plném slova smyslu, jelikož je postavená na skutečné logice a využívá metody z oboru formální logiky. „Hra kombinuje mechaniky podobné Tetrisu s metodou tzv. pravdivostních tabulek, což je skutečná logická metoda vyvinutá na přelomu 19. a 20. století a dodnes používaná k vyhodnocování logických operátorů (na kterých jsou mj. postaveny mikročipy moderních počítačů),“ vysvětluje Ivo Pezlar. Díky tomu může Truth Finder nabídnout i vzdělávací rozměr a přesah tím, že učí skutečné principy logiky bez zjednodušování. Cílem hry je skládat z bloků představujících TRUE (zelené) a FALSE (červené) logicky správné vodorovné řady. A čím rychleji, tím lépe a za více bodů.
Ovládání je jednoduché a lze jej též přirovnat k Tetrisu, stejně tak hra končí ve chvíli, kdy se bloky nahromadí až úplně nahoru a není možné pokračovat dál. Momentálně Truth Finder: A Quest of Logic nabízí dva herní režimy, a to arkádový s nekonečným počtem náhodně generovaných úrovní a standardní režim se 100 úrovněmi, u nichž se postupně zvyšuje obtížnost. Důležitou součástí je samozřejmě i tutoriál, který vysvětlí vše potřebné, spíše z hlediska logiky než ovládání a hratelnosti. Rozhraní hry je jednoduché a čisté pro co největší přehlednost, pozadí pak reflektuje příběh, v němž jako výzkumný pracovník Alex Vanth narazíme na tropickém ostrově na tyto podivné logické mechanismy.
Zdroj: Ivo Pezlar
Ivo Pezlar přiznává, že jde o jeho první programátorský projekt, proto si během vývoje vypomohl umělou inteligencí, která se postarala o části hry. Tím se nijak netají, spíše naopak, jelikož tím zároveň zkoumal možnosti vývoje bez znalostí. „Truth Finder je i experiment s vývojem her bez znalosti programování a s asistencí AI, konkrétně velkou část kódu napsala ChatGPT 4,“ objasňuje Pezlar, který jinak za hrou stojí sám coby vývojář-amatér. Vše důležité týkající se logiky a hratelnosti pak přehledně shrnul i v přiloženém manuálu.
Pokud vás Truth Finder: A Quest of Logic zaujalo, už nyní si můžete hru bezplatně zahrát i přímo v prohlížeči na itch.io a k aktuální otevřené betě případně poskytnout zpětnou vazbu.
Taky jsem to zkoušel. Sice s gemini 2.5 pro, ale to je jen detail. Byl jsem schopný za týden po večerech naprogramovat a doladit celkem propracovanou arkádovku. Je až neskutečné, co se dá za tak krátký čas zvládnout. Funkční základ s rozšířenou logikou útoků a vylepšení byl otázkou pár desítek minut.
V pozdějších fázích vývoje bylo ale znát, že kontextové okno AI je při tomto konkrétní použití celkem zásadní a ani 1M tokenů kontextového okna a placená verze gemini advance není dostatečné. Dlouhé části kódu je pak nutné generovat například rozděleně.
Každopádně je to úžasná technologie a jsem zvědavý, jak se bude vývojářské odvětví bude vyvíjet dál.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
V pozdějších fázích vývoje bylo ale znát, že kontextové okno AI je při tomto konkrétní použití celkem zásadní a ani 1M tokenů kontextového okna a placená verze gemini advance není dostatečné. Dlouhé části kódu je pak nutné generovat například rozděleně.
Každopádně je to úžasná technologie a jsem zvědavý, jak se bude vývojářské odvětví bude vyvíjet dál.