Jak už jsme vás informovali v průběhu srpna, britský Úřad pro hospodářskou soutěž (CMA) měl lhůtu do 1. září, v níž se měl vyjádřit k plánované akvizici společnosti Activision Blizzard ze strany Microsoftu a přinést verdikt, zda by tento obchod příliš ovlivnil dění na trhu a přiřkl některému ze subjektů výrazně výhodnější postavení. Jenže už v polovině minulého měsíce bylo zřejmé, že se regulační úřady Velké Británie nestihnou do zmíněného termínu kvalifikovaně rozhodnout a po skončení základní fáze celkového šetření spouští další, v níž se bude do detailu zabývat jednotlivými nuancemi a možnými vyústěními akvizice. „Transakce může vést k reálnému ovlivnění hospodářské soutěže v oblasti herních konzolí, předplatného i cloudových herních služeb,“ uvádí CMA ve svém prohlášení (přes Eurogamer) a právě toto stanovisko předkládá jako důvod dalšího šetření.
Na stanovisku CMA je velmi podstatné, že komise vidí Activision Blizzard jako výrobce velmi vlivných značek – zejména ve spojitosti s Call of Duty – a podobně jako Sony ve svém vyjádření pro brazilské regulační orgány tvrdí, že oblíbená střílečka může ovlivnit zákazníka v tom, jakou si pořídí herní platformu. „Společnost Activision Blizzard investuje čas i kapitál do vytváření dalších dílů Call of Duty, které se dlouhodobě řadí mezi nejpopulárnější hry. Tato série vyžaduje práci tisíců vývojářů a několika let na dokončení. Existuje jen velmi málo jiných her podobného rozsahu a popularity,“ říká CMA. Na druhou stranu to ale automaticky neznamená, že kvůli tomu CMA neposvětí popisovanou akvizici. Společnost Sony a konzole PlayStation jsou ve vyjádření zmiňovány opakovaně, a to i v souladu s tím, že Sony má momentálně ve Velké Británii větší podíl na trhu s konzolemi nežli Microsoft a hlavně dlouhodobě spolupracuje s Activisionem právě na značce Call of Duty.
Source – Post written by Phil Spencerhttps://t.co/yBjwBVttcp
— Brad Sams (@bdsams) September 1, 2022
Dalším důležitým bodem je již zmiňované předplatné – CMA se domnívá, že akvizicí ZeniMaxu a následně Activisionu Blizzard může Microsoft získat výraznou výhodu nad svými konkurenty. Důvodem je zejména to, že herní předplatné je podle CMA teprve v plenkách a Microsoft může upevnit svou pozici ještě před tím, než by se jiné podobné platformy stihly vůbec rozvinout. A významný je i přístup Microsoftu k exkluzivitě, kterou v minulosti již na některé z titulů uplatnil a do budoucna chce pokračovat například u Starfieldu nebo podle dostupných vyjádření zřejmě i u The Elder Scrolls VI. Na toto hodnocení je ale nutné nahlížet v kontextu toho, co CMA posuzuje, myslete na to i vy ještě před tím, než se budete pouštět do komentářů ve stylu – kdo má právo rozhodovat o podnikání nezávislých subjektů nebo že Sony či Nintendo přece mohou učinit to stejné.
Prostor k reakci nicméně dostává i Microsoft, který připomíná, že se už dříve zavázal k vydávání Call of Duty ve stejný den jako na Xboxu také na ostatních platformách. Prezident Microsoftu Brad Smith potvrdil, že hodlá s CMA úzce spolupracovat a připomněl, že dlouhodobý plán společnosti je přinést hry vícero hráčům, ne opačně. A na to následně navázal Phil Spencer ve svém blogu nazvaném Hraní pro všechny a všude, ve kterém zcela otevřeně komentuje stanovisko CMA a znovu se snaží světu vysvětlit, jak to s případným portfoliem Activisionu Blizzard vidí do budoucna. „Zaslechli jsme, že tato dohoda by mohla odvést série jako Call of Duty z míst, kde je lidé v současnosti hrají,“ uvedl Spencer a následně zopakoval slova Brada Smitha, že tato hra bude uvedena i na ostatních platformách. Ostatně, Microsoft to již dokázal s Minecraftem a je tudíž velmi pravděpodobné, že tlaky regulačních orgánů jednotlivých zemí nakonec přimějí ke stejnému kroku i s Call of Duty.
Spencer si nicméně nenechal ujít příležitost promluvit také o Game Passu a potvrdil, že hodlají činit hraní dostupnější bez ohledu na to, o jak velké hry by se v případě zařazení do katalogu jednalo. „Game Pass umožňuje vývojářům přinášet více her většímu počtu hráčů, ne menšímu. Máme v úmyslu zpřístupnit v předplatném tolik oblíbenou knihovnu her společnosti Activisioin Blizzard, včetně Overwatche, Diabla nebo Call of Duty a rozšířit pomocí toho celou herní komunitu,“ dodal Spencer ve svém blogu. Nový termín pro vyslovení souhlasu, či nesouhlasu zatím CMA nestanovila.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
A je dobré dodat, že i když je hra v Gamepassu tak se vždy jedná jen o tu základní hru bez DLC v příkladu kdy microsoft vlastní Elder scrolls online to vypadalo tak, že i když to hráč hrál přes gamepass ultimate, musel dál kupovat hromadu DLC a mikrotransakcí, byl na tom prakticky skoro stejně jako lidi co si to koupily za 10 babek na steamu.
Největší výhodou toho bude xcloud a tedy hraní těchto her konečně v cloudu, přes mobil, tablet.. Protože ke dnešnímu datu je v TOS které vede activision přísný zákaz využívat jejich hry pro cloudové hraní. Dokonce takové učty aktivně banují když na to přijdou.